Jaki znak twój?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Instytut Pamięci Narodowej przygotował kolejną grę rodzinną dotyczącą najnowszej historii Polski. „ZnajZnak” jest grą edukacyjną przeznaczoną dla dwóch graczy, w której wiedza przychodzi samoistnie podczas rozgrywki. Przy użyciu jednego kompletu kart w „ZnajZnak” mogą grać jednocześnie nawet 32 osoby. W trakcie rozgrywki w „ZnajZnak” gracze uczą się rozpoznawać symboliczne dla polskiej historii znaki, daty, postacie, miejsca, przedmioty...Photo: IPN

Gra składa się ze 132 kart. Na każdej znajduje się 12 różnych symboli dotyczących najnowszej historii Polski. Jeżeli weźmiemy dowolne dwie karty i uważnie się im przyjrzymy, okaże się, że mają jeden wspólny symbol. 132 karty 133 symbole i zawsze tylko jeden wspólny znak na dwóch kartach. Gracz ma za zadanie jak najszybciej znaleźć ten wspólny symbol na dwóch leżących na stole kartach i podać jego nazwę. Jeżeli mu się to uda, swoją kartę oddaje przeciwnikowi. Jeżeli nie zna nazwy znaku, odwraca kartę, odczytuje definicję symbolu, a na stół wykłada nową kartę i gra toczy się dalej. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki.

„Polska historia jest nasycona symbolami. Przygotowując grę, musieliśmy dokonać ich wyboru, ograniczając liczbę do 133. Postanowiliśmy jednak do zestawu dodać także najważniejsze postacie i daty. Wszak i one stały się swego rodzaju znakami przeszłości i symbolami ważnych wydarzeń.“ – czytamy we wstępie do gry autorstwa dr Andrzeja Zawistowskiego, dyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN.

„Na kartach gry występują jednak nie tylko symbole pozytywne. Tuż obok nich można zobaczyć symbole totalitaryzmów i historyczne postacie oceniane zdecydowanie negatywnie. Takie zestawienie może budzić sprzeciw, jest ono jednak celowe: przecież właśnie na kartach dziejów, w materiałach fotograficznych i filmowych często widzimy, że takie symbole ze sobą sąsiadują. Chcemy, by gracz przywykł do tego, że w gąszczu otaczających go znaków i symboli musi wyłowić te, które są dla niego istotne, odróżnić te, które reprezentują wrogie ideologie. Mamy nadzieję, że dzięki temu wykształci on nie tylko spostrzegawczość, ale także krytyczne myślenie. O tym, co kryje nieznany mu symbol, będzie mógł się dowiedzieć z towarzyszącego grze opisu.“ – napisał dr Zawistowski.

Gra edukacyjna "ZnajZnak" dystrybuowana w ramach projektu edukacyjnego Instytutu Pamięci Narodowej pt: "Znaki dwa - klasa gra". Beneficjentami programu są: nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, biblioteki, instytucje wspierające: kluby książki, organizacje non profit zajmujące się edukacją historyczną. Więcej informacji na stronie: www.znajznak.pl.

Źródło: IPN

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie