Dni Funduszy Europejskich w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ramach projektu „Fundusze dla Polski – Interaktywna  mapa przemian” szkoły z całej Polski wzięły udział w obchodach Dni Funduszy Europejskich. Co polscy uczniowie wiedzą o funduszach? Czy szkoła jest miejscem na przekazywanie takiej wiedzy? W jaki sposób przekazywać ją młodym ludziom?photo: sxc.hu

Pomiędzy 9 maja i 28 czerwca w ponad 30 szkołach ponadgimnazjalnych uczniowie zgłębiali wiedzę na temat Programów Operacyjnych, w ramach których przyznawane są granty na różnorodne inwestycje gospodarcze, infrastrukturalne, środowiskowe i społeczne. Poznawali również efekty wykorzystania dotacji -  zmiany, jakie zaszły w ich regionach, gminach i miastach dzięki funduszom z Unii Europejskiej. W zależności od możliwości czasowych i organizacyjnych szkoły, nauczyciele wykorzystali najróżniejsze metody maksymalnie aktywizujące uczniów.

Zdarzało się często, że to uczniowie wchodzili w rolę nauczycieli. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie grupy uczniów biorących udział w szkolnych projektach unijnych, realizowanych w swojej szkole, pod okiem nauczycielki Magdaleny Zych przedstawiły społeczności uczniowskiej efekty swojej pracy, podzieliły się wrażeniami z warsztatów, w których brały udział, oraz z licznych wycieczek. Na każdy projekt przeznaczono jedną godzinę lekcyjną. Po spotkaniach uczniowie przygotowali gazetkę „Ekspressem do Unii”.

Podczas „Dni szeroko otwartych” w II-go Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Firleja w Lubartowie uczniowie - pod koordynacją Elżbiety Mizio - zaprezentowali efekty projektów podejmowanych w ich szkole uczniom szkół gimnazjalnych całego powiatu lubartowskiego. Wzięli też udział w seminarium pt. Wykorzystanie funduszy unijnych w woj. lubelskim prowadzonym przez dyrektora Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej w Lublinie oraz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego.  Podczas spotkania poznali zadania realizowane w Lublinie w ramach unijnych projektów, co pozwoliło im na zorganizowanie wystawy plakatów pt. „Projekty unijne realizowane przez II LO”.

Sukcesem okazał się pomysł – rzadko praktykowany w gimnazjum - na organizację debaty. "Debata panelowa „Spacerek po europejskiej Nysie i okolicy” miała umożliwić młodzieży spotkanie z osobami, które już potrafią wykorzystywać środki unijne." – opowiada p. Ewa Chojecka, organizatorka DFE w Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie. "Uczniowie, mogli sami przekonać się jak mylny bywa stereotyp często „niedowierzającego Polaka”, (…) każdy mógł zabrać głos, podzielić się własną wiedzą i doświadczeniem. Wśród uczniów został też przeprowadzony konkurs na najciekawszą prezentację multimedialną o funduszach."

Działania w wielu szkołach miały ciekawy przebieg, angażowały całą społeczność szkolną i dawały okazję do zdobycia wiedzy o dotacjach unijnych dla Polski w bardzo atrakcyjnej formie. Najciekawsze pomysły będą publikowane na stronie projektu: www.mapaprzemian.pl.

Wśród nauczycieli, którzy podjęli się organizacji DFE, został przeprowadzony konkurs, w którym Jury (przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Fundacji Think!) wyłoniło kilka dni temu autorów trzech najciekawszych sprawozdań z obchodów Dni Funduszy Europejskich:  

I miejsce - pani Ewa Chojecka z Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków  w Nysie

II miejsce - pani Magdalena Zych z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie

III miejsce - pani Elżbieta Mizio z II Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Firleja w Lubartowie

(Źródło: Fundacja Think!)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie