eSzkoła podbija Wielkopolskę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komputery zamiast książek, a tablety zamiast zeszytów. Nauczyciel nie pisze już kredą po zwykłej tablicy, ale korzysta z tablicy interaktywnej. Szkoła przyszłości? W Wielkopolsce to już codzienność dla niemal 10 tysięcy uczniów w 105 szkołach. Wszystko dzięki projektowi „eSzkoła – Moja Wielkopolska”.(C) eSzkoła Wielkopolska

„eSzkoła – Moja Wielkopolska” to innowacyjny projekt edukacyjny skierowany do uczniów i nauczycieli ze 105 szkół ze wszystkich powiatów Wielkopolski. Obejmie on 70 gimnazjów i 35 liceów ogólnokształcących wybranych w porozumieniu ze starostami, wójtami i burmistrzami. Projekt chce zmienić polską edukację i przybliżyć ją do zachodnich standardów. Jego głównym celem jest wdrożenie do 2014 r. w szkołach województwa wielkopolskiego nauki metodą projektową i korzystanie na lekcjach z nowoczesnego sprzętu, m.in. tabletów, tablic interaktywnych i komputerów. Dzięki temu uczniowie zamiast siedzieć w szkolnych ławkach i szukać informacji w podręcznikach, sami będą prowadzić badania i pracować nad projektami naukowymi. Natomiast nauczyciele dowiedzą się jak w codziennej pracy z uczniem wykorzystać jego potencjał.

Projekt „eSzkoła” jest odpowiedzią na zmiany jakie zachodzą w społeczeństwie doby cyfryzacji. Dzisiaj Internet jest naturalnym środowiskiem dla uczniów, którzy przed komputerem spędzają niemal tyle samo czasu co w szkole. Równie dobrze chemii czy biologii mogą uczyć się w szkole lub szukać tych samych informacji na własną rękę w Internecie. Dlatego powinna zmienić się także rola nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę na przewodnika w zdobywaniu informacji. Dzięki połączeniu szkół biorących udział w inicjatywie za pomocą jednej sieci internetowej powstanie Wielkopolski Grid Edukacyjny – centrum wymiany doświadczeń oraz wiedzy między uczniami i nauczycielami. 

„eSzkoła – Moja Wielkopolska” to jednocześnie konkurs na najlepszy projekt matematyczno-przyrodniczy. Co roku uczniowie sami ustalają jego temat i do końca roku szkolnego pracują nad nim podczas zajęć pozalekcyjnych. Tematy mogą być dowolne – od skonstruowania samochodu po wykonanie pracy o sieciach naukowych – wszystko zależy od pomysłowości uczniów. To co ważne w projekcie „eSzkoła” to otwarcie polskiej edukacji na nowe technologie. Dlatego każda ze szkół została wyposażona w nowoczesne laboratorium. Uczniowie pracują m.in. na komputerach, notebookach, tabletach i tablicach interaktywnych, a wszystkie ich zadania związane z projektem zapisywane są na internetowej platformie edukacyjnej. Dzięki kilku aplikacjom, które tworzą bazę, uczniowie mogą swobodnie dodawać do niej nowe treści i wymieniać się uwagami logując się z dowolnego komputera.

Na najciekawsze projekty głosują uczniowie. Spośród ocenionych najwyżej, Rada Naukowa, złożona z profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, podczas finału konkursu nagrodzi najlepsze prace. Przez cały okres trwania projektu odbędą się trzy finały.

„eSzkoła” ma również przybliżyć uczniom wiadomości o Wielkopolsce. A jak powszechnie wiadomo najlepiej uczyć przez zabawę. W interaktywnej grze „Globtroter: poznaj Wielkopolskę” każdy uczeń wcieli się w rolę podróżnika, który odkrywa region. W zależności od tego w jakiej miejscowości znajdzie się w grze, odpowie na pytania związane z okolicą i projektem przygotowanym przez zespoły projektowe z danego powiatu.

Projekt „eSzkoła – Moja Wielkopolska” realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego wraz z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej, zaś współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ubiegłych latach OFEK realizował w 75 szkołach Wielkopolski program „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń” oraz „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Nauczyciel”. Obecny program rozwija tę ideę na szerszą skalę.

Projekt „eSzkoła – Moja Wielkopolska” zmienia wizerunek polskiej szkoły. Jego twórcy pragną, aby wychodziła ona naprzeciw potrzebom i pragnieniom uczniów oraz pozwalała kształtować kreatywność i dawała uczniom radość i spełnienie.

Szczegółowe informacje o projekcie można znaleźć na portalu www.eszkola-wielkopolska.pl, portalu Facebook oraz na stronach internetowych szkół biorących udział w projekcie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie