W Centrum Nauki Kopernik mamy okazję pracować metodą badawczą z odbiorcami w różnym wieku, w tym w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To właśnie z myślą o tych grupach wiekowych zaprojektowaliśmy zestaw edukacyjny „Cztery Pory Roku”, zawierający propozycje doświadczeń dotyczących wybranych zjawisk przyrody oraz materiały niezbędne do ich wykonania. Doświadczenia testowaliśmy wraz z nauczycielami i uczniami przedszkolnymi.
Podczas testów sprawdzaliśmy, na ile najmłodsi są w stanie z nimi sobie poradzić. Obserwowaliśmy, co w danym doświadczeniu budzi zaciekawienie lub zachwyt małych eksperymentatorów, jak te emocje wpływają na ich zaangażowanie w wykonywane działania, a także co zapamiętują z całego procesu doświadczania. Zastanawialiśmy się również, jak rozmawiać z małymi dziećmi o regułach obowiązujących podczas eksperymentowania (np. o konieczności stawiania hipotez czy zestawienia próby badawczej z próbą kontrolną) językiem zrozumiałych dla najmłodszych. Te poszukiwania doprowadziły nas do napisania bajki o eksperymencie, której akcja rozgrywa się we śnie bohaterki.
Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH opowiadałam o procesie tworzenia zestawu edukacyjnego – o etapach jego projektowania i prototypowania oraz o rzeczach, na które warto zwrócić szczególną uwagę, opracowując doświadczenia dla konkretnej grupy odbiorców. Poznacie też trzy wybrane doświadczenia i ich testy w przedszkolach.
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.
Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.
Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.
Notka o autorce: Magdalena Aszer jest biolożką i liderką działu Rozwiązań Edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik. Tworzy zestawy edukacyjne wspierające rozwój kompetencji XXI wieku oraz pracę metodą badawczą w edukacji. W wolnych chwilach trenuje kolarstwo oraz wędrówki w otoczeniu przyrody.