To nie będzie historia fenomenalnego, fantastycznego sukcesu edukacyjnego… Tylko coś znacznie bliższe praktyki, z jaką większość z nauczycieli ma zapewne do czynienia na co dzień. Uczę od kilku lat fizyki w podwarszawskiej szkole podstawowej – jakiś czas temu dzieliłem się swoim pomysłem na prowadzenie zajęć z uczniami, którzy powinni jednak na tych zajęciach skorzystać. Zawsze interesowało mnie, czy możemy jako nauczyciele być skuteczni w szkole.
Chciałbym w dalszym ciągu dzielić się moimi obserwacjami i przemyśleniami dotyczącego nauczania w szkole podstawowej – ponad rok temu opowiadałem o początkach moich zmagań w roli nauczyciela – zob. Jak uczyć dzieci myślenia? Minęło trochę czasu i mogę opowiedzieć o kolejnych odkryciach w tym procesie uczenia się. Dla mnie i dla moich uczniów.
W moim nauczaniu przełomem okazała się metoda myślącej klasy – innowacyjna metoda prowadzenia zajęć opracowana przez kanadyjskiego eksperta od edukacji matematycznej Petera Liljedahla. Moim zdaniem ten człowiek powinien otrzymać Nagrodę Nobla z Pedagogiki, gdyby taka była. I o tym więcej opowiadałem podczas INSPIR@CJI 2024 w Warszawie - zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Canva, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Eduko, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Microsoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, VanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: FAST Heroes, SuperKid.pl, ZłotyNauczyciel.pl.
Notka o autorze: Lech Mankiewicz jest fizykiem, astrofizykiem, edukatorem, redaktorem polskiej wersji Khan Academy. Profesor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, wieloletni dyrektor tego instytutu. Od kilku lat także nauczyciel fizyki w jednej z podwarszawskich szkół podstawowych. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.