QR-kody na lekcji językowej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Większość nauczycieli nie pozwala uczniom używać telefonów na lekcji. Jest to uzasadniane z wielu powodów. Uczniowie za wszelką cenę próbują potajemnie korzystać z narzędzia, które traktują jak przedłużenie mózgu. Trudno im wyobrazić sobie życie bez komórek i pierwszą rzeczą, po która sięgają, kiedy chcą coś obliczyć, sprawdzić czy nawet zapisać jest smartfon.fot. Fotolia.com

Nastolatki nie potrzebują już zegarków, kalkulatorów czy słowników; wszystko mieści się w jednym magicznym pudełeczku. Nauczyciele maja dwa wyjścia walczyć z tym lub to wykorzystać. Ja wolę zasadę: „If you can’t beat them, join them”. Ponadto próbuję wykorzystać to do celów edukacyjnych. Można wymyślić wiele sposobów, na które można wykorzystać telefon na lekcji. Dziś chciałabym przedstawić jeden z nich – QRcodes hunt.

Kody QR są stosowane i znane w branży reklamowej. Z powodzeniem można je jednak wykorzystać w edukacji. Do spróbowania tego z moimi uczniami zachęcił mnie artykuł na Free Technology For Teachers, gdzie odsyłam po więcej pomysłów.

Dla zupełnie niewtajemniczonych podaję powyżej przykładowy kod QR. Zapewne każdy widział wielokrotnie takie tajemnicze kwadraciki. Aby dowiedzieć się co kryje się za tymi znaczkami, należy zeskanować kod przy pomocy telefonu z odpowiednia aplikacją np. QR Droid Private lub kamery w witrynie qrcode generator. Na nasze potrzeby przydatna będzie pierwsza opcja.

Przy pomocy generatora kodów np. https://www.the-qrcode-generator.com możemy przekształcić tekst, link do strony, sms, numer telefonu, dane kontaktowe w qrcode. Narzuca Wam się zapewne pytanie po co? Otóż utworzony w ten sposób kod może być w ciągu kilku sekund zeskanowany i tekst , link, numer telefonu czy inne dane pojawią się w niezmienionej formie na telefonie użytkownika. To dużo prostsze niż np. przepisywanie długiego linku do interesującej nas strony.

Jak wykorzystać to podczas lekcji?
Jednym z pomysłów jest QRcode hunt. Prosimy wcześniej uczniów, którzy mają telefony z dostępem do Internetu (wystarczy kilka osób na klasę), aby ściągnęli aplikację do czytania qrcodów np. QR Droid Private. Przygotowujemy qrcody z tekstami, linkami do stron, zdjęciami czymkolwiek co pasuje do naszego tematu i rozmieszczamy w klasie. Dzielimy uczniów na grupy, tak aby jedna osoba w grupie miała telefon z aplikacją i dostępem do Internetu. Uczniowie chodzą i odczytują ukryte informacje. Następnie można poprosić uczniów, aby przekazali informacje, które zdobyli reszcie klasy. Można do tego ułożyć pytania i ćwiczenia na zasadzie webquestu.

Na moich lekcjach wykorzystałam QRcody przy okazji czytanki, w której pojawiło się wiele nazw własnych. Stworzyłam QRcody z linkami do stron Internetowych wymienionych w tekście hoteli, zdjęciami wymienionych obiektów oraz filmu na Youtube związanego z tematem czytanki. Dało to uczniom poczucie, że to czego się uczą nie jest sztuczne i oderwane od rzeczywistości. Pozwoliło wykorzystać mądrze naturalne dla uczniów urządzenie i dało szansę na poszerzenie ich wiedzy o otaczającym świecie.

Notka o autorce: Anna Wysocka jest nauczycielką języka angielskiego w jednym z warszawskich gimnazjów. Interesuje się neurodydaktyką i zastosowaniem nowoczesnej technologii w dydaktyce. Prowadzi blog My Lessons Out Of The Box oraz stronę na FB pod tą samą nazwą. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie