Sztuka edukacji. Kultura w programach nauczania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki zaprasza nauczycieli i animatorów kultury na konferencję Sztuka edukacji. Kultura w programach nauczania (Warszawa, 22-23.11.2013). Jej tematem będą możliwości włączenia współczesnej kultury i sztuki w szkolne programy nauczania oraz możliwości współpracy między szkołą a instytucją kultury przy tworzeniu projektów edukacyjnych. Prosimy o zgłaszanie wystąpień podczas konferencji.(CC-BY) Zachęta

Organizatorem konferencji jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Inicjujemy spotkanie nauczycieli z animatorami i edukatorami, pracującymi na co dzień w instytucjach kultury i organizacjach pozarządowych, w celu podkreślenia zalet współpracy tych dwóch środowisk.

W kolejnych latach będą się zmieniali organizatorzy cyklu, a konferencja będzie odbywała się w innych miejscach w całej Polsce. Nie zmieni się tylko jej cel, a jest nim pokazanie, że razem znaczy lepiej.

O miejscu kultury w szkole

Pomysł konferencji narodził się wraz z powstaniem nowego programu nauczania oraz zapoczątkowaniem dyskusji na temat kształtu edukacji w Polsce. Celem spotkania jest prezentacja możliwości włączenia współczesnej kultury i sztuki w szkolne programy nauczania. Pokażemy dobre praktyki łączenia zajęć szkolnych z działaniami prowadzonymi przez instytucje kultury oraz współpracy nauczycieli z animatorami, edukatorami i artystami. Zależy nam na połączeniu sfery edukacji i kultury, w celu wzbogacenia zajęć szkolnych i efektywnego wykorzystania oferty instytucji kultury. Chcemy przełamać stereotypowe myślenie, że w szkole nie ma miejsca na twórcze i artystyczne myślenie. Będzie czas na integrację całego środowiska oraz dyskusję na temat problemów we współpracy, potrzeb i wzajemnych oczekiwań.

W części warsztatowej warszawskie instytucje, które pracują ze współczesnymi artystami i od lat tworzą bogaty program edukacyjny poświęcony sztuce współczesnej (Zachęta, CSW, MSN), zaprezentują atrakcyjne modele pracy z dziećmi i młodzieżą. Przedstawimy propozycje działań artystycznych w przestrzeni publicznej, działań twórczych pomocnych w rozwiązywaniu problemów wychowawczych czy społecznych. Pokażemy, że sztuka i kultura współczesna świetnie wpisują się w programy nauczania j. polskiego, wiedzy o kulturze, historii, historii i społeczeństwa, plastyki, a twórcze działania mogą ułatwić poznawanie lokalnej historii, geografii czy problemów społecznych.

Do kogo kierujemy naszą konferencję?

Sztuka edukacji nie jest kolejną konferencją dla nauczycieli ani sympozjum edukatorów i animatorów kultury. Zauważamy potrzebę spotkania tych dwóch środowisk, dlatego naszą konferencję kierujemy zarówno do jednego, jak i drugiego, i wspólnie ją opracowujemy.

Do udziału w konferencji zapraszamy nauczycieli, animatorów kultury i edukatorów pracujących lub współpracujących z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze kultury na terenie całej Polski.

Zapraszamy nauczycieli szkół wszystkich poziomów i przedmiotów nauczania, przede wszystkim nauczycieli przedmiotów artystycznych i humanistycznych: języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii, historii i społeczeństwa. Przedmiot nauczania nie warunkuje jednak uczestnictwa w konferencji. Z przyjemnością powitamy wśród uczestników matematyków czy geografów zainteresowanych sztuką i gotowych do włączania jej w swoje zajęcia. Sztuka współczesna jest wielowątkowa, porusza mnóstwo aktualnych problemów, a niektóre dzieła mogą stać się impulsem do dyskusji również na lekcjach przedmiotów ścisłych czy godzinie wychowawczej. Z kolei wybierane przez twórców formy wypowiedzi mogą okazać się atrakcyjną metodą pracy z uczniami lub inspiracją do nieszablonowej formy prezentacji efektów pracy na lekcji.

Udział w konferencji jest bezpłatny.

Program konferencji

Sztuka edukacji jest konferencją dwudniową. Pierwszego dnia konferencji (22 listopada 2013 roku) pokażemy praktyki łączenia zajęć szkolnych z działaniami prowadzonymi przez instytucje kultury, współpracy nauczycieli z animatorami, edukatorami i artystami. Chcemy, aby program konferencji był współtworzony przez jej uczestników. Dlatego program pierwszego dnia konferencji zostanie wyłoniony w trakcie open call — do 23 października czekamy na propozycje wystąpień. Na podstawie przesłanych propozycji Komitet Organizacyjny stworzy program konferencji.

Drugiego dnia konferencji (23 listopada 2013) warszawskie instytucje, które pracują ze współczesnymi artystami i od lat tworzą bogaty program edukacyjny poświęcony sztuce współczesnej (Zachęta, CSW, MSN) zaprezentują atrakcyjne modele pracy z dziećmi i młodzieżą. Warsztaty będą nawiązywały zarówno do dzieł z kolekcji tych trzech instytucji, jak i aktualnie prezentowanych wystaw.

Warsztaty drugiego dnia konferencji będą się odbywały równolegle w MSN, CSW i Zachęcie. Uczestnicy wybierają jeden z sześciu zaproponowanych przez te instytucje warsztatów. Dokładny program warsztatów znajduje się na stronie internetowej konferencji.

(Źródło: Zachęta)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie