QR-kody na lekcji językowej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Większość nauczycieli nie pozwala uczniom używać telefonów na lekcji. Jest to uzasadniane z wielu powodów. Uczniowie za wszelką cenę próbują potajemnie korzystać z narzędzia, które traktują jak przedłużenie mózgu. Trudno im wyobrazić sobie życie bez komórek i pierwszą rzeczą, po która sięgają, kiedy chcą coś obliczyć, sprawdzić czy nawet zapisać jest smartfon.fot. Fotolia.com

Nastolatki nie potrzebują już zegarków, kalkulatorów czy słowników; wszystko mieści się w jednym magicznym pudełeczku. Nauczyciele maja dwa wyjścia walczyć z tym lub to wykorzystać. Ja wolę zasadę: „If you can’t beat them, join them”. Ponadto próbuję wykorzystać to do celów edukacyjnych. Można wymyślić wiele sposobów, na które można wykorzystać telefon na lekcji. Dziś chciałabym przedstawić jeden z nich – QRcodes hunt.

Kody QR są stosowane i znane w branży reklamowej. Z powodzeniem można je jednak wykorzystać w edukacji. Do spróbowania tego z moimi uczniami zachęcił mnie artykuł na Free Technology For Teachers, gdzie odsyłam po więcej pomysłów.

Dla zupełnie niewtajemniczonych podaję powyżej przykładowy kod QR. Zapewne każdy widział wielokrotnie takie tajemnicze kwadraciki. Aby dowiedzieć się co kryje się za tymi znaczkami, należy zeskanować kod przy pomocy telefonu z odpowiednia aplikacją np. QR Droid Private lub kamery w witrynie qrcode generator. Na nasze potrzeby przydatna będzie pierwsza opcja.

Przy pomocy generatora kodów np. https://www.the-qrcode-generator.com możemy przekształcić tekst, link do strony, sms, numer telefonu, dane kontaktowe w qrcode. Narzuca Wam się zapewne pytanie po co? Otóż utworzony w ten sposób kod może być w ciągu kilku sekund zeskanowany i tekst , link, numer telefonu czy inne dane pojawią się w niezmienionej formie na telefonie użytkownika. To dużo prostsze niż np. przepisywanie długiego linku do interesującej nas strony.

Jak wykorzystać to podczas lekcji?
Jednym z pomysłów jest QRcode hunt. Prosimy wcześniej uczniów, którzy mają telefony z dostępem do Internetu (wystarczy kilka osób na klasę), aby ściągnęli aplikację do czytania qrcodów np. QR Droid Private. Przygotowujemy qrcody z tekstami, linkami do stron, zdjęciami czymkolwiek co pasuje do naszego tematu i rozmieszczamy w klasie. Dzielimy uczniów na grupy, tak aby jedna osoba w grupie miała telefon z aplikacją i dostępem do Internetu. Uczniowie chodzą i odczytują ukryte informacje. Następnie można poprosić uczniów, aby przekazali informacje, które zdobyli reszcie klasy. Można do tego ułożyć pytania i ćwiczenia na zasadzie webquestu.

Na moich lekcjach wykorzystałam QRcody przy okazji czytanki, w której pojawiło się wiele nazw własnych. Stworzyłam QRcody z linkami do stron Internetowych wymienionych w tekście hoteli, zdjęciami wymienionych obiektów oraz filmu na Youtube związanego z tematem czytanki. Dało to uczniom poczucie, że to czego się uczą nie jest sztuczne i oderwane od rzeczywistości. Pozwoliło wykorzystać mądrze naturalne dla uczniów urządzenie i dało szansę na poszerzenie ich wiedzy o otaczającym świecie.

Notka o autorce: Anna Wysocka jest nauczycielką języka angielskiego w jednym z warszawskich gimnazjów. Interesuje się neurodydaktyką i zastosowaniem nowoczesnej technologii w dydaktyce. Prowadzi blog My Lessons Out Of The Box oraz stronę na FB pod tą samą nazwą. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie