Matematyka z odrobiną magii

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Matematyka jest nauką, która dostarcza narzędzi do poznawania środowiska i opisu zjawisk, dotyczących różnych aspektów działalności człowieka. Niestety, bardzo często kojarzy się dzieciom z obliczaniem przykładów i rozwiązywaniem stereotypowych zadań z treścią. Monotonia. A wystarczy dodać odrobinę magii i nauka matematyki nabiera innego wymiaru.

Planując nauczanie matematyki należy postawić trzy zasadnicze pytania:

  1. Dlaczego w życiu potrzebna jest matematyka?
  2. Co zrobić, aby nauka matematyki nie była nudna?
  3. Jakie metody stosować, aby uczeń zapamiętał i zrozumiał?

Następnie trzeba koniecznie przyjrzeć się potrzebom i zamiłowaniom dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Co lubią dzieci? Na pewno lubią ruch, różnego rodzaju gry, niespodzianki, zagadki, lubią budować, badać i eksperymentować, lubią odkrywać tajemnice, mają ogromną potrzebę zabawy oraz fikcji i fantastyki. Dzieci przede wszystkim lubią działać. Trzeba im to po prostu umożliwić. Dlatego powstał projekt eTwinning „Tajemnice zamku Królowej Matematyki”.

Projekt był realizowany w klasach 1- 3 w formie gamifikacji. Uczniowie realizowali zadania wplecione są w baśniową fabułę. Królowa Matematyka zaprosiła ich do swojego zamczyska na bal „Mistrzów Matematyki”. Zaproszenie zostaje przyjęte i od tego momentu zaczyna się matematyczna przygoda. Do zamku prowadzą różne drogi, które trzeba odnaleźć na mapie i poruszać się według kodu. W balu uczestniczyć mogą wyłącznie uczestnicy, którzy poznają tajemnice Królowej skrywane w różnych miejscach i komnatach zamczyska. Zatem dzieci stają przed ogromnym wyzwaniem. Muszą uporządkować warzywa w zamkowej piwnicy i zadania kulinarne kuchni, zajrzą do Komnaty Figur Geometrycznych, Komnaty Liczb, Komnaty Poszukiwaczy Czasu itp. Dzięki różnorodności zadań dzieci odkrywają, że matematyka jest wszędzie. Przeliczają, mierzą, ważą, kiszą ogórki, odczytują przepisy, liczą książki w zamkowej bibliotece, tworzą zestawienia inwentaryzacyjne, budują, eksperymentują, doświadczają, grają i rysują itp. Do wykonania zadań wykorzystują różnorodne narzędzia, w tym komputery i roboty edukacyjne. A wszystko to we współpracy, której towarzyszy zabawa i emocje. Projekt kończy się balem i uzyskaniem mistrzowskiego certyfikatu.

O tej magii w matematyce szerzej opowiadam w swoim wystąpieniu podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022. Serdecznie zapraszam:

I jeszcze skecznotka autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 5 w Słupsku. W szkole pracuje 32 lata, niemal równie długo prowadzi teatrzyk szkolny "Pleciugi". Prowadzi zajęcia z programowania w klasach 1-3. Autorka książki „W górę kurtyna”, pisze także scenariusze przedstawień dla dzieci. Prowadzi stronę „Dziecko w szkole i na scenie” (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com). Członkini grupy Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie