Minimediacje w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Marzy nam się świat bez kar i nagród, bez punktowych systemów wychowawczych oraz słoneczek i chmurek. Jak już wiele osób miało okazję przekonać się na własnej skórze, skutki uboczne tych metod są bardziej obciążające niż to początkowo zakładano. Stąd coraz więcej edukatorów, rodziców oraz placówek edukacyjnych poszukuje innych możliwości.

Jedną z nich są, oparte na języku empatycznym zwanym Porozumieniem bez Przemocy, dwa narzędzia mediacyjne: Minimediacje SNO oraz Kręgi Naprawcze.

Dominic Barter, który stworzył te ostatnie podczas pierwszej swojej wizyty w Polsce w styczniu 2020 roku, podkreślił jak ważne jest budowanie systemów wykorzystujących tego typu metody.

Jeśli chodzi o przedszkola i szkoły, można to zrobić na trzy sposoby. Jednym z nich jest zbudowanie placówki od podstaw, od samego początku bazując na wykorzystaniu właśnie takich narzędzi, rezygnując z wszelakich metod behawioralnych. Tę drogę wybrała poznańska szkoła Spark Academy.

Minimediacje SNO przedstawione w poniższym wystąpieniu Alicji Staszczuk to narzędzie do wykorzystania przy codziennych konfliktach dziecięcych oraz nastoletnich. Sprawdza się również do empatycznego słuchania a co za tym idzie budowania bliskich relacji z grupą, które są podstawą w tej szkole. Z Minimediacji została przeszkolona cała kadra szkoły dzięki czemu łatwiej wykorzystywać to narzędzie regularnie.

Co może zrobić placówka już istniejąca, która chciałaby przestawić się na inny sposób pracy? Są dwie możliwości: może znaleźć "empatycznego asystenta", który dzięki regularnej pracy z kadrą i dziećmi a najlepiej też z rodzicami pomoże placówce przestawić się na wykorzystanie metod mediacyjnych. Ten sposób wybrało leśne przedszkole "Na tropie", którego doświadczenie prezentujemy w poniższej prezentacji. Druga opcja to zainwestowanie w rozwój jednego lub więcej nauczycieli. Po odpowiednich lekturach i warsztatach będą oni w stanie przeszkolić resztę kadry i wprowadzić Minimediacje SNO, Kręgi Naprawcze czy inne metody tego typu do swojej placówki. Wymaga to na pewno czasu.

Praca z tego typu narzędziami jest równoznaczna z akceptacją przez całą kadrę przeznaczenia czasu na przyjrzenie się swoim własnym uczuciom, potrzebom, przekonaniom. To wyzwanie, które daje niesamowitą szansę na rozwój wszystkich członków wspólnoty. Gorąco zachęcamy wszystkich czytelników do wkroczenia na tę drogę.

Zapraszam na wystąpienie Alicji Staszczuk podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Notka o autorkach: Alicja Staszczuk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej oraz koordynatorką tego etapu edukacyjnego w Szkole Podstawowej Spark Academy w Poznaniu. Pracuje także ze studentkami i studentami poznańskiej uczelni Collegium Da Vinci.
Weronika Górska-Wolniewicz jest nauczycielką języka hiszpańskiego, a także trenerką minimediacji oraz wykorzystywania TIK i elementów ludycznych w nauczaniu. Założycielka i koordynatorka grupy facebookowej Kręgi Naprawcze w edukacji, prowadzi poznańskie grupy ćwiczeniowe: Kręgi Naprawcze oraz Minimediacje SNO. Od ponad 5 lat studiuje Porozumienie bez Przemocy. Inicjatorka, twórczyni i prowadząca zajęcia z rozwoju umiejętności słuchania sercem w przedszkolu leśnym Na Tropie w Poznaniu. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie