Krytycznym okiem na film

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ruszyła kampania społeczna „Skrytykuj” promująca świadomą dyskusję o kinie wśród młodzieży. Polski Instytut Sztuki Filmowej postanowił rzucić wyzwanie młodym widzom i zachęcić ich do krytycznej rozmowy o filmach. Ambasadorami kampanii są: Joanna Kulig, Eryk Lubos, Kasia Zielińska, Jacek Wasilewski, Tomasz Schuchardt oraz Arkadiusz Jakubik, którzy będą służyć wsparciem początkującym krytykom.(C) Polski Instytut Sztuki Filmowej

W powszechnym przekonaniu oglądanie filmów to czysty relaks, a jedyne, co warto zrobić po seansie, to opowiedzieć fabułę. – Tak jak w szkole nie uczymy tylko połowy alfabetu, tak nie powinniśmy traktować po macoszemu filmu, bo wtedy pozwalamy na taki wizualny półanalfabetyzm – ocenia Ambasador kampanii dr Jacek Wasilewski z Instytutu Dziennikarstwa UW. – Dopóki młodzież nie będzie miała możliwości rozmawiania o metaforach w filmie, dopóty będzie traktować film jako ruchomą wersję tabloidu z ulubionymi aktorami – dodaje. Kampania społeczna PISF ma na celu przekonanie nastolatków, że warto zwracać uwagę na wszystkie elementy tworzące film. To w nich tkwi prawdziwa siła kina, to także ich znajomość sprawia, że rozmowa na temat ostatnio obejrzanego obrazu Almodóvara, Tarantino, czy Smarzowskiego może wyjść poza standardowe ramy „lubię to” albo „ale słabe”.

Pierwszy etap kampanii wyznaczają konkursy: „Sklej to!” oraz „Skrytykuj!”, które odbywają się na portalu skrytykuj.pl. Dostępny jest tam Poradnik krytyka oraz vlogi Ambasadorów, czyli subiektywne komentarze, w których artyści opowiadają o ważnych dla siebie filmach. Strona stanowi też forum wymiany filmowych wrażeń w ramach udostępnionej platformy blogowej.

Codziennie internauci mogą wziąć udział w zabawie polegającej na dopasowaniu podpisów do stopklatek. Prawidłowo rozwiązany quiz daje możliwość tworzenia własnych „memów filmowych” i rozsyłania ich znajomym oraz zamieszczania w serwisach społecznościowych. Najbardziej popularne memy z danego dnia są nagradzane zaproszeniami do sieci kin Helios oraz kodami dostępu do serwisu IPLEX. Akcja wystartowała 15 stycznia i zakończy się 17 lutego.

Dłużej, bo do 1 marca potrwa konkurs „Skrytykuj!”. Zadaniem młodzieży jest opublikowanie własnej recenzji dowolnego filmu w formie pisemnej bądź wideo. Oryginalność pomysłu, ale przede wszystkim świadomy charakter krytyki, stanie się dla trójki nastolatków biletem do udziału w Jury młodzieżowym na Festiwalu Off Plus Camera.

Kampanię uzupełnia fan page „Film się nie urwał” na Facebooku oraz kanał „Skrytykuj” na You Tube. Przygotowane akcje wspierać będą reklamy internetowe i działania PR.

Kampania w naturalny sposób rozszerza działalność edukacyjną PISF prowadzoną w programach Filmoteka Szkolna i Akademia Polskiego Filmu. Instytut poprzez udostępnione teraz kanały komunikacji, daje nastolatkom możliwość szczerego i autentycznego wyrażenia swoich opinii o oglądanych na co dzień filmach, wierząc, że umiejętność interpretacji i analizy kina mainstreamowego, ułatwi w przyszłości zrozumienie bardziej wyrafinowanego języka filmowego oraz przełoży się na zainteresowanie kinem artystycznym.

Pomysłodawcą i organizatorem kampanii społecznej „Skrytykuj” jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Partnerami kampanii są: Festiwal Off Plus Camera, sieć kin Helios, IPLEX.PL, filmweb.pl, WPROST.pl, Studio filmowe KADR, TVP 2, Roxy FM.

(Źródło: PISF)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Zainteresowanych tym wątkiem pozamerytorycznym zapraszam na swój blog, gdzie jak się zdaje, Pan Pawe...
  • Written by Paweł
    Dziwię się, że Redakcja portalu edukacyjnego akceptuje używanie przez Autora języka pogardliwego wob...
  • Written by Adam Cichowicz
    Bardzo trafna uwaga. Moodle jest przecież pełną, systemową platformą stworzoną (i stale unowocześnia...
  • Written by Robert Raczyński
    Pani Joanno, dziękuję za te słowa. Choć Pani "klęski" dla wielu byłyby ogromnym osiągnięciem, pomaga...
  • Written by Robert Raczyński
    "...informował szkoły, aby podjęły działania, umożliwiające..." - Na co komu ministerstwo, które nie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie