Uczniowie na tropie Funduszy Europejskich

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Realizowany od dwóch lat w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych projekt „Mapa przemian” przynosi wyśmienite rezultaty. W ubiegłym roku prawie 450 uczniów z całej Polski wyruszyło w teren z urządzeniami nagrywającymi, aby opisać, sfilmować i sfotografować setki inwestycji i projektów dofinansowanych ze środków unijnych – owoce ich prac można było potem podziwiać na blisko 150 blogach. Powstało blisko 240 filmów o Polsce, 13 tysięcy uczniów wzięło udział w specjalnych lekcjach. Również i w tym roku uczniowie szykują się do pokazania, jak rozwija się i na naszych oczach zmienia kraj.(C) Edunews.pl

To już trzeci rok realizacji projektu, który w tym roku ma rozszerzenie w nazwie – Interaktywna Mapa Przemian. A to dlatego, że organizatorzy zadbali o stworzenie interaktywnych materiałów i narzędzi edukacyjnych, które mogą wspierać edukację europejską w polskich szkołach. Na wydanej właśnie płycie EuroFundusze ABC nauczyciele znajdą 10 multimedialnych i interaktywnych lekcji, które można wyświetlić na tablicy interaktywnej lub na rzutniku z komputerem. Pomocą będą im służyć również scenariusze zajęć – łącznie już 15 – które omawiają tematykę rozwoju społeczno-gospodarczego Polski z różnej perspektywy, np. nauczyciela biologii, chemii, języka polskiego, geografii, wiedzy o społeczeństwie, podstaw przedsiębiorczości, wiedzy o kulturze. Pakiet szkoły mogą otrzymać bezpłatnie, ale konieczne jest zarejestrowanie szkoły i zorganizowanie co najmniej jednej lekcji według przygotowanych scenariuszy.

W projekcie zadbano także o uczniów. To dla nich powstała internetowa gra „Podróże przez fundusze” (www.mapaprzemian.pl/gra), w której mogą sprawdzić swoją wiedzę o naszym kraju, a przy okazji dowiedzieć się, jakie są rezultaty działania Funduszy Europejskich. Posiadacze smartfonów z systemami Android i iOS mogą pobrać aplikacje na telefony, które stanowią podręczne kompendium informacji i wiedzy (dostępne w sklepach Google Play i AppStore pod nazwą EuroFundusze ABC), dostępne są również wersje tekstowe tych poradników pt. Alfabet Funduszy Europejskich (formaty PDF i ePUB). Wreszcie, z myślą o rozwijaniu kompetencji informacyjnych i medialnych uczniów przygotowano 5 webquestów, czyli internetowych zadań, które młodzież rozwiązuje w zespołach wykorzystując różne zasoby internetowe (webquesty.wordpress.com).

„Chcemy przede wszystkim przekazać nauczycielom ciekawe oprogramowanie, dzięki któremu mogą wzbogacać audiowizualnie lekcje podczas omawiania szeroko rozumianej tematyki europejskiej, a także rozwoju nauki i gospodarki.” – mówi Dariusz Danilewicz z Fundacji Think! „Zaprojektowaliśmy zestaw narzędzi dydaktycznych, które mogą zaintrygować uczniów i zmobilizować ich do działań w ramach projektu. W ten sposób możemy rozwijać nie tylko postawy obywatelskie – zainteresowanie się swoją okolicą czy regionem – ale również kształtować kompetencje cyfrowe młodzieży.”

Prezentacja zawartości pakietu multimedialnego:

Młodzi blogują o Polsce

W tym roku uczniowie zostaną zaproszeni ponownie do tworzenia własnych blogów. W konkursie nagrody dla uczniów i opiekujących się nimi nauczycieli wynoszą łącznie prawie 25 000 złotych. Zgłoszenia przyjmowane są poprzez formularz zamieszczony na stronie internetowej projektu www.mapaprzemian.pl. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 25 listopada br.

„Byliśmy zdumieni, jak dojrzałe, bogate merytorycznie i audiowizualnie blogi potrafią tworzyć uczniowie ze szkół średnich. Wiele z nich dorównuje profesjonalnym serwisom prowadzonym przez instytucje, które na co dzień zajmują się tematyką europejską.” – zauważa Dariusz Danilewicz.

Projekt „Interaktywna Mapa Przemian” jest realizowany przez Fundację Think! we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej przyznanych w ramach „Konkursu dotacji na promocję Funduszy Europejskich” ogłoszonego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Więcej informacji oraz linki do zasobów znajdują się na stronie projektu: www.mapaprzemian.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie