Howard Gardner opowie o wielorakich inteligencjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Twórca teorii inteligencji wielorakich prof. Howard Gardner wygłosi w październiku wykłady podczas cyklu konferencji „Edukacja umysłu”. Będzie to pierwsza wizyta amerykańskiego psychologa w Polsce. Cykl spotkań podsumuje projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia - drogą do wiedzy”, oparty na teorii Gardnera i realizowany przez kielecką Grupę Edukacyjną.CC-BY-SA BlueOxen Associates

Według Gardnera istnieje kilka rodzajów inteligencji, m.in. językowa, muzyczna, kinestetyczna, związanych z różnymi obszarami mózgu. Inteligencja językowa cechuje tych, którzy dobrze posługują się językiem i rozumieją tekst. Logiczno-matematyczna pozwala na obliczenia i operacje na abstrakcyjnych symbolach. Inteligencja muzyczna umożliwia rozumienie treści, których nośnikiem jest dźwięk, kinestetyczna z kolei jest charakterystyczna dla tancerzy i sportowców. Inteligencja przyrodnicza odpowiada za ciekawość świata przyrody i miłość do zwierząt, a wizualno-przestrzenna ułatwia orientację w przestrzeni i pozwala myśleć "obrazami", a nie tylko słowami. Inteligencja interpersonalna pomaga w kontaktach z innymi ludźmi, a intrapersonalna jest typowa dla osób o szczegółowej, trafnej samowiedzy.

"Według Gardnera każdy z nas rodzi się zdolny, ale są to różne zdolności; należy jak najwcześniej odkryć mocne i słabsze strony, i wykorzystując te mocniejsze pracować nad słabszymi" - mówi kierujący projektem Dariusz Dąbek z Grupy Edukacyjnej.

Świętokrzyski kurator oświaty Małgorzata Muzoł liczy na to, że dzięki wizycie Gardnera więcej nauczycieli zapozna się z teorią inteligencji wielorakich, która jest mało znana poza kręgiem szkół uczestniczących w projekcie. Jej zdaniem każde dziecko inaczej postrzega świat i potrzebuje indywidualnego podejścia.

"Ciągle zbyt mała liczba nauczycieli odchodzi od stereotypowego podejścia do ucznia i pracy z nim. Słabością polskiej szkoły jest to, że zdecydowana większość nauczycieli patrzy na uczniów jak na pewną zbiorowość, a w klasie każdy uczeń jest inny. U nas nauczyciel ma jeden podręcznik i jeden komunikat dla dwudziestu czy trzydziestu osób. Tymczasem to, co jest zrozumiałe dla jednego ucznia, dla drugiego - niekoniecznie, bo jeden postrzega świat przez wzrok, drugi przez słuch, a trzeci w jeszcze inny, specyficzny dla niego sposób" - wyjaśniła kurator.

"Na podstawie skarg docierających do kuratorium mogę wysnuć smutny wniosek, że często w naszych szkołach nawet nie są respektowane orzeczenia poradni, bo one wymagają dodatkowej pracy" - zaznaczyła Muzoł.

Konferencje odbędą się 6, 8 i 10 października w Kielcach, Poznaniu i Warszawie. Będzie w nich mogło uczestniczyć w sumie 1500 osób. Udział w nich jest bezpłatny, koszty organizacji konferencji pokrywane są przez Unię Europejską i budżet państwa. Zaproszenia na konferencję trafią do szkół podstawowych, a o udziale w wykładzie zdecyduje kolejność zgłoszeń się na stronie internetowej projektu www.pierwszaki.eu. Planowana jest także transmisja kieleckiej konferencji on-line.

Oprócz wykładu Gardnera podczas konferencji będzie można poznać wyniki realizacji projektu „Pierwszaki”, pracę podstawówki w świętokrzyskim Ostojowie, gdzie dzieci uczy się zgodnie z teorią inteligencji wielorakich, oraz wysłuchać wykładu polskiego specjalisty z zakresu tej teorii.

W projekcie „Pierwsze uczniowskie doświadczenia - drogą do wiedzy” w ciągu trzech lat wzięło udział ponad 142 tys. uczniów z 2,7 tys. szkół w całej Polsce. U każdego z tych dzieci nauczyciele określili optymalne sposoby uczenia się, bazując na teorii inteligencji wielorakich. Założeniem projektu była praca z dziećmi na podstawie wiedzy o ich zainteresowaniach i możliwościach, prowadzona podczas zajęć pozalekcyjnych według autorskiego projektu każdego nauczyciela.

Przykładem placówki realizującej projekt jest Szkoła Podstawowa w Ostojowie. Jej dyrektorka Joanna Piasta-Siechowicz powiedziała PAP, że uczniowie III klasy rewelacyjnie zdali egzaminy, a rok wcześniej osiągnęli najwyższy wynik w Polsce w badaniu Instytutu Badania Kompetencji. „To nas mobilizuje, by te działania wdrażać. Dlatego też zmieniamy w szkole styl nauczania i poznajemy style uczenia się uczniów. Wprowadzamy różne metody, które pozwalają nam na jak najpełniejsze gromadzenie informacji o możliwościach dziecka” – powiedziała.

Projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia - drogą do wiedzy” realizowany był dzięki środkom z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Był to największy projekt edukacyjny w Polsce, jego koszt to ok. 46 mln zł.

Howard Gardner (ur. 1943 r.) profesor Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego, jest psychologiem, neurologiem, specjalistą z dziedziny psychologii poznawczej i psychologii uczenia się. Za swoją pracę otrzymał naukowe tytuły honorowe od 26 uczelni na całym świecie. Jest autorem 25 książek przetłumaczonych na 28 języków, po polsku ukazało się dotychczas pięć z nich.

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie