Howard Gardner opowie o wielorakich inteligencjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Twórca teorii inteligencji wielorakich prof. Howard Gardner wygłosi w październiku wykłady podczas cyklu konferencji „Edukacja umysłu”. Będzie to pierwsza wizyta amerykańskiego psychologa w Polsce. Cykl spotkań podsumuje projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia - drogą do wiedzy”, oparty na teorii Gardnera i realizowany przez kielecką Grupę Edukacyjną.CC-BY-SA BlueOxen Associates

Według Gardnera istnieje kilka rodzajów inteligencji, m.in. językowa, muzyczna, kinestetyczna, związanych z różnymi obszarami mózgu. Inteligencja językowa cechuje tych, którzy dobrze posługują się językiem i rozumieją tekst. Logiczno-matematyczna pozwala na obliczenia i operacje na abstrakcyjnych symbolach. Inteligencja muzyczna umożliwia rozumienie treści, których nośnikiem jest dźwięk, kinestetyczna z kolei jest charakterystyczna dla tancerzy i sportowców. Inteligencja przyrodnicza odpowiada za ciekawość świata przyrody i miłość do zwierząt, a wizualno-przestrzenna ułatwia orientację w przestrzeni i pozwala myśleć "obrazami", a nie tylko słowami. Inteligencja interpersonalna pomaga w kontaktach z innymi ludźmi, a intrapersonalna jest typowa dla osób o szczegółowej, trafnej samowiedzy.

"Według Gardnera każdy z nas rodzi się zdolny, ale są to różne zdolności; należy jak najwcześniej odkryć mocne i słabsze strony, i wykorzystując te mocniejsze pracować nad słabszymi" - mówi kierujący projektem Dariusz Dąbek z Grupy Edukacyjnej.

Świętokrzyski kurator oświaty Małgorzata Muzoł liczy na to, że dzięki wizycie Gardnera więcej nauczycieli zapozna się z teorią inteligencji wielorakich, która jest mało znana poza kręgiem szkół uczestniczących w projekcie. Jej zdaniem każde dziecko inaczej postrzega świat i potrzebuje indywidualnego podejścia.

"Ciągle zbyt mała liczba nauczycieli odchodzi od stereotypowego podejścia do ucznia i pracy z nim. Słabością polskiej szkoły jest to, że zdecydowana większość nauczycieli patrzy na uczniów jak na pewną zbiorowość, a w klasie każdy uczeń jest inny. U nas nauczyciel ma jeden podręcznik i jeden komunikat dla dwudziestu czy trzydziestu osób. Tymczasem to, co jest zrozumiałe dla jednego ucznia, dla drugiego - niekoniecznie, bo jeden postrzega świat przez wzrok, drugi przez słuch, a trzeci w jeszcze inny, specyficzny dla niego sposób" - wyjaśniła kurator.

"Na podstawie skarg docierających do kuratorium mogę wysnuć smutny wniosek, że często w naszych szkołach nawet nie są respektowane orzeczenia poradni, bo one wymagają dodatkowej pracy" - zaznaczyła Muzoł.

Konferencje odbędą się 6, 8 i 10 października w Kielcach, Poznaniu i Warszawie. Będzie w nich mogło uczestniczyć w sumie 1500 osób. Udział w nich jest bezpłatny, koszty organizacji konferencji pokrywane są przez Unię Europejską i budżet państwa. Zaproszenia na konferencję trafią do szkół podstawowych, a o udziale w wykładzie zdecyduje kolejność zgłoszeń się na stronie internetowej projektu www.pierwszaki.eu. Planowana jest także transmisja kieleckiej konferencji on-line.

Oprócz wykładu Gardnera podczas konferencji będzie można poznać wyniki realizacji projektu „Pierwszaki”, pracę podstawówki w świętokrzyskim Ostojowie, gdzie dzieci uczy się zgodnie z teorią inteligencji wielorakich, oraz wysłuchać wykładu polskiego specjalisty z zakresu tej teorii.

W projekcie „Pierwsze uczniowskie doświadczenia - drogą do wiedzy” w ciągu trzech lat wzięło udział ponad 142 tys. uczniów z 2,7 tys. szkół w całej Polsce. U każdego z tych dzieci nauczyciele określili optymalne sposoby uczenia się, bazując na teorii inteligencji wielorakich. Założeniem projektu była praca z dziećmi na podstawie wiedzy o ich zainteresowaniach i możliwościach, prowadzona podczas zajęć pozalekcyjnych według autorskiego projektu każdego nauczyciela.

Przykładem placówki realizującej projekt jest Szkoła Podstawowa w Ostojowie. Jej dyrektorka Joanna Piasta-Siechowicz powiedziała PAP, że uczniowie III klasy rewelacyjnie zdali egzaminy, a rok wcześniej osiągnęli najwyższy wynik w Polsce w badaniu Instytutu Badania Kompetencji. „To nas mobilizuje, by te działania wdrażać. Dlatego też zmieniamy w szkole styl nauczania i poznajemy style uczenia się uczniów. Wprowadzamy różne metody, które pozwalają nam na jak najpełniejsze gromadzenie informacji o możliwościach dziecka” – powiedziała.

Projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia - drogą do wiedzy” realizowany był dzięki środkom z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Był to największy projekt edukacyjny w Polsce, jego koszt to ok. 46 mln zł.

Howard Gardner (ur. 1943 r.) profesor Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego, jest psychologiem, neurologiem, specjalistą z dziedziny psychologii poznawczej i psychologii uczenia się. Za swoją pracę otrzymał naukowe tytuły honorowe od 26 uczelni na całym świecie. Jest autorem 25 książek przetłumaczonych na 28 języków, po polsku ukazało się dotychczas pięć z nich.

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie