Kształcenie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, które sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy, to największe wyzwanie stojące przed kadrą kształcącą inżynierów na całym świecie - podkreślają uczestnicy międzynarodowej konferencji w Gliwicach. Jak sprawić, żeby w procesie edukacji uczelnie wykorzystywały wielki potencjał nowoczesnych narzędzi dydaktycznych?
Zakończyła się konferencja ICEE-2010 (International Conference on Engineering Education), organizowana przez Politechnikę Śląską. Uczestniczyło w niej ponad 200 naukowców ze wszystkich kontynentów, którzy zastanawiali się nad celami nowoczesnej dydaktyki w kształceniu inżynierów.
"Wyzwania, jakie stoją przed naukowcami kształcącymi inżynierów, są na całym świecie podobne. Wszyscy dysponują już narzędziami w postaci nowoczesnych technologii, jednak ich wykorzystanie jest wciąż niewystarczające. Barierą jest niejednokrotnie mentalność wykładowców, ich niechęć do nowinek. Tymczasem najlepsze efekty daje nauka przez doświadczanie, tzw. learnig by doing, a także praca w grupie" - powiedział prof. Jerzy Rutkowski, przewodniczący konferencji i prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Śląskiej.
Jak podkreślają naukowcy, nowoczesne technologie umożliwiają i ułatwiają edukację również osobom niepełnosprawnym. Oprócz wspomagania nauki poprzez multimedia dyskutują też o międzynarodowej współpracy na polu badawczym i edukacyjnym oraz zagadnieniu uczenia się przez całe życie.
"Zorganizowaliśmy sesje dotyczące zaawansowanych rozwiązań e-learningu, projektów i problemów kształcenia, wspierania edukacji poprzez internet, międzynarodowych programów mobilności dla studentów, nauczycieli i ekspertów z dziedzin dotyczących nowych źródeł energii" - powiedział honorowy przewodniczący konferencji prof. Wojciech Zieliński.
Konferencje ICEE są organizowane od 1994 r. Do tej pory odbywały się m.in. w USA, Brazylii, Australii, Chinach i na Tajwanie, w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii. W Polsce konferencja odbywa się po raz drugi. Pierwsza miała miejsce w 2005 r., również w Gliwicach. Wzięło w niej wówczas udział ok. 400 naukowców z 52 krajów.
W tegorocznej uczestniczyli naukowcy m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Japonii, Tajwanu, Rosji, Brazylii, Korei Południowej, wśród nich znalazły się światowej sławy autorytety w dziedzinie kształcenia inżynierskiego.
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)