Witamy w domenie publicznej 2013

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

1 stycznia jest świętem otwartej edukacji. Z początkiem 2013 roku dzieła kolejnych twórców staną się wolne dla wszystkich, a zatem będzie można z nich dowolnie korzystać w celach edukacyjnych. Do Domeny Publicznej przejdzie twórczość m.in. Bronisława Malinowskiego, Lucy Maud Montgomery, Bruno Schulza, Edyty Stein, Wojciecha Kossaka, Stefana Zweiga.CC-BY Koalicja Otwartej Edukacji

Domena publiczna (ang. public domain) – w najwęższym znaczeniu jest to twórczość, z której można korzystać bez ograniczeń wynikających z uprawnień jakie mają posiadacze autorskich praw majątkowych, gdyż prawa te wygasły lub twórczość ta nigdy nie była lub nie jest przedmiotem prawa autorskiego. Pojęcie to wywodzi się z angielskiego systemu prawnego i początkowo oznaczało grunty należące do państwa, które zostały udostępnione do bezpłatnego użytku publicznego, co później zostało rozciągnięte na także na własność intelektualną, która z różnych względów nie jest objęta ochroną prawa autorskiego i może w związku z tym być wykorzystywana bezpłatnie przez każdego (Wikipedia).

Pojęcie domena publiczna nie jest terminem prawniczym z polskiego systemu prawa (takie pojęcie w polskim prawie nie występuje), ale raczej popularną nazwą koncepcji, zgodnie z którą istnienie zasobu twórczości dostępnej bez ograniczeń dla każdego jest warunkiem swobodnego rozwoju kultury i nauki. Jest to zatem koncepcja bardzo ważna dla nauczycieli i uczniów, gdyż mogą oni korzystać swobodnie w nauce z zasobów znajdujących się w domenie publicznej – na przykład remiksować istniejące teksty, tworzyć ich wersje cyfrowe, multimedialne, komiksowe itp. Należy jednak pamiętać, że w Polsce osobiste prawa autorskie są niezbywalne. Dlatego należy podać nazwisko autora - nawet, jeżeli się tego zrzekł (chyba, że autor nie jest znany).

Pełna lista twórców przechodzących do Domeny Publicznej z dniem 1 stycznia 2013 roku dostępna jest na stronie Koalicji Otwartej Edukacji (ODT).

Koalicja Otwartej Edukacji zaprasza na obchody Dnia Domeny Publicznej w dniu 4 stycznia do lokalu państwomiasto w Warszawie, na ulicy Andersa 29 od godz. 18:00. W programie m. in.: prezentacja twórców, których dzieła przechodzą do Domeny, dyskusja o korzystaniu z domeny publicznej w wirtualnych projektach z udziałem: Łukasza Kozaka (blog Discarding Images), Doroty Kawęckiej (innemuzeum.pl) Tomasz Ganicza (Wikimedia Polska), Łukasza Kowalskiego (Teatr NN), jak również happening oparty o wymianę darów Kula, opisaną przez Bronisława Malinowskiego.

Więcej informacji o domenie publicznej w Wikipedii lub na stronie http://domenapubliczna.org/.

(Źródło: Wikipedia, KOED)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie