Jak pomóc uczniom w uczeniu się?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie w szkole też uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją, strategiami, rolą notatek i szukaniem indywidualnego sposobu uczenia się.

Organizacja

Na początek dwie podstawowe kwestie:

a) Miejsce na własne notatki

Zachęcajmy uczniów do posiadania zorganizowanego miejsca na własne notatki. Może to być teczka, kołonotatnik z koszulkami, OK zeszyt z zapisywanymi notatkami itp. Warto mieć tam podział na działy, aby szybko było można właściwe notatki odnaleźć. OK zeszyt jest świetnym takim miejscem, szczególnie, gdy nauczyciel daje uczniom czas na refleksje i podsumowanie. OK zeszytowi poświęcony jest dział na stronie: www.oknauczanie.pl.

b) Planowanie uczenia się

Chodzi o planowaniu czasu z kalendarzem – kiedy i co będę robił. Można to robić wirtualnie lub w notatniku. Kalendarz powinien zawierać terminy zajęć dodatkowych, tak, aby plany nie kolidowały ze sobą. Jeśli termin nie zostanie dotrzymany, to trzeba wyznaczyć termin następny. Warto również zaplanować wykonanie pracy domowej. I przygotowanie się do sprawdzianu.

Strategie

Przyjęło się, że powszechną strategią uczenia się jest czytanie tekstów i materiałów. Jednak jest wiele innych strategii, z którymi uczniów warto zapoznać i dać im wybór.

Aby powiększyć wachlarz strategii można przestawić znane strategie lub zapytać uczniów o ich wypróbowane metody uczenia się, zrobić z nich listę i zostawić uczniom do wyboru.

Jedna z bardzo ważnych strategii wykorzystuje umiejętność robienia notatek. Trzeba się jej nauczyć. Polecam wpisy: https://oknauczanie.pl/sztuka-robienia-notatki lub https://oknauczanie.pl/sposob-na-notatki.

Wielu uczniom wydaje się, że będą pamiętać, o czym było, ale przeważnie w kilka minut zapominają. Inny problem, to niemożliwość zapisania wszystkiego, co mówi nauczyciel i trudność w segregowaniu tego, co jest ważne i godne zapisania.

Notatki

Notatki lepiej wykonywać ręcznie. Kilka wskazówek dla ucznia:

  • Skoncentruj się na zapisaniu głównych punktów. Nie próbuj zapisywać wszystkiego, co usłyszysz.
  • Podsumuj własnymi słowami, nie zapisuj dokładnie słów, które usłyszysz.
  • Zapis ma być dla ciebie zrozumiały.
  • Słowa, których nie znasz zapisz na boku, abyś mógł potem sprawdzić ich znaczenie.
  • Dodawaj kolor. Używaj zakreślacza na bieżąco. Kolor pomaga pokazać relacje między pojęciami i lepiej angażuje mózg.
  • Wymyśl własne skróty, abyś nie musiał pisać całych zdań lub aby zaznaczyć emocje towarzyszące treściom.
  • Nie bój się poprosić o powtórzenie czegoś, jeśli masz wrażenie, że coś przegapiłeś lub umieść gwiazdkę – o co chcesz zapytać.
  • Warto przepisać notatki tuż po zajęciach. To dobry sposób na utrwalenie informacji.
  • Warto mieć spisane te rady w widocznym miejscu.

Nauczyciel może po ponownym przeczytaniu notatek przez uczniów poprosić ich o zapisanie pytań, które im się nasuwają i zadanie ich na forum klasy. W ten sposób można zacząć następne zajęcia w klasie.

Pytania uczniów można następnie wykorzystać do tworzenia quizu sprawdzającego.

Indywidualny sposób uczenia się

Każdy z uczniów musi rozpoznać dla siebie właściwy sposób uczenia się – jaki sposób jest najbardziej efektywny. Warto o tym z uczniami rozmawiać.

Trzeba obserwować szczegóły. Komuś może odpowiadać robienie częstych przerw, a innemu ściskanie w ręku przedmiotu lub wspólne uczenie się z przyjacielem. Dla niektórych (prawie wszystkich) korzystne jest opowiedzenie o tym, czego się nauczyli komuś innemu. Jeśli kogoś takiego nie ma, to można zasugerować czytanie na glos.

Muzyka nie zawsze i nie każdemu pomaga, jeśli już to powinna być w tle.

Istotne jest, aby to sam uczeń odkrywał, co jest dla niego pomoce, próbował i wybierał. A przede wszystkim widział, że to od niego zależy efekt, a nie od szczęścia czy zdolności.

Rozmowy w klasie z uczniami i też rozmowy indywidualne na temat uczenia się, pokazują uczniom, że ta sprawa leży po ich stronie i mogą mieć na nią wpływ.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Sharon D. Ratliff z Middleweb.com, w którym można znaleźć bogatą bibliografię w języku angielskim.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie