Uczniowie budują roboty i wygrywają

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiPrzyzwyczailiśmy się dzięki filmom do takiej wizji przyszłości, w której obok człowieka funkcjonują roboty wykonujące różne zadania. Z drugiej strony robotyka jest dziś nieobecna w nauczaniu szkolnym, a o robotach wspomina się tylko przy opowiadaniach Lema. A okazuje się, że budowanie robotów jest bardzo rozwijającym procesem, a polscy uczniowie są w tym mistrzami!
 
Cztery najlepsze drużyny z Polski zajęły pierwsze miejsca w czterech kategoriach w ramach  międzynarodowego turnieju budowy robotów FIRST LEGO League, który odbył się w grudniu 2010 r. w Bratysławie. W ogólnej klasyfikacji dwie polskie drużyny znalazły się w najlepszej szóstce turnieju i dzięki temu wezmą one udział w finale Europy Centralnej, który odbędzie się w styczniu 2011 r. w Paderborn w Niemczech.

17 drużyn uczniów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej konkurowało ze sobą w czterech głównych konkurencjach: Robot Game, Robot Design, Research Presentation oraz Teamwork. Turniejowi towarzyszyły niesamowite emocje, a w atmosferze wspólnej zabawy oraz zdrowej rywalizacji dzieci wykonywały kolejne zadania wykorzystując swoją wyobraźnię i umiejętności.

„Zajęcie przez polskie drużyny tak wysokich miejsc i przejście do kolejnego etapu turnieju ogromnie nas cieszy. Dzieci miały możliwość zdobycia niezapomnianych doświadczeń, a wygrana jest dowodem, że ich umiejętności oceniono bardzo wysoko na tle drużyn z innych krajów. Uważam, że najbliższe dziesięciolecia należą do inżynierów, a perspektywy rozwoju tej branży są bardzo dobre, dlatego warto zachęcać dzieci i młodzież do rozwijania swoich zdolności i pasji w tym kierunku.” - tłumaczy Wojciech Syrocki, Prezes Zarządu firmy RoboCAMP, Partnera merytorycznego fundacji Fabryka Talentów, która w Polsce organizuje międzynarodowy turniej robotów. „Wierzymy, że zainteresowanie naukami ścisłymi należy rozbudzać poprzez zabawę już u najmłodszych, by już w liceum wybierano kierunki techniczne dając sobie szansę dostania się na studia inżynieryjne.” – dodał Syrocki.

W zawodach w Bratysławie wzięły udział cztery drużyny z Polski. Jedna z Warszawy, dwie z Gdańska oraz jedna z Poznania. Ich wyniki są imponujące:

Roboklocki (Poznań), 1 miejsce w kategorii Best Endurance (nagroda za wytrzymałość)

Probot (Gdańsk), 1 miejsce w kategorii Best Teamwork (najlepsza praca zespołowa)

Ó-boty (Warszawa), 1 miejsce w kategorii Best Research Presentation (najlepsza prezentacja projektu badawczego)

Robobusters Atena (Gdańsk), 1 miejsce w kategorii Best Robot Design (najlepszy projekt robota)
 
Warszawska drużyna Ó-boty oraz gdańska Robobusters Atena będą reprezentować nasz kraj podczas zawodów w Niemczech. 
 
innowacje w edukacji

Turniej FIRST LEGO League (FLL) skierowany jest do wszystkich dzieci w wieku od 10 do 16 lat, które interesują się robotyką i chcą sprawdzić swoje umiejętności. Stają one bowiem przed wyzwaniem skonstruowania w pełni autonomicznego robota z klocków LEGO, a następnie jego zaprogramowania w taki sposób, aby wykonał on jak najdokładniej szereg czynności, z których każda podlega punktacji.

Celem konkursu jest rozbudzenie zainteresowania dzieci i młodzieży przedmiotami ścisłymi, ale również rozwijanie szeregu kompetencji przydatnych w życiu: umiejętności pracy w zespole, kreatywności, poszukiwanie rozwiązań złożonych problemów.

Pomysłodawcą turnieju jest Fundacja FIRST z USA, natomiast prawo do jego realizacji w Polsce ma Fundacja Fabryka Talentów. 26 listopada br. Fundacja Fabryka Talentów otrzymała w ramach Konkursu Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju 2010 organizowanym przez Fundację Innowacji i Rozwoju tytuł Regionalnego Lidera Innowacji i Rozwoju 2010 woj. pomorskie w kategorii Innowacyjna organizacja.

Więcej informacji na temat projektu FLL na stronie www.fabrykatalentow.org
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie