Kącik montażysty systemu tablicy interaktywnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Po dokonaniu niezbędnych zakupów czas na montaż wszystkich elementów w jeden sprawny system. Sam montaż nie jest sprawą trudną, więc nie będę się rozpisywał o wieszaniu tablicy (z uwzględnieniem wzrostu dzieci w różnych klasach), przeprowadzaniu kabli czy podwieszaniu rzutnika. Nie jestem jednak – jako ten , który później będzie używał tablicy – zwolennikiem zlecania wszystkiego szkolnej „złotej rączce”.(C) EDUNEWS.PL

Jest kilka kwestii, na które należy zwrócić uwagę w czasie montażu i użytkowania tablicy. Część z tych rad wynika z błędów, jakie popełniłem w czasie swoich pierwszych realizacji – czasem już nie do naprawienia. Na pewno jednak do kosztu tablicy doliczyć należy zakup listwy filtrującej (przedłużacz z wielowtykiem zabezpieczony przed przepięciami) i głośników stereofonicznych.

Po pierwsze – jeżeli tablica ma być użytkowana obok tablicy tradycyjnej należy zachować – jeżeli to możliwe – jak największy odstęp miedzy obiema. Kreda to jednak skała – a skała ma właściwość ścierania powierzchni. Szkoda, żeby nawet używana tablica ścierała się nam dodatkowo. Miejmy również świadomość, iż KAŻDA TABLICA INTERAKTYWNA MOŻE SPEŁNIAĆ Z POWODZENIEM ROLĘ TABLICY SUCHOŚCIERALNEJ! – więc dla odważnych: pozbądźmy się tablicy tradycyjnej z klasy!

Po drugie – należy zaplanować miejsce OBOK TABLICY na powieszenie głośników, o których nikt nie pamięta w czasie zakupów, bo przecież zawsze jakieś „bzyczki” w szkole są niewykorzystane. Niestety te tanie, małe głośniki nie nadają się do prezentacji filmu w klasie czy wykorzystania programu multimedialnego na naszej tablicy. Potrzebujemy głośników większych, mocniejszych, z oddzielnym zasilaniem, o dobrej barwie dźwięku i możliwością sterownia tą barwą. Człowiek słyszy stereofonicznie ze względu na dwoje uszu – odradzam więc zakupy głośników z subwooferem i pięcioma satelitami oprócz głównego. Oczywiście kogo stać – kupuje głośniki dedykowane tablicy.

Po trzecie – warto wszystkie kable ukryć w rynienkach montażowych. Nie chodzi tu tylko o estetykę ale również o bezpieczeństwo.

Po czwarte - nikt w czasie zakupów nie myśli o listwie filtrującej, ale proszę zwrócić uwagę, że w najlepszym wypadku potrzebować będziemy dwóch dodatkowych gniazd: do rzutnika i do głośników (z założeniem, że komputer z monitorem już stoi w klasie). Należy więc mieć świadomość, iż montaż listwy, wyłączanej jednym pstryknięciem OBOK STOLIKA NAUCZYCIELA, będzie koniecznością.

Po piąte – zamontowanie rzutnika na wiszącym uchwycie i skalibrowanie go do tablicy oznacza, iż ze względu na różne ogniskowe różnych rzutników jesteśmy skazani na konkretnie ten model rzutnika w tym miejscu. Powieszenie zamiennika owocuje obrazem wypełniającym w połowie pole tablicy lub wykraczającym znacznie poza jej ramy co uniemożliwia jej kalibrację. Moim patentem jest szyna, w której montuję uchwyt tak, by można było przesuwać rzutnik +/- 60 cm do i od tablicy.

Po szóste – komputer obsługujący tablicę musi mieć parametry spełniające warunki opisane w programie obsługującym tablicę – u każdego producenta innym. Pamiętajmy, że ma to być komputer faktycznie MULTIMEDIALNY, a więc zdolny sprzętowo i programowo do odtworzenia muzyki, filmu i to nie tylko z nośników lub plików, ale także on-line. W rzeczywistości KAŻDY poleasingowy Core2Duo spełnia wymagania MOCY.

Jacek Ścibor – trener IT, nauczyciel akademicki, nauczyciel informatyki w Zespole Szkół w Chrząstawie Wielkiej. 25 lat doświadczenia w nauczaniu technologii informacyjnej w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkole przy zakładzie poprawczym, Uniwersytecie w Białymstoku, projektach „unijnych”. Z zamiłowania majsterkowicz – więc projektant i wykonawca sieci szkolnych, autor wdrożeń e-dzienników, platform edukacyjnych i tablic interaktywnych w szkołach woj. Podlaskiego i dolnośląskiego. Rodowity zakopiańczyk, wychowany białostocczanin, obecny wrocławianin.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie