Dla współczesnej młodzieży, która chętnie korzysta z materiałów audiowizualnych i tworzy zasoby filmowe do sieci, przygotowanie filmu nie stanowi żadnego problemu. Nawet w warunkach szkolnych, bez „profesjonalnego“ sprzętu, można realizować wiele ciekawych pomysłów, czego dowodem są liczne projekty, np. Filmowa mapa przemian, zorganizowana przez Fundację Think!.
Wywiady i sondy
Przeprowadzenie i nagranie wywiadu lub zebranie opinii poprzez sondę to metody, które z powodzeniem możemy zaproponować uczniom na wielu przedmiotach. W zależności od tego, co uczynimy tematem projektu, nasi uczniowie z kamerą w ręku mogą zdobyć pierwsze dziennikarskie szlify.
W ramach lekcji wychowania o społeczeństwie czy przedsiębiorczości możemy zachęcić uczniów do zebrania wypowiedzi ekspertów, władz lub opinii publicznej na tematy związane z zagadnieniami omawianymi na lekcjach lub “gorącymi” medialnymi newsami.
Na historii możemy pokusić się o stworzenie filmu dokumentalnego, gdzie oprócz ukazania ważnych miejsc czy pamiątek, uczniowie sfilmują rozmowę ze świadkami wydarzeń.
Wywiady możemy przeprowadzać także z fikcyjnymi postaciami, co świetnie nadaje się jako ćwiczenie rozwijające wyobraźnię i kreatywność na lekcjach z języków, muzyki czy plastyki.
Uczniowie mogą wcielać się w role pisarzy, artystów lub postaci literackich. Układając pytania i odpowiedzi, dobierając scenografię i stroje mogą zdobyć i zapamiętać wiele informacji na ich temat.
Fragmenty sfilmowanych sond ulicznych i wywiadów znaleźć się mogą w materiale filmowy dokumentującym różnorodne uczniowskie projekty. Gdy opublikujemy je na stronie internetowej szkoły, możemy zainspirować uczniów do tworzenia ich własnej szkolnej mini-telewizji.
Kronika czasu i ludzi
Film to doskonałe narzędzie do tworzenia kroniki szkolnej. Zachęcajmy uczniów, by swoimi oczami pokazali codzienne życie szkoły, a także święta i uroczystości, odwiedzających szkołę prelegentów i gości. Niech kamera towarzyszy nam podczas wycieczek, wyjść do teatru, godzin wychowawczych.
Znajdźmy czas na obejrzenie autorskich filmów naszych uczniów, które mają związek z ich pasjami, hobby. Mogą w ten sposób opowiedzieć w klasie o swoich wakacjach lub zaprezentować, czym zajmują się w czasie wolnym.
Gdy zbierzemy potem zdjęcia i takie krótki filmiki ze szkolnych lat, możemy stworzyć niezapomnianą prezentację na zakończenie roku lub bal maturalny.
Z kamerą wśród...
...probówek, mikroskopów, voltomierzy - zabawmy się dzięki kamerze w naukowców przybliżających świat natury, oddziaływań fizycznych i chemicznych, praw rządzących przyrodą. Nauki ścisłe to niewyczerpane źródło inspiracji! Filmujmy doświadczenia, proces dochodzenia do rozwiązania jakiegoś problemu lub życie zwierząt i roślin. Łącząc projekty z różnych dziedzin wiedzy, możemy w szkole zorganizować wspaniały Festiwal Nauki, po którym nikt już nie powie, że fizyka i matematyka są nudne! Odejście od nauczania poprzez tablicę i kredę na rzecz cyfrowych narzędzi stanowi niebywałą zachętę do podjęcia przez uczniów samodzielnej pracy badawczej. Kręcenie tutoriali lub filmów instruktażowych z myślą o kolegach czy młodszym rodzeństwie sprawi, że wejdą oni w rolę nauczyciela, sami zyskując klarowność myśli i trwale zapamiętując dany materiał.
Dokumentacja miejsca
Rozwijajmy w uczniach wrażliwość i odpowiedzialność za ich najbliższe otoczenie. Poprośmy, by wybrali swoje ulubione miejsce w okolicy, wzięli ze sobą kamerę i pokazali innym, dlaczego jest dla nich ważne, co im się w nim podoba, jakie skojarzenia w nich budzi. Mogą również opowiedzieć o tym, co wydarzyło się w tym miejscu (o jego historii) lub teraźniejszości. To wzmocni i rozwinie w nich umiejętności językowe. A może stanie się przyczynkiem do działań obywatelskich - zgłoszenia petycji do władz lokalnych z pomysłem na odnowienie lub zmianę funkcji danego miejsca, np. na bardziej przyjazne dzieciom i młodzieży.
Adaptacje i fabuły
Tworzenie filmów na podstawie powieści, poezji czy dramatów to doskonała okazja do wcielania się uczniów w różne role. Mogą objawić talenty zarówno reżyserskie, aktorskie, jak i plastyczne.
Nie ograniczajmy kreatywności uczniów do gotowych tekstów - ich fabularne produkcje mogą przecież ilustrować dowolne zagadnienia: z literatury, historii, WOSu czy przedsiębiorczości. Przekładanie skomplikowanych naukowych zagadnień na język obrazu to praca pobudzająca do głębszej refleksji nad tematem.
Dobrą praktyką jest tworzenie portfolio ciekawych plików wideo, linków, stron, które uczniowie i nauczyciele znaleźli interesujące edukacyjne filmy – wspólnie złożą się na szkolną wideotekę.
Efekty nauki poprzez film są niezwykle trwałe, angażujące i atrakcyjne dla młodych ludzi. Projekty te wzbogacają ich wiedzę merytoryczną, kształcą umiejętność pracy z różnymi rodzajami źródeł. Bez względu na przedmiot, na którym uczniowie użyją kamery, doskonalą oni umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauce, tworzą zasoby edukacyjne i przygotowując się do życia w rzeczywistości wszechobecnych mediów i nowoczesnych technologii.
Więcej o filmach jako narzędziach edukacji: