Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne doskonale nadają się do ćwiczenia podstawowych kompetencji, takich jak czytanie, mówienie, pisanie, opowiadanie historii. Świetnie też stymulują kreatywność uczniów (nauczycieli przy okazji też). Dlatego warto korzystać z bezpłatnych i dostępnych w sieci lub na urządzeniach mobilnych aplikacji do nagrywania i odtwarzania dźwięku czy tworzenia barwnych historyjek.
Jedną z metod, która sprawdza się w pracy z dziećmi jest storytelling, czyli opowiadanie historii. Oglądanie i słuchanie opowieści aktywuje części mózgu, dzięki którym odbiorca łączy historyjkę z własnymi pomysłami i doświadczeniami i to wywołuje emocje, które są potrzebne, aby lepiej się uczyć. Poprzez opowieści możemy przedstawić problemy bliskie dziecko oraz możliwe ich rozwiązania. Kształtują one też świadomość emocjonalną dzieci.
Ale metoda ta jest wykorzystywana także na wyższych poziomach kształcenia oraz w edukacji dorosłych. Uczenie się poprzez opowiadanie historii to tworzenie narracji, w której umiejscawiane są różne wydarzenia i dane, a to pozwala uczącym się w każdym wieku w lepszy sposób ocenić posiadane informacje i przyswoić wiedzę.
O popularności storytellingu i narzędzi do pracy z głosem opowiadała podczas konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 Małgorzata Rabenda ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku, członkini społeczności Superbelfrzy RP. Zachęcamy do korzystania z prezentowanych narzędzi w pracy z dziećmi :-)
***
Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska. Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.
Partnerzy medialni: TOK FM oraz Głos Nauczycielski.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).
Obejrzyj inne wystąpienia z INSPIRACJI WCZESNOSZKOLNYCH:
- Rodzice sojusznikami nauczyciela?
- Poznawanie przyrody także z tabletem
- Ocenianie zachowania ucznia młodszego
- Refleksje na temat oceniania
- Dzieci grają, dzieci tworzą gry edukacyjne
- Blogowanie z uczniami
- Im więcej zabawy, tym więcej nauki
- O technologiach przyjaznych najmłodszym uczniom
- 10 pól aktywności dziecka w szkole
- O potrzebie ruchu wśród małych dzieci
- Wyzwania nauczania (nie tylko) wczesnoszkolnego