Dwa dzieła Korczaka trafią do bibliotek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nakładem Rzecznika Praw Dziecka ukazały się dwie książki autorstwa Janusza Korczaka „Prawo dziecka do szacunku” oraz „Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie”. Wyjątkowe dzieła zawierające najważniejszą myśl pedagogiczną Starego Doktora trafią do bibliotek w całej Polsce.(C) Rzecznik Praw Dziecka

Obie książki powinny być obowiązkową lekturą nie tylko dla rodziców, ale także dla wszystkich wychowawców i osób, którym dobro dziecka nie jest obojętne. Janusz Korczak pisząc swoje eseje chciał edukować współczesnych mu dorosłych, przybliżyć świat dziecka i jego spostrzeganie, a także pokazać, że dziecko, choć jeszcze małe jest już człowiekiem, istotą rozumną, ze swoimi przemyśleniami, potrzebami i prawami.

Dzisiaj, choć tak wiele wiemy o rozwoju dziecka, wciąż odnajdujemy cenne myśli i spostrzeżenia w dziełach Starego Doktora. Mimo upływu wielu lat od ich powstania wciąż zachwycają swoją aktualnością i szerokim spojrzeniem na problemy z jakimi spotyka się dziecko.

W związku z tym Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak postanowił przekazać książki do wszystkich bibliotek publicznych, pedagogicznych oraz uczelnianych w Polsce, aby każdy zainteresowany mógł z nich korzystać.

„Prawo dziecka do szacunku” po raz pierwszy wydane zostało w 1928 roku. Zawiera deklarację praw dziecka – w tym najważniejsze prawo dziecka, prawo do szacunku. Ta cienka książeczka powstawała w ciągu wielu lat niestrudzonej pracy pedagogicznej i wychowawczej Starego Doktora. Korczak żąda w niej dla dziecka nie tylko prawa do szacunku, ale także prawa do jego niewiedzy, do pracy poznania czy własnego budżetu. Uczy nas, dorosłych, jak postępować z młodym człowiekiem, jak go wychować ale przede wszystkim, jak szanować jego prawa i uczyć go szacunku dla innych.

„Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie”, stanowi najważniejsze dzieło Janusza Korczaka. Jest pierwszą z czterech części eseju o wychowaniu „Jak kochać dziecko”. Stanowi przemyślenia, jakie Korczak spisał podczas pobytu na frontach I wojny światowej, gdzie pracował jako lekarz. W swoim eseju pisze o rzeczach podstawowych: rodzeniu dzieci, wychowaniu ich i mądrej miłości. Uczy takiego patrzenia na dziecko, by dostrzec i zrozumieć jego potrzeby.

***

W tej sprawie potrzebny jest jeden uzupełniający komentarz. Książki Korczaka mogłyby już trafić do domeny publicznej, dzięki czemu każdy rodzic (i nie tylko) mógłby korzystać z tych dzieł. Minęło już bowiem 70 lat od prawdopodobnej śmierci Korczaka w Treblince (1942). Niestety polskie państwo (a dokładnie Instytut Książki) postanowiło jeszcze parę lat poczerpać dochody z dzieł Korczaka. A polski sąd, który miał ponownie rozpatrzyć datę śmierci Korczaka na wniosek Fundacji Nowoczesna Polska, odroczył bezterminowo sprawę. Można więc przypuszczać, że sprawa rozstrzygnie się dopiero za kilka lat, kiedy... upłynie 70 lat od daty sądowego uznania Korczaka za zmarłego, czyli dopiero 9 maja 2016 roku.

(Źródło: Rzecznik Praw Dziecka, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie