Super moce map od Google

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mapy Google są potężnym narzędziem mającym wiele zalet i zastosowań. Także edukacyjnym. Dzięki nim nigdy więcej nie będziemy walczyć z wielką płachtą papierowej mapy, która za żadne skarby nie chce się na powrót złożyć. A to tylko początek ich wspaniałych możliwości.fot. Google Maps

Wyznaczanie trasy, szukanie najbliższej restauracji czy firmy, oglądanie miejsc i obiektów, zdjęć panoramicznych i lotniczych - to zalety Googlowskiego serwisu, które w niesamowity sposób ułatwiają nam codzienne życie już od kilku lat. Wielu kierowców doceniło możliwości korzystania z nawigacji w Mapach Google, rezygnując z GPS-u na rzecz smartfona z szybkim internetem. Umieszczanie wycinków map googlowskich na różnych stronach internetowych to tak powszechna praktyka, że uważamy ją za oczywistą. Mapy Google razem z usługą Google Earth, która udostępnia nam model kuli ziemskiej w 3D (także Księżyca i Kosmosu!), to obecnie najbardziej doskonały globus i mapa w jednym. Czy można nie wykorzystać potencjału tych narzędzi w edukacji?

Własna mapa

Do celów prywatnych, edukacyjnych czy zawodowych możemy tworzyć spersonalizowane mapy w oparciu o Mapy Google, korzystając z wielu ciekawych funkcji. Dzięki nim możemy “narysować” swoją podróż, wyznaczyć trasę wycieczki i opisać atrakcje lub do zaznaczonych na mapie miejsc dodać filmy lub zdjęcia. Mapy można tworzyć, jeśli mamy konto na Gmailu, wtedy też automatycznie zapiszą się na naszym Dysku Google w chmurze. Z jakich możliwości możemy skorzystać i jak dokładnie edytuje się mapę - dowiemy się w Centrum pomocy Moje Mapy

Oto kilka świetnych opcji do wykorzystania:

  • zaznaczanie ważnych miejsc na mapie i zapisywanie ich - można użyć standardowych ikonek lub importować własne, np. logo
  • umieszczanie na swoich mapach linii i kształtów, by śledzić trasę podróży, zaznaczyć granice; mapę można także kolorować;
  • zapisywanie wskazówek dojścia pieszo, dojazdu samochodem czy rowerem, a następnie udostępnianie ich lub wyświetlanie na telefonie za pomocą mobilnej aplikacji;
  • dodawanie informacji i ich edytowanie, a także zdjęć, filmów, adresów stron, notatek, arkuszy kalkulacyjnych;
  • mierzenie długości linii lub powierzchni wewnątrz kształtu, np. długość korytarza lotniczego przez Amerykę;
  • możliwość eksportowania, udostępniania innym lub umieszczania mapy na swojej stronie lub blogu.

Dzięki mapom tworzone są ciekawe projekty uczniowskie, jak w szkole Marcina Paksa, nauczyciela historii w Gimnazjum nr 8 w Sosnowcu. Jak grupową pracę projektową uczniowie realizują wirtualną wycieczkę po okolicy w poszukiwaniu XIX wiecznych śladów rewolucji przemysłowej. Uczniowie za pomocą Map Google, korzystając ze zdjęć zgromadzonych w StreetView lub dodając własne fotografie, tworzą fotowycieczki, dodając kolejne punkty z odnalezionymi miejscami w okolicy. Wirtualne przemierzanie trasy na mapie nagrywają za pomocą programu do tworzenia screencastów (np. Screencast-o-matic) z komputera, dodając swoją własną narrację. Jak wykonać takie zadanie z uczniami, Marcin Paks podpowiada w stworzonej przez siebie wideo instrukcji.

Nauczyciel może tworzyć mapę, na której zawrze ciekawostki czy pytania dotyczące obiektów lub krain geograficznych albo tworzyć z uczniami na mapach dzienniki podróży, opisy miejsc związanych z kulturą, literaturą, polityką czy sportem. Mapy z powodzeniem mogą być wykorzystane i na matematyce do szacowania i obliczania odległości. Można z nimi pracować na każdym przedmiocie!

Rejestrowanie trasy

Z Map Google możemy także korzystać na naszych urządzeniach mobilnych, dostępna jest także ciekawa apka My tracks - Moje trasy na Androida. Po zainstalowaniu jej na smartfonie możemy rejestrować biegi, wycieczki rowerowe lub dowolną inną aktywność. Jak głosi opis aplikacji, w trakcie naszej wyprawy możemy rejestrować trasę, prędkość, dystans i wysokość terenu, co może być przydatne dla młodych geografów czy matematyków. Jeśli chcemy na bieżąco utrwalać i komentować to, co widzimy, aplikacja pozwala nam dodawać na mapę tekst i zdjęcia podczas rejestrowania trasy, czyli ćwiczyć różnorodne zdolności cyfrowe, ale też związane z pisaniem, mówieniem, zdobywanie wiedzy o otoczeniu. Aplikacja zsynchronizowana jest z Dyskiem Google, na którym można udostępniać swoje trasy znajomym i rodzinie, także w formie arkuszy kalkulacyjnych Google lub w pamięci zewnętrznej. Dla fanów biologii aplikacja ma także ciekawe funkcjonalności - możną ją połączyć z czujnikami biometrycznymi innych firm, np. monitorem pracy serca, by uzyskać więcej danych.

Gry oparte na mapach

Mapy Google mogą dostarczać rozrywki i wiedzy dzięki grom opartym na ich zasobach. Wielką frajdę dostarcza gra internetowa GeoGuessr, która oparta jest na zdjęciach z Google Street View. W każdej rundzie wyświetlają nam się zdjęcie miejsc na świecie, które musimy zlokalizować, analizując budowle, roślinność czy inne tropy, jak marki samochodów.

fot. GeoGuessr.com

Typujemy miejsce za pomocą “przypinania” pinezki w wybrany punkt na mapie świata i sprawdzamy, jak celnie udało nam się zlokalizować zdjęcie. Im bliżej jesteśmy faktycznego miejsca, tym zdobywamy więcej punktów. Możemy też stanąć w szranki i zagrać we dwójkę na czas - uczniom z pewnością taka nietypowa lekcja geografii przypadnie do gustu.

Na stronie portalu z wiadomościami z całego świata Quartz można pograć w grę opartą na odgadywaniu kraju, z którego pochodzą zdjęcia lotnicze - The View from Above. Obcujemy z pięknymi fotografiami i możemy zobaczyć świat z niezwykłej perspektywy.

fot. The View From Above

Mapy Google oraz oparte o nie aplikacje, usługi i gry zrewoluzjonizowały sposób, w jaki patrzymy na świat – staje się on nam bliższy, “na wyciągnięcie ręki". Określenie globalna wioska jest dzięki nim prawdziwsze niż kiedykolwiek.

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie