Muzyka w szkole podstawowej – jak zachęcić, a nie zniechęcić?

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia

Edukacja muzyczna w publicznych szkołach podstawowych (nie mówimy o tych muzycznych), kuleje nie od dziś. Urzędnicy i ministrowie edukacji narodowej nie dostrzegają potencjału ogólnorozwojowego tego przedmiotu. Nie kładzie się nacisku na edukację muzyczną nauczycieli, bo przecież to taki „michałek”, a nie „prawdziwy” przedmiot. A przecież mogłoby być zupełnie inaczej.

Szkoły słabo wyposażone w sprzęt muzyczny, brak pomysłów na zajęcia, niedostatek projektów muzycznych, w których uczniowie mogliby stawać się także twórcami muzyki, jakość zajęć pozostawiająca wiele do życzenia. Można zaryzykować tezę, że mamy w naszych szkołach wiele muzycznych zaniedbań i złych praktyk, które zniechęcają do przedmiotu i muzyki. Coś z tym powinniśmy zrobić.

O tym, z jakimi praktykami mamy w szkołach do czynienia i z jaką „muzyką” musimy się zmagać, opowiadał podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2018 Piotr Kaja, nauczyciel, muzyk i kompozytor, edukator, trener oraz wykładowca akademicki, autor i współautor kilkudziesięciu publikacji książkowych, m.in.: podręczników szkolnych, książek metodyczno-repertuarowych i śpiewników, licznych opracowań muzycznych i multimedialnych.

Zapraszamy na część pierwszą wystąpienia:

Zapraszamy na część drugą wystąpienia:

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie