Alfabet sztuki, czyli jak czytać sztukę współczesną

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sztuka współczesna dla wielu pozostaje zagadkowa, dziwna, niezrozumiała. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki postawiła sobie za cel jej przybliżenie nauczycielom, a poprzez nich także uczniom, organizując cykl szkoleń i warsztatów, do którego trwa właśnie nabór.fot. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

Sztuka współczesna jest wielowątkowa, a tematem dzieł często stają się problemy społeczne, polityczne czy światopoglądowe. Artyści, komentując aktualne i historyczne zjawiska, posługują się różnymi mediami (film, rzeźba, fotografia, malarstwo, performans). W szkole zazwyczaj mało miejsca poświęca się interpretacji dzieł współczesnych twórców, dlatego Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki zaprasza nauczycieli spoza Warszawy do wzięcia udziały w szkoleniu "Alfabet sztuki, czyli jak czytać sztukę współczesną". Galeria Zachęta już od kilku lat we współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji i Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń prowadzi cieszące się dużą popularnością i uznaniem warsztaty dla nauczycieli historii sztuki, plastyki, wiedzy o kulturze czy języka polskiego.

"Misją Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych – grupy miłośników sztuki, wspierających galerię w jej edukacyjnych i promocyjnych aktywnościach – są działania w obszarze edukacji artystycznej, skierowane szczególnie do młodzieży z miejscowości oddalonych od dużych centrów artystycznych i kulturalnych." – mówi Natalia Hojny, Prezes zarządu. "We współpracy z Zachętą zdecydowaliśmy się zorganizować pierwsze szkolenie adresowane nie do nauczycieli z Warszawy, lecz z całej Polski, którzy byliby zainteresowani poszerzeniem swojej wiedzy z zakresu sztuki współczesnej lub poszukiwali inspiracji do prowadzenia zajęć."

Alfabet sztuki to cztery spotkania ze sztuką współczesną i twórczością wybranych artystów, których prace znajdują się w zbiorach Zachęty lub prezentowane są na aktualnych wystawach. Celem szkolenia jest prezentacja metod angażowania ucznia w samodzielną analizę dzieła sztuki oraz doskonalenie narzędzi do interpretowania i odczytywania języka współczesnych artystów, a także nauka kreatywności poprzez oglądanie prac, dyskutowanie o nich i branie udziału w inspirowanych nimi warsztatach.

"Rozmawiając z uczniami o sztuce współczesnej, uczymy ich świadomego odbioru rzeczywistości, stawiania pytań, wyciągania wniosków, twórczego i krytycznego myślenia, wrażliwości estetycznej i społecznej, formułowania myśli, otwartości na różnorodność" – przekonuje Anna Zdzieborska z działu edukacji Zachęty.

Podczas szkolenia zostaną przedstawione sylwetki czterech artystów/artystek, których prace znajdują się w kolekcji Zachęty i zostaną poprowadzone warsztaty na czterech wystawach prezentowanych w Galerii. Uczestnicy dowiedzą się, jak twórczo wykorzystać w edukacji zasoby portalu otwartazacheta.pl, poznają inne portale i strony internetowe, z których warto czerpać wiedzę o sztuce współczesnej. Poruszone zostaną tematy związane z szansami i zagrożeniami wynikającymi z korzystania z zasobów sieci przez uczniów oraz kwestie poszanowania praw autorskich przy publikacji efektów pracy uczniów w Internecie.

Szkolenie obejmujące łącznie 39 godzin lekcyjnych jest przeznaczone dla nauczycieli spoza Warszawy ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, nauczających wiedzy o kulturze, historii sztuki, języka polskiego i przedmiotów artystycznych oraz wszystkich tych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o sztuce współczesnej i poszukują inspiracji do prowadzenia zajęć. Uczestnicy otrzymają zaświadczenia ukończenia kursu oraz materiały edukacyjne.

Do 3 października pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. przyjmowane są zgłoszenia na szkolenia dla nauczycieli z cyklu "Alfabet sztuki". Formularz zgłoszeniowy, szczegółowy program i regulamin szkolenia można pobrać ze strony: http://www.zacheta.art.pl/article/view/2138/szkolenie-dla-nauczycieli-alfabet-sztuki.

fot. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

fot. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie