Mapy myśli w 10 krokach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielu z nas zapamiętanie na raz zbyt dużej ilości informacji sprawia wyraźny kłopot. Połowa potem i tak gdzieś umyka. Wspomagamy się notatnikami, ale to również często nie przynosi poprawy pamięci. Jak namówić nasz mózg, aby pracował wydajniej? Można posłużyć się mapami myśli, które pomogą uporządkować i zapamiętać informację w taki sposób, jak to lubi nasz mózg.(C) EDUNEWS.PL

Coraz więcej osób słyszy o mapach myśli (Mind Mapping), czy inaczej mówiąc mapach umysłu, schematach mentalnych, koncepcji szczegółowo opisanej przez Tonego i Barrego Buzanów w książce Mapy Twoich myśli (Ravi 2003). Gdy mówimy „jabłko” możemy na kartce zapisać odpowiednie słowo, ale możemy je również narysować na kilkaset albo więcej sposobów. Czy z tej metody może być dla nas pożytek?

Na pewno wiele razy, zupełnie nieoczekiwanie, jakiś zapach, czy melodia wywołały w nas falę wspomnień zdarzeń dawno minionych. W ten sposób nieoczekiwanie dla nas myśli, jedna po drugiej, jakby były ze sobą połączone niewidocznymi haczykami, wydobywane są z naszej pamięci. Ten system przetwarzania informacji w mózgu, Buzanowie określili mianem teorii myślenia wielokierunkowego, pisząc o niej tak: „Mózg człowieka można porównać do gigantycznego biokomputera, istnej machiny skojarzeń łańcuchowych. Miliony połączeń i węzłów tworzą pajęczynę, w którą schwytane zostają wszystkie napływające dane. Przypomina to budowę neuronu z jego centralnym ciałem i tysiącami promieniście rozchodzących się dendrytów. W skali całego mózgu są to miliardy komórek nerwowych, których wypustki łączą się i splatają, tworząc niewyobrażalnie złożoną sieć.”

W naszej głowie znajduje się olbrzymia baza danych, gotowa przyjąć każdą nową informację i połączyć je niewidzialnymi haczykami skojarzeń. Badania dowodzą, że możemy poradzić sobie z ulotnością pamięci, na przykład stosując najbardziej naturalną metodę notowania – kartografię umysłu, czyli Mapę Myśli.

Agata Baj, specjalizująca się w tej tematyce, zilustrowała w konwencji mapy myśli kolejne kroki tworzenia takiej naszej indywidualnej mapy. Zobaczmy krótki film instruktażowy:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie