Hektarowy młodnik ma 4000 lat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zadanie firmowane przez szacowne profesorskie grono z Instytutu Badań Edukacyjnych, użyte w badaniu Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów 2011. Gronu temu gratuluję umacniania szkolnego absurdu!SXC.HU

Zadanie 6 (matematyka).

Ania i Tomek mają razem 14 lat. Dwa lata temu Tomek był 4 razy starszy od Ani. Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Ania jest dwa razy młodsza od Tomka. (P/F).
Tomek jest o 6 lat starszy od Ani. (P/F)

Może ktoś z IBE czyta ten blog (albo ma tu swojego adwokata), który wyjaśniłby mi co to znaczy „Ania i Tomek mają razem 14 lat”?

Dobrze rozumiem, że jeśli byliby bliźniętami, to mogliby oboje mieć po 14 lat. Rozumiem też, co znaczy „Ania jest dwa razy młodsza od Tomka” i co znaczy, że „Tomek jest o 6 lat starszy od Ani”. Ale co to znaczy, że mają razem 14 lat??? Tego doprawdy nie wiem i nie rozumiem.

Zgaduję, że autorzy zadania oczekują, że gimnazjalista ma dodać do siebie liczby wyrażające ich wiek? No to proponuję trzy kolejne zadania bazujące na tej samej „logice”:

W jednohektarowym młodniku dziesięcioletnie drzewa rosną w pięciometrowych odstępach. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
– Młodnik ma razem 4000 lat. (P/F)

Kawa ma 80°C. Mleko, świeżo wyjęte z lodówki, ma 5°C. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
– Kawa z mlekiem ma (razem) 85°C. (P/F)

Pan Andrzej Jankowski ma jedną córkę Zosię. Żona pana Andrzeja, Katarzyna Jankowska ma dwie córki: Zosię i Anię (z poprzedniego małżeństwa). Zaznacz właściwe:
– Państwo Jankowscy mają razem jedną córkę ( )
– Państwo Jankowscy mają razem dwie córki ( )
– Państwo Jankowscy mają razem trzy córki (*)
– Państwo Jankowscy mają razem cztery córki ( )

Oczywiście, nasz gimnazjalista przeszedł już pranie mózgu w polskiej szkole. Nauczono go, że treść słowno-muzyczna zadania jest wyłącznie surrealistycznym ozdobnikiem, a on ma wykonać zadanie arytmetyczne. Nie protestuje więc i grzecznie wykonuje operację, która ma sens wyłącznie arytmetyczny w oderwaniu od treści zadania. Ma też już dobrze wyrobione przekonanie, że matematyka nie stosuje się do świata rzeczywistego, a opisuje wyłącznie szkolną nierzeczywistość, w której ma sens dodawanie do siebie liczb, oznaczających wiek różnych osób, a nawet ma sens sumowanie kodów wszystkich liter tego tekstu, odjęcie od tego paralaksy Słońca i rocznej produkcji parasoli, a potem wyciągnięcie z tego trzeciego pierwiastka. (Miłośnicy Lema niech podadzą wynik tego działania.) W końcu wszystko to są liczby, więc można je do siebie dodawać, odejmować i wyciągać pierwiastki? Nie???

Bardzo charakterystyczne wyniki przynosi ta „Diagnoza” (pouczająca lektura!):

56% gimnazjalistów odpowiedziało na to zadanie poprawnie (czyli zgodnie z kluczem, opracowanym przez autorów tego zadania).

Za to jedynie 5.6% (czyli dziesięciokrotnie mniej!) gimnazjalistów poradziło sobie z zadaniem w którym trzeba było wykazać się odrobiną wyobraźni i zdroworozsądkowego traktowania treści (zad. 13), wymagającym podzielenia pewnej bryły na prostopadłościany. Pytano ile waży pewna konstrukcja z drewna (podano wymiary), a drewno ma znaną gęstość. Jedynie 10% uczniów (połowa z nich potem pogubiła się w rachunkach) poradziło sobie z podziałem tej bryły na segmenty, a i to mimo zawartej w zadaniu podpowiedzi, że „Wojtek wykonał (tę bryłę) z listewek”. (patrz też dyskusja na blogu Danuty Sterny).

Chciałbym wierzyć, że te 44%, które nie rozwiązały zadania o Ani i Tomku, napisało na arkuszu: „a co to za idiotyzm?”. Ale nie wierzę…

„Diagnoza” pokazuje doskonale, czego usiłuje uczyć szkoła. Ale nawet tych bzdur uczy tylko z „efektywnością” 56%. Moje gratulacje dla całego systemu oświaty!

Ksawery Stojda jest fizykiem i tutorem. Prowadzi własny blog poświęcony edukacji w Osi Świata - partnerskim serwisie portalu Edunews.pl. Artykuł jest przedrukiem z blogu http://osswiata.pl/stojda/. Dyskusję, uwagi i komentarze dotyczące przedstawionego problemu prosimy prowadzić tamże. 

{jacomment off}

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie