Z kamerą do szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dla współczesnej młodzieży, która chętnie korzysta z materiałów audiowizualnych i tworzy zasoby filmowe do sieci, przygotowanie filmu nie stanowi żadnego problemu. Nawet w warunkach szkolnych, bez „profesjonalnego“ sprzętu, można realizować wiele ciekawych pomysłów, czego dowodem są liczne projekty, np. Filmowa mapa przemian, zorganizowana przez Fundację Think!.PHOTO: SXC.HU

Wywiady i sondy

Przeprowadzenie i nagranie wywiadu lub zebranie opinii poprzez sondę to metody, które z powodzeniem możemy zaproponować uczniom na wielu przedmiotach. W zależności od tego, co uczynimy tematem projektu, nasi uczniowie z kamerą w ręku mogą zdobyć pierwsze dziennikarskie szlify.

W ramach lekcji wychowania o społeczeństwie czy przedsiębiorczości możemy zachęcić uczniów do zebrania wypowiedzi ekspertów, władz lub opinii publicznej na tematy związane z zagadnieniami omawianymi na lekcjach lub “gorącymi” medialnymi newsami.

Na historii możemy pokusić się o stworzenie filmu dokumentalnego, gdzie oprócz ukazania ważnych miejsc czy pamiątek, uczniowie sfilmują rozmowę ze świadkami wydarzeń.

Wywiady możemy przeprowadzać także z fikcyjnymi postaciami, co świetnie nadaje się jako ćwiczenie rozwijające wyobraźnię i kreatywność na lekcjach z języków, muzyki czy plastyki.

Uczniowie mogą wcielać się w role pisarzy, artystów lub postaci literackich. Układając pytania i odpowiedzi, dobierając scenografię i stroje mogą zdobyć i zapamiętać wiele informacji na ich temat.

Fragmenty sfilmowanych sond ulicznych i wywiadów znaleźć się mogą w materiale filmowy dokumentującym różnorodne uczniowskie projekty. Gdy opublikujemy je na stronie internetowej szkoły, możemy zainspirować uczniów do tworzenia ich własnej szkolnej mini-telewizji.

Kronika czasu i ludzi

Film to doskonałe narzędzie do tworzenia kroniki szkolnej. Zachęcajmy uczniów, by swoimi oczami pokazali codzienne życie szkoły, a także święta i uroczystości, odwiedzających szkołę prelegentów i gości. Niech kamera towarzyszy nam podczas wycieczek, wyjść do teatru, godzin wychowawczych.

Znajdźmy czas na obejrzenie autorskich filmów naszych uczniów, które mają związek z ich pasjami, hobby. Mogą w ten sposób opowiedzieć w klasie o swoich wakacjach lub zaprezentować, czym zajmują się w czasie wolnym.

Gdy zbierzemy potem zdjęcia i takie krótki filmiki ze szkolnych lat, możemy stworzyć niezapomnianą prezentację na zakończenie roku lub bal maturalny.

Z kamerą wśród...

...probówek, mikroskopów, voltomierzy - zabawmy się dzięki kamerze w naukowców przybliżających świat natury, oddziaływań fizycznych i chemicznych, praw rządzących przyrodą. Nauki ścisłe to niewyczerpane źródło inspiracji! Filmujmy doświadczenia, proces dochodzenia do rozwiązania jakiegoś problemu lub życie zwierząt i roślin. Łącząc projekty z różnych dziedzin wiedzy, możemy w szkole zorganizować wspaniały Festiwal Nauki, po którym nikt już nie powie, że fizyka i matematyka są nudne! Odejście od nauczania poprzez tablicę i kredę na rzecz cyfrowych narzędzi stanowi niebywałą zachętę do podjęcia przez uczniów samodzielnej pracy badawczej. Kręcenie tutoriali lub filmów instruktażowych z myślą o kolegach czy młodszym rodzeństwie sprawi, że wejdą oni w rolę nauczyciela, sami zyskując klarowność myśli i trwale zapamiętując dany materiał.

Dokumentacja miejsca

Rozwijajmy w uczniach wrażliwość i odpowiedzialność za ich najbliższe otoczenie. Poprośmy, by wybrali swoje ulubione miejsce w okolicy, wzięli ze sobą kamerę i pokazali innym, dlaczego jest dla nich ważne, co im się w nim podoba, jakie skojarzenia w nich budzi. Mogą również opowiedzieć o tym, co wydarzyło się w tym miejscu (o jego historii) lub teraźniejszości. To wzmocni i rozwinie w nich umiejętności językowe. A może stanie się przyczynkiem do działań obywatelskich - zgłoszenia petycji do władz lokalnych z pomysłem na odnowienie lub zmianę funkcji danego miejsca, np. na bardziej przyjazne dzieciom i młodzieży.

Adaptacje i fabuły

Tworzenie filmów na podstawie powieści, poezji czy dramatów to doskonała okazja do wcielania się uczniów w różne role. Mogą objawić talenty zarówno reżyserskie, aktorskie, jak i plastyczne.

Nie ograniczajmy kreatywności uczniów do gotowych tekstów - ich fabularne produkcje mogą przecież ilustrować dowolne zagadnienia: z literatury, historii, WOSu czy przedsiębiorczości. Przekładanie skomplikowanych naukowych zagadnień na język obrazu to praca pobudzająca do głębszej refleksji nad tematem.

Dobrą praktyką jest tworzenie portfolio ciekawych plików wideo, linków, stron, które uczniowie i nauczyciele znaleźli interesujące edukacyjne filmy – wspólnie złożą się na szkolną wideotekę.

Efekty nauki poprzez film są niezwykle trwałe, angażujące i atrakcyjne dla młodych ludzi. Projekty te wzbogacają ich wiedzę merytoryczną, kształcą umiejętność pracy z różnymi rodzajami źródeł.  Bez względu na przedmiot, na którym uczniowie użyją kamery, doskonalą oni umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauce, tworzą zasoby edukacyjne i przygotowując się do życia w rzeczywistości wszechobecnych mediów i nowoczesnych technologii.

Więcej o filmach jako narzędziach edukacji:

 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie