Cały świat w twojej klasie!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy pomyślałeś kiedyś, że twoje bezproblemowe wyjście rano do pracy jest uzależnione od większości świata? No właśnie, czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Skąd pochodzi kawa w twoim kubku? Skąd się wzięła gąbka? Jakim cudem trafił na twój stół bananowy jogurt? I zanim skończysz śniadanie, już zależałeś od ponad połowy świata...PHOTO: SXC.HU

To słowa Martina Luthera Kinga, prawdziwe kilkadziesiąt lat temu, a tym bardziej prawdziwe dziś, gdy coraz częściej słyszymy o globalizacji i globalnych współzależnościach. Spodnie uszyte w Azji, kawa z Etiopii, kostka brukowa z Chin, filmy z Hollywood. Codziennie używamy przedmiotów, które, zanim trafiły do Polski, przeszły przez dziesiątki rąk na kilku kontynentach. Świat oddziałuje na nas i my również swoimi codziennymi wyborami – konsumenckimi i obywatelskimi - wpływamy na świat.

Przekazywanie młodym ludziom wiedzy o współzależnościach globalnych, kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i odpowiedzialności za otaczający świat są ważnymi wyzwaniami stojącymi dziś przed nauczycielami. Szkoła powinna przygotowywać młodych ludzi do życia w nowoczesnym, globalnym społeczeństwie.

Z pomocą w tym przychodzi edukacja  globalna, czyli część edukacji obywatelskiej, która zwraca uwagę na globalne powiązania pomiędzy regionami świata i podkreśla jaki wpływ na te współzależności mamy my wszyscy jako zwykli obywatele i konsumenci.

Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało ofertę dla nauczycielek i nauczycieli z gimnazjum, którzy chcą przekazywać swoim uczennicom i uczniom wiedzę na temat otaczającego ich świata. CEO zaprasza do udziału w kursie internetowym „Edukacja globalna z klasą”. W czasie kursu nauczyciele:

  • dowiedzą się, czym jest edukacja globalna i dlaczego warto ją realizować w szkole;
  • poznają ciekawe sposoby tłumaczenia uczniom, jak funkcjonuje zglobalizowany świat;
  • otrzymają materiały i narzędzia do wykorzystania w pracy z uczniami;
  • poznają dobre praktyki z zakresu edukacji globalnej;
  • przygotują się do realizacji projektu edukacyjnego w zakresie edukacji globalnej.

Dzięki edukacji globalnej młodzi ludzi poznają zagadnienia praw człowieka, zmian klimatu, migracji, handlu międzynarodowego. Dowiadują się m.in. co łączy ich z rówieśnikami na innych kontynentach, gdzie i w jakich warunkach produkowane są ich ubrania, jaki związek ze zmianami klimatu mogą mieć żarówki energooszczędne.

Zagadnienia związane z edukacją globalną są obecne w podstawie programowej kształcenia ogólnego m.in. wiedzy o społeczeństwie, geografii, historii i biologii. Temat nadaje się również do podjęcia na języku polskim, językach obcych i godzinach wychowawczych.

(CC-BY) Centrum Edukacji ObywatelskiejKurs internetowy składa się z 4 trzytygodniowych modułów i prowadzony jest na platformie internetowej. W każdym z nich uczestnik otrzymuje materiały edukacyjne, z którymi się zapoznaje i zadanie do wykonania z uczniami (np. poprowadzenie lekcji na podstawie wybranego scenariusza zajęć). Każdy uczestnik pracuje pod opieką mentora – nauczyciela, który sam realizuje zagadnienia związane z edukacją globalną w swojej szkole. Mentor udziela informacji zwrotnych na podstawie sprawozdań pisanych przez uczestnika w każdym module. Po drugim module kursu odbywa się jeden warsztat stacjonarny, którego treść uzupełnia zagadnienia poruszane w kursie.

Uczestnicy kursu internetowego otrzymają publikacje ze scenariuszami zajęć do pracy z uczniami oraz zestaw filmów dokumentalnych do wykorzystania w szkole.

Więcej informacji i zasady uczestnictwa w kursie można znaleźć na stronie www.ceo.org.pl/globalna lub kontaktując się z Jędrzej Witkowskim e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 22 622 32 39 wew. 124.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie