Czy pomyślałeś kiedyś, że twoje bezproblemowe wyjście rano do pracy jest uzależnione od większości świata? No właśnie, czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Skąd pochodzi kawa w twoim kubku? Skąd się wzięła gąbka? Jakim cudem trafił na twój stół bananowy jogurt? I zanim skończysz śniadanie, już zależałeś od ponad połowy świata...
To słowa Martina Luthera Kinga, prawdziwe kilkadziesiąt lat temu, a tym bardziej prawdziwe dziś, gdy coraz częściej słyszymy o globalizacji i globalnych współzależnościach. Spodnie uszyte w Azji, kawa z Etiopii, kostka brukowa z Chin, filmy z Hollywood. Codziennie używamy przedmiotów, które, zanim trafiły do Polski, przeszły przez dziesiątki rąk na kilku kontynentach. Świat oddziałuje na nas i my również swoimi codziennymi wyborami – konsumenckimi i obywatelskimi - wpływamy na świat.
Przekazywanie młodym ludziom wiedzy o współzależnościach globalnych, kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i odpowiedzialności za otaczający świat są ważnymi wyzwaniami stojącymi dziś przed nauczycielami. Szkoła powinna przygotowywać młodych ludzi do życia w nowoczesnym, globalnym społeczeństwie.
Z pomocą w tym przychodzi edukacja globalna, czyli część edukacji obywatelskiej, która zwraca uwagę na globalne powiązania pomiędzy regionami świata i podkreśla jaki wpływ na te współzależności mamy my wszyscy jako zwykli obywatele i konsumenci.
Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało ofertę dla nauczycielek i nauczycieli z gimnazjum, którzy chcą przekazywać swoim uczennicom i uczniom wiedzę na temat otaczającego ich świata. CEO zaprasza do udziału w kursie internetowym „Edukacja globalna z klasą”. W czasie kursu nauczyciele:
- dowiedzą się, czym jest edukacja globalna i dlaczego warto ją realizować w szkole;
- poznają ciekawe sposoby tłumaczenia uczniom, jak funkcjonuje zglobalizowany świat;
- otrzymają materiały i narzędzia do wykorzystania w pracy z uczniami;
- poznają dobre praktyki z zakresu edukacji globalnej;
- przygotują się do realizacji projektu edukacyjnego w zakresie edukacji globalnej.
Dzięki edukacji globalnej młodzi ludzi poznają zagadnienia praw człowieka, zmian klimatu, migracji, handlu międzynarodowego. Dowiadują się m.in. co łączy ich z rówieśnikami na innych kontynentach, gdzie i w jakich warunkach produkowane są ich ubrania, jaki związek ze zmianami klimatu mogą mieć żarówki energooszczędne.
Zagadnienia związane z edukacją globalną są obecne w podstawie programowej kształcenia ogólnego m.in. wiedzy o społeczeństwie, geografii, historii i biologii. Temat nadaje się również do podjęcia na języku polskim, językach obcych i godzinach wychowawczych.
Kurs internetowy składa się z 4 trzytygodniowych modułów i prowadzony jest na platformie internetowej. W każdym z nich uczestnik otrzymuje materiały edukacyjne, z którymi się zapoznaje i zadanie do wykonania z uczniami (np. poprowadzenie lekcji na podstawie wybranego scenariusza zajęć). Każdy uczestnik pracuje pod opieką mentora – nauczyciela, który sam realizuje zagadnienia związane z edukacją globalną w swojej szkole. Mentor udziela informacji zwrotnych na podstawie sprawozdań pisanych przez uczestnika w każdym module. Po drugim module kursu odbywa się jeden warsztat stacjonarny, którego treść uzupełnia zagadnienia poruszane w kursie.
Uczestnicy kursu internetowego otrzymają publikacje ze scenariuszami zajęć do pracy z uczniami oraz zestaw filmów dokumentalnych do wykorzystania w szkole.
Więcej informacji i zasady uczestnictwa w kursie można znaleźć na stronie www.ceo.org.pl/globalna lub kontaktując się z Jędrzej Witkowskim e-mail: