Street View na lekcji języka polskiego

fot. Google Maps

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy często wprowadzając narzędzie TIK na lekcje, zastanawiacie się, czemu tak naprawdę ono służy? Nie może nam chodzić przecież tylko o czysto techniczne wykorzystanie nowoczesnych technologii. W jaki sposób technologia może w najbardziej pełny sposób wspierać nauczanie?

Model SAMR wskazuje na 4 poziomy stosowania TIK-u w procesie edukacji (zob. więcej: Model SAMR, czyli o technologii w szkole, Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole):

Substitution (podstawienie)

Augmentation (powiększenie, rozszerzenie)

Modification (modyfikowanie)

Redefinition (redefinicja)

Który poziom jest Wam najbliższy?

Jakiś czas temu wraz uczniami odbyłam niezwykłą podróż na Wyspę Księcia Edwarda. Chciałam, by uczniowie zobaczyli, na ile zgodne z realiami świata jest ich wyobrażenie miejsc, w których dorastała Ania Shirley. A pomogły nam w tej wyprawie… nowe technologie.

Nieco wcześniej odnalazłam w Mapach Google miejsce muzeum. Okazało się, że całe gospodarstwo Cuthbertów i okolice domu są pięknie oddane w Street View. Mogliśmy do woli spacerować i podziwiać miejsca. Zachwytom nie było końca.

By nasza wyprawa była pełna, zaproponowałam odwiedzenie strony muzeum. I znów niedowierzanie. Mogliśmy zobaczyć wnętrze domu i przejechać się bryczką z Mateuszem.

Potem przyszła pora na działanie – stworzenie przewodnika W krainie Ani Shirley. Uczniowie z zaangażowaniem przystąpili do pracy. Bo po takim spacerze wszystko było oczywiste.

Technologia stała się sprzymierzeńcem uczniów. Pozwoliła bowiem na wielokrotną obserwację miejsc, samodzielne dochodzenie do pewnych informacji. Jednocześnie to uczniowie byli najważniejsi – sami przekształcali uzyskane wiadomości i zaobserwowane fakty.

Nawet nie myślałam, że ta lekcja będzie tak emocjonująca dla uczniów.

 

Notka o autorce: Marlena Kowalska – nauczyciel języka polskiego w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim, autorka bloga szkoła inaczej – widziane oczami nauczyciela… Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA (nie dotyczy zdjęć).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie