Muzobus zakończył dźwiękową podróż po Polsce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

7000 przemierzonych kilometrów, 24 przystanki, 23 miasta w całej Polsce, blisko 200 przeszkolonych pedagogów i 69 wyjątkowych etiud muzycznych, 1000 uczestników otwartych warsztatów z zabawy dźwiękiem i pokazów filmów Muzykoteki Szkolnej oraz ponad 400 zdigitalizowanych prywatnych kaset magnetofonowych - tak przebiegła dwumiesięczna podróż Muzobusa.fot: NInA

Rezultatem podróży będzie też płyta CD wyprodukowana przez Piotra Waglewskiego EMADE z utworami utkanymi z dźwięków polskich miast, audiowizualne widowisko w Warszawie oraz internetowa „Muzyczna mapa Polski”.

Celem projektu było rozpowszechnianie wśród pedagogów zajmujących się edukacją muzyczną nowoczesnych narzędzi i technologii, które mogą być wykorzystywane w nauczaniu muzyki w twórczy, inspirujący sposób, wspieranie zainteresowania muzyką wśród najmłodszych.

Dzięki Muzobusowi można było m.in. poznać przydatne narzędzia pozwalające na nowo odkryć muzykę, dowiedzieć się, jak wykorzystać komputer w pracy z dźwiękiem w szkole i poza nią, jak pobudzić muzyczną wyobraźnię, a także zdigitalizować prywatne kasety magnetofonowe i wziąć udział w pokazach filmów Muzykoteki Szkolnej

Muzobus podróżował dwutorowo. Jedną z tras wyznaczyły miasta, w których nauczyciele, animatorzy, edukatorzy, bibliotekarze i studenci kierunków pedagogicznych zainteresowani edukacją muzyczną mogli wziąć udział w jednodniowych, bezpłatnych warsztatach z zakresu tzw. narzędzi TIK, a więc technologii informacyjno-komunikacyjnych do montażu dźwięku, metod aktywizujących w nauczaniu muzyki czy podstaw rytmiki. Inspiracją do opracowania programu zajęć był cykl filmów w reż. Piotra Stasika przygotowany dla Muzykoteki Szkolnej. Mini dokumenty pokazują jak w przyjemny i często odmienny od konwencjonalnej edukacji muzycznej sposób, można wprowadzić młodzież początkowo niechętną muzyce w jej intrygujący świat.

W szkoleniach w 15 polskich miastach (Wieluniu, Żyrardowie, Chełmie, Suwałkach, Starachowicach, Tarnowie, Sanoku, Czechowicach-Dziedzicach, Opolu, Częstochowie, Elblągu, Toruniu, Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim oraz Legnicy) udział wzięło łącznie 179 osób, wśród nich m.in. pedagog resocjalizacji z Tarnowa, wokalistka zespołu ludowego z Beskidów, wielu nauczycieli z różnych poziomów edukacji, a nawet liderzy lokalnych zespołów garażowych ze Starachowic. Większość z uczestników jeszcze podczas warsztatów miała pomysły jak wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności: stworzyć internetowe radio szkolne lub zebrać ludowe pieśni z regionu podczas projektu gimnazjalnego. Uczestnicy docenili interdyscyplinarność programu i jego przydatność w swojej codziennej pracy.

fot: NInA

Muzobus włączył się również w letnią trasę Polskiego Radia - Lato z Radiem. W 8 wybranych lokalizacjach (Wieluniu, Wysokiem Mazowieckiem, Krynicy Morskiej, Olsztynie, Gnieźnie, Wałczu, Świeradowie Zdroju oraz Jeleniej Górze) zaprosił do udziału w nowoczesnych, otwartych warsztatach muzycznych wszystkich chętnych - od kilku do stu kilku lat. Można było dowolnie bawić się dźwiękiem, przetwarzać go i montować przy pomocy programów komputerowych, tworzyć muzykę z krajobrazu dźwiękowego - otaczających narzędzi, głosu czy odgłosów swojego miasta. Program zajęć był zróżnicowany: montowano krótkie utwory z głosów uczestników, prezentowano najnowszy wynalazek, który pozwala tworzyć muzykę na żywo za pomocą ruchów ciała, stworzono orkiestrę młodych improwizatorów aranżując intrygujące spotkanie z muzyką współczesną, stworzono dźwiękowy komentarz do codziennego życia w centrum miasta, a nawet uczono się sztuki beatboxu. We wszystkich zajęciach udział wzięło blisko 1000 osób.

Nauczyciele i edukatorzy biorący udział w warsztatach mieli niepowtarzalną okazję stworzenia etiud muzycznych utkanych z dźwięków ich miast. W oparciu o ten materiał, łącznie 69 utworów, Piotr Waglewski EMADE wyprodukuje własne kompozycje oddające charakter każdego z ilustrowanych dźwiękowo regionów. Jesienią utwory zostaną wydane na płycie CD, a także udostępnione na stronie Muzykoteki Szkolnej oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Projekt przygotował Narodowy Instytut Audiowizualny przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz patronatem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Ambasadorami Muzobusa zostali: Urszula Dudziak, Artur Rojek, Dorota Miśkiewicz, Kasia Stankiewicz oraz Paula i Karol.

(Źródło: Narodowy Instytut Audiowizualny)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie