Nowoczesne technologie i kształcenie inżynierów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologieKształcenie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, które sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy, to największe wyzwanie stojące przed kadrą kształcącą inżynierów na całym świecie - podkreślają uczestnicy międzynarodowej konferencji w Gliwicach. Jak sprawić, żeby w procesie edukacji uczelnie wykorzystywały wielki potencjał nowoczesnych narzędzi dydaktycznych?
 
Zakończyła się konferencja ICEE-2010 (International Conference on Engineering Education), organizowana przez Politechnikę Śląską. Uczestniczyło w niej ponad 200 naukowców ze wszystkich kontynentów, którzy zastanawiali się nad celami nowoczesnej dydaktyki w kształceniu inżynierów.

"Wyzwania, jakie stoją przed naukowcami kształcącymi inżynierów, są na całym świecie podobne. Wszyscy dysponują już narzędziami w postaci nowoczesnych technologii, jednak ich wykorzystanie jest wciąż niewystarczające. Barierą jest niejednokrotnie mentalność wykładowców, ich niechęć do nowinek. Tymczasem najlepsze efekty daje nauka przez doświadczanie, tzw. learnig by doing, a także praca w grupie" - powiedział prof. Jerzy Rutkowski, przewodniczący konferencji i prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Śląskiej.

Jak podkreślają naukowcy, nowoczesne technologie umożliwiają i ułatwiają edukację również osobom niepełnosprawnym. Oprócz wspomagania nauki poprzez multimedia dyskutują też o międzynarodowej współpracy na polu badawczym i edukacyjnym oraz zagadnieniu uczenia się przez całe życie.

"Zorganizowaliśmy sesje dotyczące zaawansowanych rozwiązań e-learningu, projektów i problemów kształcenia, wspierania edukacji poprzez internet, międzynarodowych programów mobilności dla studentów, nauczycieli i ekspertów z dziedzin dotyczących nowych źródeł energii" - powiedział honorowy przewodniczący konferencji prof. Wojciech Zieliński.

Konferencje ICEE są organizowane od 1994 r. Do tej pory odbywały się m.in. w USA, Brazylii, Australii, Chinach i na Tajwanie, w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii. W Polsce konferencja odbywa się po raz drugi. Pierwsza miała miejsce w 2005 r., również w Gliwicach. Wzięło w niej wówczas udział ok. 400 naukowców z 52 krajów.

W tegorocznej uczestniczyli naukowcy m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Japonii, Tajwanu, Rosji, Brazylii, Korei Południowej, wśród nich znalazły się światowej sławy autorytety w dziedzinie kształcenia inżynierskiego.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie