Filmoteka Szkolna zaprasza

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaOd kilkunastu lat obserwujemy rewolucyjne zmiany w kulturze. Rozsypał się paradygmat kultury, w którym literatura znajdowała się w centrum, utrwalała tożsamość, odgrywała rolę opiniotwórczą i była istotnym źródłem wiedzy o świecie. Nowe technologie radykalnie przyspieszyły obieg informacji, a jednocześnie zapewniły łatwiejszy i szerszy dostęp do wszelkich dóbr kultury. 
 
Dziś każdy może zostać uczestnikiem życia kulturalnego, klikając myszką komputerową, zmieniając kanały w telewizorze czy odwiedzając jeden z licznych multipleksów kinowych w centrum handlowym. Wszechobecność środków audiowizualnych, wirtualne muzea i galerie, nowoczesne telefony komórkowe, duży wybór programów telewizyjnych oraz przede wszystkim nieograniczona przestrzeń forum internetowego (np. YouTube’a) pozwalają nie tylko korzystać z kultury, lecz także ją tworzyć.

Ta nowa przestrzeń funkcjonowania kultury ukonstytuowała nowych odbiorców, którzy do pełnego zrozumienia przekazów audiowizualnych obecnych w nowoczesnych mediach potrzebują innych kompetencji niż te, które były przydatne do obcowania z tradycyjnie rozumianą literaturą. 

Tymczasem programy nauczania w szkołach nie nadążają za zmianami w kulturze współczesnej. Opóźnienie to dotyczy nie tylko form eksperymentalnych, lecz także tych mocno osadzonych w tradycji, takich jak film. Jak szkoły mogą dostosować się do szybko zmieniającej się i zwizualizowanej rzeczywistości? Jak włączyć filmy w proces edukacji na różnych przedmiotach? Jak kształtować świadomego młodego odbiorcę filmu i jak wychowywać do filmu? Na wiele z tych pytań odpowiada program edukacji filmowej „Filmoteka szkolna” prowadzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Do prawie 14 000 szkół w całej Polsce PISM wysłał pakiety płyt DVD zawierające ponad 50 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Filmy dobrane zostały do 26, zaproponowanych przez specjalistów od danego przedmiotu, tematów lekcji i zajęć pozalekcyjnych (j. polski, historia, wiedza o sztuce, wiedza o społeczeństwie). Filmy te nie są ekranizacjami lektur ani zestawem najważniejszych osiągnięć polskiej kinematografii. To dzieła, które zdaniem filmoznawców, dobrze ilustrują poszczególne tematy, z punktu widzenia wiedzy o filmie. 

W dniach 8-9 października 2010 r. w Warszawie odbędzie się konferencja dla nauczycieli z całego kraju pt. "Wykorzystanie Filmoteki Szkolnej w zreformowanej szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej". Jest ona skierowana przede wszystkim do nauczycieli, którzy nie mieli jeszcze kontaktu z edukacją filmową w ramach Filmoteki Szkolnej.

Konferencja ma na celu wskazanie możliwości pracy z filmami dostępnymi w pakiecie Filmoteka Szkolna na godzinach wychowawczych, lekcjach: języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii i wiedzy o społeczeństwie. Uczestnicy zostaną zapoznani z:
- psychologicznymi aspektami odbioru filmów i ich rolą w działaniach wychowawczych oraz profilaktyce społecznej, 
- metodyką pracy z filmem na lekcjach (tworzenie własnych rozwiązań dydaktycznych: włączanie filmów do tematów poszczególnych przedmiotów, projektowanie programów), 
- analizą i interpretacją dzieła filmowego,
- trendami w kinie niezależnym (w tym w kinie polskim),
- założeniami edukacji medialnej.
 
Termin nadsyłania zgłoszeń na konferencję mija 26 września 2010 r. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie internetowej Filmoteki Szkolnej

Organizatorami konferencji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Warszawska Szkoła Filmowa.

(Źródło: PISM & CEO - Filmoteka Szkolna - materiały pomocnicze)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie