Działania zamiast kserowania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"W mojej szkole zostaję zasypywana dużą ilością kserówek od starszych koleżanek. Jestem im za to oczywiście bardzo wdzięczna, aczkolwiek większości z tych kart pracy w ogóle nie mam czasu wykorzystywać. Swoją pracę z dziećmi staram się opierać na rozmowach w kręgu, pracy w grupach, zabawach integracyjnych..." - napisała kiedyś jedna z młodych nauczycielek wczesnoszkolnych po kilku tygodniach pracy w nowej szkole. Nie musimy tyle kserować, mamy do dyspozycji nieograniczoną liczbę ćwiczeń, gier, zabaw, które nie wymagają użycia kserokopiarki!

Kilka ministrów edukacji temu (ładne określenie czasu, prawda?) zupełnie spontanicznie grupa nauczycieli wczesnoszkolnych, można powiedzieć, że w konstruktywnym proteście przeciwko nadużywaniu kserokopiarki w nauczaniu wczesnoszkolnym, postanowiła zebrać w jednym miejscu i uzupełniać na bieżąco bloga z różnymi pomysłami na zajęcia (zgodne z podstawą programową), które nie "przyklejają" młodych uczniów do kopii materiałów, ale dają im radość uczenia się w najróżniejszych sytuacjach edukacyjnych. Bo właśnie tego najwięcej potrzeba w szkołach. Jak mówiła Anna Grzegory, potrzebujemy "pięknej edukacji małego dziecka" - a rolą nauczycieli wczesnoszkolnych jest pochylenie się nad sytuacją małego człowieka, aby w pełni się rozwijał i żeby można było zobaczyć radość w jego oczach po zakończonych zajęciach.

Ta grupa nauczycieli w internecie - Superbelfrzy Mini - powstała kilkanaście lat temu. W międzyczasie świat nam się sporo zmienił (trudno powiedzieć czy na lepsze...), ale grupa działa nadal (na FB) i dostarcza światu edukacji (żeby jednak było nam lepiej na tym świecie) różnorodnych pomysłów na edukację małego dziecka. A emanacją tych działań jest m. in. blog Zamiast Kserówki, w którym (od 2014) można znaleźć wiele inspiracji dla dobrej i angażującej ucznia edukacji wczesnoszkolnej. A o tym wszystkim pięknie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 opowiadała Anna Grzegory z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej LOGOFIGLE w Łodzi i jedna z założycielek Superbelfrów Mini. Warto posłuchać i popróbować tych metod i zabaw (nie tylko w klasach I-III zresztą):

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP i organizuje INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE od 2015 roku.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie