Sprawdzian jako sytuacja ucząca

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyjęło się myśleć w szkole, że sprawdzian, to – sprawdzenie wiedzy zdobytej indywidualnie przez ucznia. Czy sprawdzian może mieć pozytywny wpływ na uczenie się? W tym wpisie poruszę zalety dobrze zaplanowanego sprawdzianu.

Sprawdzian uczy

Sprawdzian może służyć nie tylko sprawdzeniu wiedzy ucznia, ale może też sprzyjać uczeniu się.

Każdy z nas pamięta ze swego doświadczenia, że na sprawdzianie dużo mógł się nauczyć. Obserwując uczniów też widzimy, że starając się dobrze wykonać zadanie, uczą się. Mobilizacja związana ze sprawdzianem powoduje, że uczniowie sprawniej pracują. Warto ją wykorzystać.

Sprawdzian uczy wzajemnie

Jeszcze lepiej, gdy sprawdzian jest wykonywany w parze lub w małej grupie. Wtedy uczniowie mogą wzajemnie korzystać ze swojej wiedzy i umiejętności.

Sprawdzian grupowy zmniejsza napięcie i przynosi dodatkowe korzyści.

Sprawdzian nieoceniany

Uczeniu się służy również nieocenianie, a jedynie kształtująco poprzez informację zwrotną. Wtedy uczniowie mogą (bez przykrych konsekwencji) podejmować wyzwania i ryzykować. W przeciwnym przypadku starają się tylko zadowolić nauczyciela i otrzymać dobry stopień.

Sprawdzian jako przedstawienie rozumowania

Celem sprawdzianu może być sprawdzenie jak uczeń rozumuje. Wtedy sprawdzian musi być tak skonstruowany, aby ważniejsze było przedstawienie rozumowania niż udzielenie właściwej odpowiedzi.

Powinno się unikać testu wyboru odpowiedzi – TAK/NIE lub wyboru odpowiedzi z kilku propozycji. W przeciwnym wypadku uczeń może zgadywać odpowiedź lub zaznaczać ją losowo. Niestety większość egzaminów (z powodów oszczędnościowych) ma formę testu. Jednak nauczyciel ucząc uczniów i mający na celu użycie sprawdzianu właśnie do nauczania, powinien tak planować sprawdzian, aby uczeń miał szansę wykazać się zrozumieniem tematu.

Sprawdzian jako informacja dla nauczyciela

Jeśli sprawdzian polega na zaznaczeniu przez ucznia właściwej odpowiedzi, lub podaniu prawidłowego wyniku, to nauczyciel nie ma wyglądu w myślenie ucznia. Nie wie, czy uczeń zgadł lub trafił w odpowiedź, czy naprawdę rozumie problem. Taki sprawdzian może w rezultacie niczego nie sprawdzać, a nauczyciel nie uzyskuje rozpoznania potrzeb ucznia i luk w rozumowaniu ucznia.

Dobrze jest pamiętać, że sprawdzian, może też posłużyć nauczycielowi, jako informacja, jak ma planować dalsze nauczanie, tak że będzie w stanie określić, co powinien powtórzyć z uczniami i co już jest wystarczająco opanowane.

Reasumując: sprawdzian może wspierać uczenie się, o ile jest sprawdzaniem myślenia, a nie tylko sprawdzeniem wiedzy i przydzieleniem wyniku.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie