Drodzy czytelnicy - podsumowanie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Umiejętność krytycznego odbioru mediów, analizy i oceny wiarygodności docierających do nas informacji, zdolność do przetwarzania tej informacji w wiedzę – to wszystko są kompetencje, które powinny być kształcone już na etapie szkoły. W ramach projektu „Drodzy czytelnicy” 400 uczniów z gimnazjów z aglomeracji warszawskiej i łódzkiej oraz prawie 50 bibliotekarzy wzięło udział w bezpłatnych warsztatach edukacji medialnej.Fot. Jacek Łagowski / Stowarzyszenie Koncentrat

W zajęciach prowadzonych przez profesjonalnych dziennikarzy i trenerów, organizowanych w porozumieniu z bibliotekami szkolnymi oraz publicznymi, wzięli udział gimnazjaliści z Warszawy, Łodzi, Pruszkowa, Brzezin, Pabianic, Izabelina, Otwocka, Podkowy Leśnej, Zgierza, Skolimowa, Koluszek i Woli Prażmowskiej – w sumie 22 grupy uczniów.

"Warsztaty cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, a z anonimowych ankiet wypełnianych przez ich uczestników wynika, że były też bardzo potrzebne. Dlatego w przyszłym roku planujemy zorganizować kolejną edycję szkoleń, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców" – mówi Anna Błaszkiewicz, koordynatorka projektu, prezeska Stowarzyszenia Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat”. A Ola Rzążewska, jedna z trenerek prowadzących warsztaty edukacji medialnej, dodaje: "To niezwykle ważne, by być świadomym i krytycznym odbiorcą mediów, wiedzieć jak i gdzie szukać informacji oraz umieć zweryfikować ich wiarygodność. To się przekłada na umiejętność radzenia sobie we wszystkich dziedzinach życia. Niestety, choć dostęp do wiedzy i informacji jest banalnie prosty, coraz trudniej nam odróżniać prawdę od zmyślenia, oddzielić fakty od opinii, a informacje od reklam."

Fot. Jacek Łagowski / Stowarzyszenie Koncentrat

Zajęcia, w których brali udział uczniowie, dotyczyły przede wszystkim prasy i internetu. Gimnazjaliści dowiadywali się m.in. czym tabloid różni się od dziennika opinii, jakie gazety są najchętniej czytane przez Polaków, jakie portale internetowe są najpopularniejsze i zastanawiali się, co z tego wynika. Przyglądali się zjawisku tabloidyzacji mediów i temu, w jaki sposób teksty reklamowe próbują udawać artykuły informacyjne. Sprawdzali się też w roli autorów pierwszych stron gazet i dyskutowali o tym, jaką rolę media pełnią w ich życiu.

W ramach projektu odbyły się też dwa bezpłatne szkolenia dla bibliotekarzy zainteresowanych edukacją medialną i włączaniem tej tematyki do prowadzonych przez siebie inicjatyw. Spotkania odbyły się w Łodzi i Warszawie, wzięło w nich udział prawie 50 osób. Niezwykle istotną częścią tych warsztatów było dzielenie się doświadczeniami i wspólna praca nad nowymi pomysłami.

Fot. Jacek Łagowski / Stowarzyszenie Koncentrat

Osoby, które nie miały możliwości, by wziąć udział w tej inicjatywie, zachęcamy do korzystania z materiałów dostępnych na stronie www.drodzyczytelnicy.pl – można tu znaleźć trzy proste scenariusze lekcji oraz wywiady i artykuły na temat rynku medialnego, które pozwalają lepiej zrozumieć pewne zjawiska i mogą być z powodzeniem wykorzystywane podczas pracy z różnymi grupami wiekowymi.

Projekt realizowało Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat” dzięki dofinansowaniu otrzymanemu od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a patronat nad tą inicjatywą objął portal edunews.pl i serwis EBIB.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie