Tablica, kreda i pomoce naukowe w postaci globusa, czy ludzkiego szkieletu na stojaku nie wystarczą by zatrzymać uwagę uczniów. Przygotowanie materiałów na planszach lub foliach wymaga nakładu pracy, a tego typu pomoce łatwo ulegają zniszczeniu w trakcie użytkowania. Można jednak skorzystać z prostych, nowoczesnych narzędzi, które pomogą zilustrować dane zagadnienie.
Dobrym rozwiązaniem dla szkół jest zakup sprzętu do komunikacji wizualnej. Wiedza przekazana uczniom za pomocą obrazów w większym stopniu zaabsorbuje ich uwagę, aniżeli monotonny wykład. Nauczycielom natomiast umożliwi prezentowanie materiału zachowanego w wersji elektronicznej, który łatwo odtwarzać, edytować, przekazywać dalej np. za pomocą poczty elektronicznej.
Jeśli chcemy zaoszczędzić czas lekcyjny szczególną uwagę należy zwrócić na wagę i mobilność wyposażenia szkolnego. Produkty powinny być lekkie i łatwe do przenoszenia, a więc wyposażone w podstawy na kółkach, uchwyty. Dzięki temu będzie z nich mogło korzystać wielu nauczycieli, w różnych klasach. Jeśli szkoła chce długo cieszyć się użytkowaniem sprzętu, przy zakupie produktów należy zwrócić uwagę na ich solidne wykonane i trwałość materiałów, a także gwarancję.
Nowoczesne urządzenia, za pomocą których nauczyciele mogą zwiększyć zainteresowanie i percepcję uczniów to wizualizery. Przykładowo wizualizery AVerMedia wyposażone są w zintegrowaną kamerę wideo. Podłączając do niego projektor można na dużym ekranie pokazać uczniom pomoce dydaktyczne, zarówno w formie wydruków jaki i trójwymiarowych przedmiotów. Dzięki temu każdy uczestnik zajęć może w tym samym momencie dokładnie obejrzeć np. wyżłobienie w skale, czy cenną monetę. W ten sposób prezentowane pomoce pozostają cały czas pod opieką prowadzącego i nie są narażone na zniszczenie przez przekazywanie ich z rąk do rąk. Przy pomocy podświetlanego pulpitu (lightbox) jest możliwość wyświetlenia slajdów przygotowanych na foliach, a także zdjęć rentgenowskich - np. podczas lekcji na temat szkieletu człowieka. Z kolei podłączając wizualizer do mikroskopu, każdy uczeń obecny na sali może zobaczyć budowę skórki cebuli, czy strukturę włosa.
Obrazowanie wiedzy w trakcje trwania zajęć lekcyjnych odgrywa ważną rolę. Widząc zachodzące procesy uczniowie angażują się emocjonalnie w zajęcia, przez co łatwiej zapamiętują materiał. Nauczyciele, poprzez przygotowanie materiałów w wersji elektronicznej, mogą je wielokrotnie powielać i dowolnie modyfikować.
Powinniśmy coraz większą uwagę zwracać na projektowanie przestrzeni edukacyjnej, nie tylko od strony architektonicznej, ekologicznej, ergonomicznej, ale i urządzeń, które powinny znajdować się na wyposażeniu szkół w XXI wieku. Taki cel postawili sobie organizatorzy trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Klasa ze Snów”, którego patronem medialnym jest Edunews.pl. W tym roku Jury przy ocenianiu prac zwróci szczególną uwagę na wykorzystanie w projektach jak największej ilości materiałów ekologicznych. Prace należy przesyłać do 31 grudnia 2009 (decyduje data stempla pocztowego). Na zwycięskie szkoły czekają cenne zestawy multimedialne, które uatrakcyjnią zajęcia prowadzone w szkole. Więcej informacji na stronie: www.klasazesnow.pl
Jeśli chcemy zaoszczędzić czas lekcyjny szczególną uwagę należy zwrócić na wagę i mobilność wyposażenia szkolnego. Produkty powinny być lekkie i łatwe do przenoszenia, a więc wyposażone w podstawy na kółkach, uchwyty. Dzięki temu będzie z nich mogło korzystać wielu nauczycieli, w różnych klasach. Jeśli szkoła chce długo cieszyć się użytkowaniem sprzętu, przy zakupie produktów należy zwrócić uwagę na ich solidne wykonane i trwałość materiałów, a także gwarancję.
Nowoczesne urządzenia, za pomocą których nauczyciele mogą zwiększyć zainteresowanie i percepcję uczniów to wizualizery. Przykładowo wizualizery AVerMedia wyposażone są w zintegrowaną kamerę wideo. Podłączając do niego projektor można na dużym ekranie pokazać uczniom pomoce dydaktyczne, zarówno w formie wydruków jaki i trójwymiarowych przedmiotów. Dzięki temu każdy uczestnik zajęć może w tym samym momencie dokładnie obejrzeć np. wyżłobienie w skale, czy cenną monetę. W ten sposób prezentowane pomoce pozostają cały czas pod opieką prowadzącego i nie są narażone na zniszczenie przez przekazywanie ich z rąk do rąk. Przy pomocy podświetlanego pulpitu (lightbox) jest możliwość wyświetlenia slajdów przygotowanych na foliach, a także zdjęć rentgenowskich - np. podczas lekcji na temat szkieletu człowieka. Z kolei podłączając wizualizer do mikroskopu, każdy uczeń obecny na sali może zobaczyć budowę skórki cebuli, czy strukturę włosa.
Obrazowanie wiedzy w trakcje trwania zajęć lekcyjnych odgrywa ważną rolę. Widząc zachodzące procesy uczniowie angażują się emocjonalnie w zajęcia, przez co łatwiej zapamiętują materiał. Nauczyciele, poprzez przygotowanie materiałów w wersji elektronicznej, mogą je wielokrotnie powielać i dowolnie modyfikować.
Powinniśmy coraz większą uwagę zwracać na projektowanie przestrzeni edukacyjnej, nie tylko od strony architektonicznej, ekologicznej, ergonomicznej, ale i urządzeń, które powinny znajdować się na wyposażeniu szkół w XXI wieku. Taki cel postawili sobie organizatorzy trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Klasa ze Snów”, którego patronem medialnym jest Edunews.pl. W tym roku Jury przy ocenianiu prac zwróci szczególną uwagę na wykorzystanie w projektach jak największej ilości materiałów ekologicznych. Prace należy przesyłać do 31 grudnia 2009 (decyduje data stempla pocztowego). Na zwycięskie szkoły czekają cenne zestawy multimedialne, które uatrakcyjnią zajęcia prowadzone w szkole. Więcej informacji na stronie: www.klasazesnow.pl