Drodzy czytelnicy - podsumowanie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Umiejętność krytycznego odbioru mediów, analizy i oceny wiarygodności docierających do nas informacji, zdolność do przetwarzania tej informacji w wiedzę – to wszystko są kompetencje, które powinny być kształcone już na etapie szkoły. W ramach projektu „Drodzy czytelnicy” 400 uczniów z gimnazjów z aglomeracji warszawskiej i łódzkiej oraz prawie 50 bibliotekarzy wzięło udział w bezpłatnych warsztatach edukacji medialnej.Fot. Jacek Łagowski / Stowarzyszenie Koncentrat

W zajęciach prowadzonych przez profesjonalnych dziennikarzy i trenerów, organizowanych w porozumieniu z bibliotekami szkolnymi oraz publicznymi, wzięli udział gimnazjaliści z Warszawy, Łodzi, Pruszkowa, Brzezin, Pabianic, Izabelina, Otwocka, Podkowy Leśnej, Zgierza, Skolimowa, Koluszek i Woli Prażmowskiej – w sumie 22 grupy uczniów.

"Warsztaty cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, a z anonimowych ankiet wypełnianych przez ich uczestników wynika, że były też bardzo potrzebne. Dlatego w przyszłym roku planujemy zorganizować kolejną edycję szkoleń, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców" – mówi Anna Błaszkiewicz, koordynatorka projektu, prezeska Stowarzyszenia Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat”. A Ola Rzążewska, jedna z trenerek prowadzących warsztaty edukacji medialnej, dodaje: "To niezwykle ważne, by być świadomym i krytycznym odbiorcą mediów, wiedzieć jak i gdzie szukać informacji oraz umieć zweryfikować ich wiarygodność. To się przekłada na umiejętność radzenia sobie we wszystkich dziedzinach życia. Niestety, choć dostęp do wiedzy i informacji jest banalnie prosty, coraz trudniej nam odróżniać prawdę od zmyślenia, oddzielić fakty od opinii, a informacje od reklam."

Fot. Jacek Łagowski / Stowarzyszenie Koncentrat

Zajęcia, w których brali udział uczniowie, dotyczyły przede wszystkim prasy i internetu. Gimnazjaliści dowiadywali się m.in. czym tabloid różni się od dziennika opinii, jakie gazety są najchętniej czytane przez Polaków, jakie portale internetowe są najpopularniejsze i zastanawiali się, co z tego wynika. Przyglądali się zjawisku tabloidyzacji mediów i temu, w jaki sposób teksty reklamowe próbują udawać artykuły informacyjne. Sprawdzali się też w roli autorów pierwszych stron gazet i dyskutowali o tym, jaką rolę media pełnią w ich życiu.

W ramach projektu odbyły się też dwa bezpłatne szkolenia dla bibliotekarzy zainteresowanych edukacją medialną i włączaniem tej tematyki do prowadzonych przez siebie inicjatyw. Spotkania odbyły się w Łodzi i Warszawie, wzięło w nich udział prawie 50 osób. Niezwykle istotną częścią tych warsztatów było dzielenie się doświadczeniami i wspólna praca nad nowymi pomysłami.

Fot. Jacek Łagowski / Stowarzyszenie Koncentrat

Osoby, które nie miały możliwości, by wziąć udział w tej inicjatywie, zachęcamy do korzystania z materiałów dostępnych na stronie www.drodzyczytelnicy.pl – można tu znaleźć trzy proste scenariusze lekcji oraz wywiady i artykuły na temat rynku medialnego, które pozwalają lepiej zrozumieć pewne zjawiska i mogą być z powodzeniem wykorzystywane podczas pracy z różnymi grupami wiekowymi.

Projekt realizowało Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat” dzięki dofinansowaniu otrzymanemu od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a patronat nad tą inicjatywą objął portal edunews.pl i serwis EBIB.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie