Międzykulturowe Tabletorium Językowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomysł na projekt powstał w wyniku zainteresowania moich uczniów zjawiskiem afrykańskich „dzieci ulicy” i problemami, z jakimi muszą się oni borykać. Jako ambasador programu English Teaching miałem możliwość sfinansowania projektu w sposób, jaki tylko moi gimnazjaliści chcieli, dostaliśmy duże pole manewru, bez sztywnych ograniczeń ramowych. Chcieliśmy nawiązać współpracę z dziećmi ulicy i pracować z nimi online wspólnie ucząc się angielskiego, poznając nawzajem nasze „światy” – takie było zamierzenie. I tak się wszystko zaczęło.fot. Jacek Rakowski

Zaczęło się od kontaktów z Fundacją Usłyszeć Afrykę, dzięki której nawiązaliśmy współpracę z ośrodkiem dla dzieci ulicy z Lusaki w Zambii. Dyrektorem ośrodka Home of Hope okazał się Polak, Jacek Rakowski, który od 13 lat pracuje jako streetworker na ulicach afrykańskich miast takich jak Lusaka, Nairobi, Kitwe, Kabwe.

Tablety i internet

Do realizacji projektu zakupiliśmy tablety oraz zainstalowaliśmy łącze internetowe w Home of Hope. W ramach grantu będziemy opłacać także rachunki za Internet w Zambii przez czas trwania tego projektu (1.10-30.06). W projekcie udział bierze 10 uczniów (5 z Polski i 5 z Zambii) i każdy z nich otrzymał tablet. Sprzęt do Lusaki zabrały ze sobą wolontariuszki Fundacji, co było bezpiecznym sposobem na dostarczenie ich na miejsce.

Warunki pracy w ośrodku

Trzeba wspomnieć tu o warunkach w jakich pracować będą Zambijczycy: jest to kontener, który służył wcześniej jako magazyn na “różne” rzeczy. Jacek Rakowski, dyrektor ośrodka, pisze: „Ośrodek zaczął działanie w 1998 od takich właśnie 3 kontenerów postawionych w polu. 2 są wciąż na terenie naszej posesji, która jest bardzo mała. Notorycznie mamy zbyt wiele dzieci i zbyt mało miejsca dla nas wszystkich. Nawet biura nie mam dla siebie, każde wolne miejsce jest już zajęte na jakieś potrzeby – w większości na miejsca do spania dla dzieciaków, ktorych mamy prawie 60 poukladanych w 6 sypialniach. Ten kontener był naszym magazynem na różne nie spożywcze rzeczy, które udało nam się pociskać gdzie indziej. I tak powstało tabletorium. Nie mamy jeszcze pieniędzy na nowe siły i krzesła, te na zdjęciach pożyczyłem od parafii”.

„Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma” pisze Jacek – kontener to jedyne miejsce jakie mogliśmy zaadoptować na potrzeby programu unikając dużych inwestycji, na które zwyczajnie nie mamy środków. Nasz ośrodek jest domem dla chłopców. Są oni w różnym wieku, od 6 do nawet 19 lat. Wielu starszych chłopców uczy się w innych klasach i w innych szkołach, a zajęcia mają w różnych godzinach, wiec trudno nam zebrać ich w jednym miejscu o tym samym czasie, chyba że późnym popołudniem. Na dodatek jeszcze mamy inny system edukacyjny, właśnie rozpoczął się ostatni (3) semestr roku i rozpoczynają się egzaminy końcowe, które potrwają ponad miesiąc. I do tego dzieciaki też muszą się przygotować.

fot. Jacek Rakowski

Pierwsze działania projektowe

Wkrótce uczniowie rozpoczynają pierwsze działania projektowe – będą to wspólne prezentacje tworzone na dysku google. Za to głównym narzędziem i miejscem, które służyć nam będzie do kontaktowania się jest platforma edmodo.com – pierwsze wpisy uczestników już także się pojawiły. Dziś otrzymaliśmy jeszcze informację, że na przełomie listopada i grudnia polskich uczniów biorących udział w projekcie odwiedzi poseł Pan Killion Munyama, który urodził się w Zambii a od 30 lat mieszka w Polsce. Zrobimy wtedy wideo-konferencję i jeszcze parę innych ciekawych rzeczy.

Mam cichą nadzieję, że doświadczenie, jakie zbiorą moi uczniowie w trakcie realizacji tego projektu pomoże im trochę zrozumieć świat w jakim żyją dzieci ulicy. Naszym głównym zadaniem jest przede wszystkim wsparcie zambijskich uczniów w ich rozwoju językowym i posługiwaniu się nowoczesnymi narzędziami online – co mamy nadzieję chociaż troszkę pomoże im w trudnym egzystowaniu i przysłuży się na przyszłość. Ogólnie zapowiada się ciekawy rok szkolny :)

Śledźcie nas na blogu: https://tabletorium.wordpress.com/.

Notka o autorze: Łukasz Rumiński pracuje w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Jamielniku, woj. warmińsko-mazurskie. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

Na temat innowacji dydaktycznych na językach obcych przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie