Programy stypendialne - dobra inwestycja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uniwersytet Jagielloński, Miasto Tychy, Fundacja BGŻ oraz Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika, to tylko niektórzy spośród laureatów III edycji Konkursu „Dobre Stypendia 2012”. 7 listopada w siedzibie Przedstawicielstwa w Polsce Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności m.in. te instytucje odebrały nagrody za najlepsze programy stypendialne podczas konferencji „Programy stypendialne - dobra inwestycja”. Gościem specjalnym konferencji był prof. Michał Kleiber, Prezes Polskiej Akademii Nauk.(C) Fundacja Dobra Sieć

O miano najlepszego programu stypendialnego dla swoich inicjatyw ubiegały się organizacje pozarządowe, firmy, uczelnie wyższe i samorządy z całej Polski. Tegorocznymi laureatami III edycji Konkursu na najlepsze programy stypendialne są:

  • w kategorii „Programy stypendialne uczelni wyższych”: nagrody Ex aequo - Uniwersytet Jagielloński za prowadzenie Funduszu Królowej Jadwigi (FKJ) oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie za program stypendialny Stypendium im. Księcia Aleksandra Lubomirskiego;
  • w kategorii „Lokalne programy stypendialne NGO”: nagroda dla Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika za realizację programu „z RĄCZKI DO RĄCZKI” oraz wyróżnienie za program stypendialny Fundacji Nauka i Pasja;
  • w kategorii „Ogólnopolskie programy stypendialne NGO”: GFPS -Polska Stowarzyszenie Naukowo - Kulturalne w Europie Środkowej i Wschodniej za realizację Programu stypendiów naukowo-kulturalnych dla studentów i doktorantów. stypendia;
  • pośród samorządowych programów stypendialnych: Miasto Tychy za program stypendialny „Tyskie Orły”;
  • wśród programów stypendialnych firm tytuł „Dobre Stypendia 2012” otrzymała Fundacja BGŻ za realizację od 10 lat programu „Klasa BGŻ” - ponadto wyróżnienie za innowacyjny charakter programu otrzymał Amgen Sp. z o.o. za realizację programu stypendiów zagranicznych Amgen Europe Scholars Program.

Ponadto podczas konferencji odbyły się dwa panele dyskusyjne poświęcone zagadnieniom promocji programów stypendialnych oraz roli biznesu w ich wspieraniu i budowaniu oferty stypendialnej, dostosowanej do realnych potrzeb młodych Polaków.

W pierwszym z nich - „Mądre Stypendia czyli biznes odpowiedzialny społecznie” - udział wzięli: Andrzej Klesyk, Prezes Zarządu PZU, Małgorzata Zdzienicka-Grabarz, Prezes Fundacji BGŻ oraz Dyrektor VII Liceum im. Juliusza Słowackiego w Warszawie Agata Dowgird i Paweł Oksianowicz z Radia PIN. Uczestnicy dyskusji prowadzonej przez Jacka Pochłopienia, zastępcę reaktora naczelnego magazynu Forbes, podkreślali, że w Polsce potrzebny jest spójny i mądry system stypendialny odpowiadający realnym potrzebom młodzieży tworzony wspólnymi siłami przez przedstawicieli zarówno biznesu jak i edukacji - „10 lat doświadczenia w realizacji naszego programu stypendialnego Klasa BGŻ pozwoliło nam zauważyć, że w Polsce zaczyna tworzyć się rynek stypendialny. Oferta jest bardzo szeroka i urozmaicona, ale organizacje czy firmy przyznające stypendia nie mówią tak naprawdę jednym wspólnym głosem. Abyśmy jeszcze efektywniej mogli wspierać młodych ludzi w ich rozwoju, aby budować społeczeństwo obywatelskie musimy nauczyć się ze sobą współpracować i się uzupełniać.” - powiedziała Małgorzata Zdzienicka-Grabarz, Prezes Fundacji BGŻ.

Uczestnicy zwrócili także uwagę na konieczność kompleksowego wsparcia młodych ludzi - „Chodzi o to, aby zainwestować nie tylko pieniądze, ale dać tym ludziom coś jeszcze.” - mówił Andrzej Klesyk, podkreślając rolę patronów i mentorów jakimi dla stypendystów staja się starsi koledzy.

Uczestnicy drugiego panelu zastanawiali się, jak dotrzeć do młodych z informacją o stypendiach i jak skutecznie promować postawy aktywne wśród młodzieży. W dyskusji wzięli udział m.in. Klaudia Wojciechowska z Ministerstwa Edukacji Narodowej, dr Zofia Sapijaszka z Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości, Monika Nimkiewicz reprezentująca serwisy edukacyjne WP.pl oraz Michał Senk, Kierownik Działu Społecznego Centrum Myśli Jana Pawła II.

Paweł Łukasiak, Prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce zachęcał zebranych do podpisywania Karty zasad dobrego programu stypendialnego, będącej efektem wspólnej pracy instytucji zaangażowanych w rozwój programów stypendialnych. Karta formułuje stanowi propozycje standardów, których przestrzeganie przyczyni się do unowocześnienia systemu stypendialnego w Polsce - „W efekcie wspólnych prac środowiska organizacji i instytucji zaangażowanych w rozwój programów stypendialnych skupionych wokół konferencji pt. „Stypendia w polskiej edukacji” powstała Karta zasad dobrego programu stypendialnego. Jej treść ogłosiliśmy w czasie zeszłorocznej konferencji. To propozycja dobrowolnego przyjęcia standardów realizacji programu stypendialnego. Mam nadzieję, że Karta będzie praktyczną wskazówką dla instytucji zajmujących się organizowaniem programów stypendialnych, a dla tych, którzy jeszcze nie zaczęli lub chcą dawać stypendia, inspiracją i motywacją do działania.” - powiedział Paweł Łukasiak.

Wydarzeniem specjalnym w ramach konferencji była Kanapa Forbesa i rozmowa prof. Michała Kleibera, Prezesa Polskiej Akademii Nauk z Jackiem Pochłopieniem, zastępcą Redaktora Naczelnego miesięcznika Forbes, o szansach i potrzebach rynku stypendialnego w Polsce.
Zdaniem prof. Kleibera w Polsce panuje dobra atmosfera wokół programów stypendialnych, a podnoszenie świadomości wokół tego typu działań jest kluczowe dla ich sukcesu. Zwrócił uwagę na konieczność współdziałania różnych środowisk w celu wytworzenia synergii prowadzącej do zbudowania silnych podwalin dla przyszłych pokoleń - „Nasza przyszłość zależy od tego, jak będziemy budować nasz kapitał intelektualny” - mówił Profesor Kleiber - „a kapitał ten ma dwie składowe - kapitał ludzki i społeczny”. Rozmowę w ramach Kanapy Forbesa zorganizowała Fundacja BGŻ, obchodząca 10-lecie programu „Klasa BGŻ”.

Organizatorem Konferencji „Programy stypendialne - dobra inwestycja!” była Fundacja Dobra Sieć w partnerstwie z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Gospodarzem wydarzenia specjalnego- Fundacja BGŻ.

(Źródło: Fundacja Dobra Sieć)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie