Nowoczesne technologie i kształcenie inżynierów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologieKształcenie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, które sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy, to największe wyzwanie stojące przed kadrą kształcącą inżynierów na całym świecie - podkreślają uczestnicy międzynarodowej konferencji w Gliwicach. Jak sprawić, żeby w procesie edukacji uczelnie wykorzystywały wielki potencjał nowoczesnych narzędzi dydaktycznych?
 
Zakończyła się konferencja ICEE-2010 (International Conference on Engineering Education), organizowana przez Politechnikę Śląską. Uczestniczyło w niej ponad 200 naukowców ze wszystkich kontynentów, którzy zastanawiali się nad celami nowoczesnej dydaktyki w kształceniu inżynierów.

"Wyzwania, jakie stoją przed naukowcami kształcącymi inżynierów, są na całym świecie podobne. Wszyscy dysponują już narzędziami w postaci nowoczesnych technologii, jednak ich wykorzystanie jest wciąż niewystarczające. Barierą jest niejednokrotnie mentalność wykładowców, ich niechęć do nowinek. Tymczasem najlepsze efekty daje nauka przez doświadczanie, tzw. learnig by doing, a także praca w grupie" - powiedział prof. Jerzy Rutkowski, przewodniczący konferencji i prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Śląskiej.

Jak podkreślają naukowcy, nowoczesne technologie umożliwiają i ułatwiają edukację również osobom niepełnosprawnym. Oprócz wspomagania nauki poprzez multimedia dyskutują też o międzynarodowej współpracy na polu badawczym i edukacyjnym oraz zagadnieniu uczenia się przez całe życie.

"Zorganizowaliśmy sesje dotyczące zaawansowanych rozwiązań e-learningu, projektów i problemów kształcenia, wspierania edukacji poprzez internet, międzynarodowych programów mobilności dla studentów, nauczycieli i ekspertów z dziedzin dotyczących nowych źródeł energii" - powiedział honorowy przewodniczący konferencji prof. Wojciech Zieliński.

Konferencje ICEE są organizowane od 1994 r. Do tej pory odbywały się m.in. w USA, Brazylii, Australii, Chinach i na Tajwanie, w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii. W Polsce konferencja odbywa się po raz drugi. Pierwsza miała miejsce w 2005 r., również w Gliwicach. Wzięło w niej wówczas udział ok. 400 naukowców z 52 krajów.

W tegorocznej uczestniczyli naukowcy m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Japonii, Tajwanu, Rosji, Brazylii, Korei Południowej, wśród nich znalazły się światowej sławy autorytety w dziedzinie kształcenia inżynierskiego.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie