Nowoczesne technologie i kształcenie inżynierów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologieKształcenie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, które sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy, to największe wyzwanie stojące przed kadrą kształcącą inżynierów na całym świecie - podkreślają uczestnicy międzynarodowej konferencji w Gliwicach. Jak sprawić, żeby w procesie edukacji uczelnie wykorzystywały wielki potencjał nowoczesnych narzędzi dydaktycznych?
 
Zakończyła się konferencja ICEE-2010 (International Conference on Engineering Education), organizowana przez Politechnikę Śląską. Uczestniczyło w niej ponad 200 naukowców ze wszystkich kontynentów, którzy zastanawiali się nad celami nowoczesnej dydaktyki w kształceniu inżynierów.

"Wyzwania, jakie stoją przed naukowcami kształcącymi inżynierów, są na całym świecie podobne. Wszyscy dysponują już narzędziami w postaci nowoczesnych technologii, jednak ich wykorzystanie jest wciąż niewystarczające. Barierą jest niejednokrotnie mentalność wykładowców, ich niechęć do nowinek. Tymczasem najlepsze efekty daje nauka przez doświadczanie, tzw. learnig by doing, a także praca w grupie" - powiedział prof. Jerzy Rutkowski, przewodniczący konferencji i prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Śląskiej.

Jak podkreślają naukowcy, nowoczesne technologie umożliwiają i ułatwiają edukację również osobom niepełnosprawnym. Oprócz wspomagania nauki poprzez multimedia dyskutują też o międzynarodowej współpracy na polu badawczym i edukacyjnym oraz zagadnieniu uczenia się przez całe życie.

"Zorganizowaliśmy sesje dotyczące zaawansowanych rozwiązań e-learningu, projektów i problemów kształcenia, wspierania edukacji poprzez internet, międzynarodowych programów mobilności dla studentów, nauczycieli i ekspertów z dziedzin dotyczących nowych źródeł energii" - powiedział honorowy przewodniczący konferencji prof. Wojciech Zieliński.

Konferencje ICEE są organizowane od 1994 r. Do tej pory odbywały się m.in. w USA, Brazylii, Australii, Chinach i na Tajwanie, w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii. W Polsce konferencja odbywa się po raz drugi. Pierwsza miała miejsce w 2005 r., również w Gliwicach. Wzięło w niej wówczas udział ok. 400 naukowców z 52 krajów.

W tegorocznej uczestniczyli naukowcy m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Japonii, Tajwanu, Rosji, Brazylii, Korei Południowej, wśród nich znalazły się światowej sławy autorytety w dziedzinie kształcenia inżynierskiego.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie