Myślenie wielokierunkowe (mapy myśli)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneIm więcej informacji do nas trafia, tym trudniej jest nam wyłapać te, których poszukujemy. System przetwarzania informacji w naszym mózgu mózgu jest wprawdzie arcydziełem, ale... no właśnie. Nasz mózg też potrzebuje ćwiczeń, aby ogarnąć ten ogrom informacji, który doń trafia i przetworzyć właściwe informacje w wiedzę. Pomagają w tym mapy myśli.
Praktycznie wszystko, co nas otacza: słowa, liczby, każdy smak i zapach, linia, kolor, obraz, dotyk czy dźwięk wywołują reakcje w naszym umyśle. Każdy bit informacji docierający do twego mózgu – każde wyrażenie, wspomnienie czy myśl (zawierające słowa, liczby, smaki, zapachy, linie, kolory, obrazy, rytmy, dźwięki, faktury) – możemy umownie przedstawić jako kulę, z której wystają setki, tysiące, a nawet miliony haczyków. Każdy z haczyków symbolizuje jakieś skojarzenie, każde skojarzenie zaś ma ponad to sieć dalszych połączeń. Taki system skojarzeń, który składa się na twoją pamięć można nazwać własną bazą danych albo biblioteką swojego umysłu. Gdy czytasz te słowa, w twojej głowie pracuje niezwykły mechanizm przetwarzania danych - twój mózg, który swymi umiejętnościami analitycznymi i przechowywania informacji prześciga (jeszcze) połączone możliwości najbardziej zaawansowanych komputerów.

Cała wiedza, jaką posiadasz, ów system przetwarzania i przechowywania danych za pomocą niezliczonych haczyków i zaczepów tworzy nieskończenie skomplikowaną mapę umysłu, która wprawiłaby w zdumienie najbardziej doświadczonych kartografów. To, co już wiesz i czego nauczyłeś się do tej pory, tworzy bazę danych, najeżoną kwadrylionami zaczepów gotowych przyjąć każdą liczbę nowych informacji i przyłączyć je niewidzialnymi haczykami skojarzeń. Im więcej informacji gromadzi twój umysł w sposób zintegrowany, wielokierunkowy, zorganizowany, tym łatwiej ci będzie uczyć się dalej.

Na zdolności umysłu do przetwarzania danych i magazynowania nieograniczonej liczby informacji opiera się koncepcja myślenia wielokierunkowego, którego wyrazem są mapy myśli. Myślenie wielokierunkowe odwołuje się do „promieniowania” ciągu skojarzeń z centralnego punktu lub ku niemu. Nasze myśli nie biegną wytyczonymi torami kratek czy linijek. Naturalnie i spontanicznie rozchodzą się promieniście we wszystkich kierunkach.

Jak dotrzeć do tego sposobu myślenia? Pomoże w tym mapa myśli, która jest jego przeniesieniem na papier. Każda mapa myśli rozchodzi się promieniście od centralnego obrazu. Każde kolejne słowo czy obraz stają się centrum. Choć jest tworzona na dwuwymiarowej płaszczyźnie, odzwierciedla wielowymiarową rzeczywistość, zawierając przestrzeń, czas i kolor. Zobaczmy prezentację na temat map myśli:



(Notka o autorze: Agata Baj, pedagog, doradca zawodowy, trener, Grupa Edukacyjna XXI)

(Wykorzystano fragmenty rozdziału IV w: T.Buzan,B.Buzan, Mapy Twoich myśli, Łódź 2003)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie