Dni Funduszy Europejskich w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ramach projektu „Fundusze dla Polski – Interaktywna  mapa przemian” szkoły z całej Polski wzięły udział w obchodach Dni Funduszy Europejskich. Co polscy uczniowie wiedzą o funduszach? Czy szkoła jest miejscem na przekazywanie takiej wiedzy? W jaki sposób przekazywać ją młodym ludziom?photo: sxc.hu

Pomiędzy 9 maja i 28 czerwca w ponad 30 szkołach ponadgimnazjalnych uczniowie zgłębiali wiedzę na temat Programów Operacyjnych, w ramach których przyznawane są granty na różnorodne inwestycje gospodarcze, infrastrukturalne, środowiskowe i społeczne. Poznawali również efekty wykorzystania dotacji -  zmiany, jakie zaszły w ich regionach, gminach i miastach dzięki funduszom z Unii Europejskiej. W zależności od możliwości czasowych i organizacyjnych szkoły, nauczyciele wykorzystali najróżniejsze metody maksymalnie aktywizujące uczniów.

Zdarzało się często, że to uczniowie wchodzili w rolę nauczycieli. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie grupy uczniów biorących udział w szkolnych projektach unijnych, realizowanych w swojej szkole, pod okiem nauczycielki Magdaleny Zych przedstawiły społeczności uczniowskiej efekty swojej pracy, podzieliły się wrażeniami z warsztatów, w których brały udział, oraz z licznych wycieczek. Na każdy projekt przeznaczono jedną godzinę lekcyjną. Po spotkaniach uczniowie przygotowali gazetkę „Ekspressem do Unii”.

Podczas „Dni szeroko otwartych” w II-go Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Firleja w Lubartowie uczniowie - pod koordynacją Elżbiety Mizio - zaprezentowali efekty projektów podejmowanych w ich szkole uczniom szkół gimnazjalnych całego powiatu lubartowskiego. Wzięli też udział w seminarium pt. Wykorzystanie funduszy unijnych w woj. lubelskim prowadzonym przez dyrektora Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej w Lublinie oraz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego.  Podczas spotkania poznali zadania realizowane w Lublinie w ramach unijnych projektów, co pozwoliło im na zorganizowanie wystawy plakatów pt. „Projekty unijne realizowane przez II LO”.

Sukcesem okazał się pomysł – rzadko praktykowany w gimnazjum - na organizację debaty. "Debata panelowa „Spacerek po europejskiej Nysie i okolicy” miała umożliwić młodzieży spotkanie z osobami, które już potrafią wykorzystywać środki unijne." – opowiada p. Ewa Chojecka, organizatorka DFE w Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie. "Uczniowie, mogli sami przekonać się jak mylny bywa stereotyp często „niedowierzającego Polaka”, (…) każdy mógł zabrać głos, podzielić się własną wiedzą i doświadczeniem. Wśród uczniów został też przeprowadzony konkurs na najciekawszą prezentację multimedialną o funduszach."

Działania w wielu szkołach miały ciekawy przebieg, angażowały całą społeczność szkolną i dawały okazję do zdobycia wiedzy o dotacjach unijnych dla Polski w bardzo atrakcyjnej formie. Najciekawsze pomysły będą publikowane na stronie projektu: www.mapaprzemian.pl.

Wśród nauczycieli, którzy podjęli się organizacji DFE, został przeprowadzony konkurs, w którym Jury (przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Fundacji Think!) wyłoniło kilka dni temu autorów trzech najciekawszych sprawozdań z obchodów Dni Funduszy Europejskich:  

I miejsce - pani Ewa Chojecka z Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków  w Nysie

II miejsce - pani Magdalena Zych z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie

III miejsce - pani Elżbieta Mizio z II Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Firleja w Lubartowie

(Źródło: Fundacja Think!)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie