Europejski maj, prezydencja i jeszcze edukacja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneCo sześć miesięcy kolejne państwo członkowskie UE przewodniczy pracom Rady Unii Europejskiej, czyli sprawuje Prezydencję. W tym czasie państwo to staje się gospodarzem większości unijnych wydarzeń i gra kluczową rolę na wszystkich polach aktywności Wspólnoty. 1 lipca Polska obejmuje Przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Czy może to mieć związek z edukacją?
 
Maj to miesiąc prawdziwie europejski. Obchodzimy Dzień Europy (9 maja),  w całej Polsce odbywa się wiele imprez z flagą unijną w tle: Parada Schumana, Miasteczko Europejskie, Europejski Tydzień Młodzieży. W tym roku wydarzenia te mają wyjątkowy charakter – poprzedzają bowiem przejęcie przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE.
Ponad 2000 uczniów ze 150 szkół realizuje w programie Młodzi Aktywiści Prezydencji (MAP) projekty edukacyjne związane z przygotowaniami do polskiej prezydencji. Dla nich maj to miesiąc prezentacji - w czasie szkolnych festiwali, apeli, lokalnych pikników i festynów - efektów pracy.

Celem programu MAP przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej a współfinansowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest pogłębienie wiedzy Polaków na temat prezydencji i jej znaczenia dla każdego z nas. W programie uczniowie organizują działania przybliżające tematykę prezydencji lokalnej społeczności. Prowadzą badania, kręcą filmy, tropią ślady Unii w swojej miejscowości, organizują lekcje europejskie, gry terenowe, konkursy i debaty.  I choć działają raptem dwa miesiące, efekty już są imponujące!

Członkowie koła historycznego z Zespołu Szkół w Chorzelowie realizują projekt poświęcony mitom europejskim. Badają motyw wampirów w legendach Rumunii, Węgier, Czech, Albanii, Francji, Grecji i Polski. Promują również unikalne na skalę europejską miejsca na Podkarpaciu. Przygotowali makietę krajów, w których narodziły się legendy o wampirach, spis cmentarzy wampirycznych oraz internetowy zbiór historii o wampirach. 22 maja organizują dla lokalnej społeczności festyn promujący polską prezydencję. Projekt „żyje” także w wirtualnym świecie – o działaniach uczniów można czytać na świetnie prowadzonym blogu.

Uczniowska grupa “Wyprzedzając Przeszłość” z Gimnazjum w Bachowicach sprawdza, co mieszkańcy wiedzą o polskiej prezydencji. Gimnazjaliści przeprowadzili badanie ankietowe w terenie, ankietę umieścili także na Facebooku. Jeden dzień spędzili w przedszkolu, prowadząc dla maluchów zajęcia o UE. Wizytę uwiecznili na zdjęciach oraz w krótkim filmie. A 9 maja organizują happening Polska Prezydencja 2011.

Młodzież z Gimnazjum nr 2 w Oleśnicy podjęła temat promowania Polski w czasie naszego przewodnictwa w UE. Wraz z mieszkańcami Oleśnicy uczniowie wybrali „twarz polskiej prezydencji”, opracowali ulotki i plakaty, w których namawiają obywateli do większego zaangażowania w życie społeczne (wszak mamy Europejski Rok Wolontariatu). Obecnie pracują nad przewodnikami po urokliwych miejscach w Polsce.

Uczniowie Gimnazjum nr 5 w Koszalinie próbują ustalić, jak obecność Polski w Unii wpłynęła na jakość życia Koszalinian. Badają poziom wykorzystania dotacji unijnych, prezydencją starają się zainteresować swoich rówieśników; zaplanowali także wycieczkę rowerową szlakiem inwestycji unijnych.

W Kraśniku licealiści z I Liceum Ogólnokształcącego kręcą - razem z lokalną telewizją - spot reklamowy promujący polską prezydencję. Organizują także debatę Dlaczego prezydencja mojego kraju jest taka ważna? Już powstały ulotki o prezydencji; odbyła się też lekcja europejska.

Jakie inne działania podejmują uczniowie w programie MAP? Można o nich przeczytać na stronie CEO lub na blogu MAP.

Program Młodzi Aktywiści Prezydencji będzie kontynuowany w nowym roku szkolnym do  zakończenia polskiej Prezydencji (31 grudnia 2011). Już teraz CEO zaprasza wszystkie szkoły do udziału w drugiej edycji MAP – zgłoszenia będą przyjmowane od połowy sierpnia.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie