Uwolnij podręcznik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centrum Cyfrowe Projekt: Polska organizuje kampanię społeczną pod hasłem “Uwolnij podręcznik”, której celem jest rozpowszechnienie idei otwartego, wolnego dostępu do zasobów edukacyjnych.CC-BY Centrum Cyfrowe Projekt: Polska

„Dążymy do zastąpienia tradycyjnego, „podręcznikowego” modelu, nowym, w którym treści i materiały edukacyjne będą wolne od wad prawnych oraz ograniczeń związanych z dostępem do informacji.“ – mówi dyrektor Centrum Cyfrowego Projekt: Polska dr AlekTarkowski.

Organizatorom kampanii przede wszystkim zależy na unowocześnieniu polskiej edukacji poprzez wykorzystanie możliwości, jakie przynosi współczesna technologia. Podręczniki tradycyjne są ciężkie, kosztowne, często szybko wycofywane z obiegu i zastępowane nowymi. Natomiast tzw. otwarte podręczniki są z założenia tańsze lub całkowicie darmowe, można je szybko i łatwo aktualizować oraz przystosowywać do indywidualnych potrzeb ucznia.

„Uważamy, że obecny system szkolnictwa, między innymi sposób rozprowadzania treści edukacyjnych, jest niedoskonały. Głównymi beneficjentami rynku książek szkolnych są duże wydawnictwa. Jednocześnie rodzice i uczniowie mają zdecydowanie zbyt mały wpływ na wybór podręczników i proces edukacji w szkołach.“ – mówi Tarkowski. „Chcemy to zmienić, ale żeby to zrobić potrzebujemy społecznego poparcia – dlatego uruchamiamy stronę internetową http://www.uwolnij.podrecznik.org, na której znajduje się mechanizm do uwalniania podręczników. Każdy głos poparcia złożony na tej stronie zostanie wysłany bezpośrednio na biurko Minister Edukacji Narodowej.“

Kampania „Uwolnij podręcznik” będzie obecna w mediach ogólnopolskich między 26 sierpnia a 30 września 2013 roku, jednak głosy poparcia będą zbierane do końca roku przez stronę internetową. Co więcej, w niedzielę, 8 września odbędzie się w Warszawie rodzinny piknik, na którym poprzez gry i zabawy organizatorzy kampanii będą tłumaczyć ideę uwolnionych, otwartych podręczników. Wydarzenie to poprowadzi ambasador kampanii „Uwolnij podręcznik” - aktor Rafał Królikowski.

Centrum Cyfrowe Projekt: Polska ma nadzieję, że dyskusja o cyfrowych podręcznikach stanie się bodźcem do szerszej i bardziej pogłębionej dyskusji o wolnych licencjach stosowanych w edukacji. W tym celu eksperci Centrum Cyfrowego: Polska – dr Alek Tarkowski, Kamil Śliwowski i Justyna Hofmokl – będą brać udział w rozmowach z dziennikarzami i innymi ekspertami.

Uwolnij podręcznik

(Źródło: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie