O tworzeniu gier miejskich

fot. Małgorzata Bernowska, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Zatorze

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czym jest gra miejska? Jest to stosunkowo nowa forma rozrywki, rozgrywana w wielu miejscach na świecie. Istotą tych gier  jest wykorzystywanie przestrzeni miejskiej jako istotnego elementu rozgrywki. Może jak najbardziej służyć edukacji. Gra miejska łączy w sobie cechy flash mobów, happeningów ulicznych oraz gier komputerowych, RPG i harcerskich podchodów… Ich tematyka może być bardzo różnorodna, od wydarzeń historycznych, przez powieści, po historie wymyślone przez autorów gry, także uczniów i nauczycieli.

Ideą naszego projektu było stworzenie gry miejskiej, gdzie miasto (Zator – miasteczko w woj. małopolskim) stało się planszą, a gracze badaczami jego geografii i historii. Stworzyliśmy scenariusz i trasę gry, zagadki do poszczególnych stacji, pisma do sponsorów, a uczniowie wcielili się również w role arbitrów, czyli osób odpowiedzialnych za swój punkt/miejsce na trasie gry. Drużyny rozwiązywały zagadki związane z historią miasta (puzzle, krzyżówki) rozszyfrowywały zdjęcia i daty, załatwiały sprawy w urzędzie, banku i restauracji. Podsumowanie Gry, w I i II turze nastąpiło w siedzibie Towarzystwa Miłośników Ziemi Zatorskiej.

Od pomysłu przez opracowanie do wykonania

Decyzję o stworzeniu gry miejskiej podjęłam po zgłoszeniu swojej szkoły do projektu „Młody Obywatel” Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pierwszym krokiem było przede wszystkim zapoznanie się z literaturą przedmiotu, które w tym przypadku polegało na przeglądnięciu stron internetowych dotyczących tworzenia i przeprowadzania gier miejskich - zwłaszcza broszury CEO Rozegraj okolicę czy gramiejska.pl.

W wielkim skrócie prace nad tworzeniem tego nowego sposobu poznawania przestrzeni miejskiej można zawrzeć w kilku następujących punktach/ podejściach:

1. Cel – po co gra miejska?

W naszym przypadku było to przede wszystkim:

  • zwiększenie wiedzy uczniów i uczestników gry dotyczącej własnego regionu,
  • przekazanie w nowatorski i zabawowy sposób wiedzy na temat zabytków, charakterystycznych miejsc,
  • kształtowanie poczucia wspólnoty oraz istnienia i znaczenia Małej Ojczyzny w życiu człowieka.

2. Temat/zakres tematyczny

My zdecydowaliśmy się na „wędrówkę śladami przeszłości” po naszym mieście. Na „tapetę” wzięliśmy stare zdjęcia, charakterystyczne daty, zabytki, pomniki, tak aby te elementy i ich historia utkwiły w pamięci twórców i uczestników gry. Te elementy stały się tematem zagadek w poszczególnych miejscach trasy gry, np. jedna z kart książeczki z zagadkami:

fot. Małgorzata Bernowska, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Zatorze

3. Uczestnicy/ adresaci gry

W pierwszej turze (6 luty) graczami stali się uczniowie (czteroosobowe drużyny) Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Zatorze. Uczestnikami II (15 czerwca) tury byli już uczniowie gimnazjów z terenu gminy Zator.

fot. Małgorzata Bernowska, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Zatorze

4. Fabuła

Fabuła – musi być związana z zakresem tematycznym gry. My nawiązaliśmy do historii miasta:

fot. Małgorzata Bernowska, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Zatorze

5. Zasady gry

Zasady gry, które jasno określają kolejność działań graczy, zostały przedstawione w regulaminie. Do gry przystępuje zespół czteroosobowy, który otrzymuje na starcie wylosowaną trasę gry, mapę, kartę gry oraz zestaw zadań w formie książeczki. Zadaniem drużyny jest dotarcie do każdego z 6 wylosowanych punktów na trasie wędrówki przez miasto. W danym punkcie drużyna rozwiązuje zagadkę, a arbiter przyznaje punkty i potwierdza ten fakt na karcie gry Drużyna, która zdobyła najwięcej pkt (max 30) zwycięża.

6. Scenariusz

Tu ustalamy zadania dla zespołu tworzącego grę. Zakres zadań został podzielony zgodnie z sugestią zawartą w materiałach „Rozegraj okolicę”, choć w trakcie pracy należy liczyć się z koniecznością dokonywania zmian. Wyznaczamy zadania – najważniejsze – tworzenie zagadek do poszczególnych punktów. Nie można zapomnieć o sponsorach i nagrodach dla zwycięzców, bo rywalizacja jest istotnym elementem gry. Praca z grupa projektową, oprócz zwykłych spotkań, odbywała się również w wirtualnej przestrzeni – grupa zamknięta na FB oraz praca w Chmurze Google.

7. Materiały

Materiały – mapa trasy, stare zdjęcia, reprinty fotografii miasta, przewodniki oraz książki o historii miasta. Zadanie to było ułatwione, gdyż skorzystaliśmy z zasobów Towarzystwa Miłośników Ziemi Zatorskiej, archiwum Urzędu Miejskiego, Internetu oraz własnych materiałów. Na potrzeby gry był również prowadzony fanpage na FB: fanpage GraMiejskaZator, gdzie pojawiały się informacje przed rozgrywkami i relacje z gry w I i II turze.

8. Rozgrywka

Odsyłam tu do filmów z I i II tury I Gry Miejskiej „Wędrówka śladami przeszłości”, które w ciekawy sposób prezentują przygotowania i samą rozgrywkę.

9. Podsumowanie

Końcowy etap prac to dokonanie podsumowań, znalezienie mocnych i słabych punktów całego przedsięwzięcia, napisanie relacji do prasy lokalnej oraz dostarczenie podziękowań do sponsorów.

Tworzenie gry miejskiej może stać się doskonałym materiałem na gimnazjalny projekt edukacyjny i być jednocześnie dobrą zabawą dla uczniów i opiekunów.

fot. Małgorzata Bernowska, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Zatorze

Notka o autorce: Małgorzata Bernowska jest nauczycielką języka niemieckiego i geografii w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Zatorze. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie