Międzykulturowe Tabletorium Językowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomysł na projekt powstał w wyniku zainteresowania moich uczniów zjawiskiem afrykańskich „dzieci ulicy” i problemami, z jakimi muszą się oni borykać. Jako ambasador programu English Teaching miałem możliwość sfinansowania projektu w sposób, jaki tylko moi gimnazjaliści chcieli, dostaliśmy duże pole manewru, bez sztywnych ograniczeń ramowych. Chcieliśmy nawiązać współpracę z dziećmi ulicy i pracować z nimi online wspólnie ucząc się angielskiego, poznając nawzajem nasze „światy” – takie było zamierzenie. I tak się wszystko zaczęło.fot. Jacek Rakowski

Zaczęło się od kontaktów z Fundacją Usłyszeć Afrykę, dzięki której nawiązaliśmy współpracę z ośrodkiem dla dzieci ulicy z Lusaki w Zambii. Dyrektorem ośrodka Home of Hope okazał się Polak, Jacek Rakowski, który od 13 lat pracuje jako streetworker na ulicach afrykańskich miast takich jak Lusaka, Nairobi, Kitwe, Kabwe.

Tablety i internet

Do realizacji projektu zakupiliśmy tablety oraz zainstalowaliśmy łącze internetowe w Home of Hope. W ramach grantu będziemy opłacać także rachunki za Internet w Zambii przez czas trwania tego projektu (1.10-30.06). W projekcie udział bierze 10 uczniów (5 z Polski i 5 z Zambii) i każdy z nich otrzymał tablet. Sprzęt do Lusaki zabrały ze sobą wolontariuszki Fundacji, co było bezpiecznym sposobem na dostarczenie ich na miejsce.

Warunki pracy w ośrodku

Trzeba wspomnieć tu o warunkach w jakich pracować będą Zambijczycy: jest to kontener, który służył wcześniej jako magazyn na “różne” rzeczy. Jacek Rakowski, dyrektor ośrodka, pisze: „Ośrodek zaczął działanie w 1998 od takich właśnie 3 kontenerów postawionych w polu. 2 są wciąż na terenie naszej posesji, która jest bardzo mała. Notorycznie mamy zbyt wiele dzieci i zbyt mało miejsca dla nas wszystkich. Nawet biura nie mam dla siebie, każde wolne miejsce jest już zajęte na jakieś potrzeby – w większości na miejsca do spania dla dzieciaków, ktorych mamy prawie 60 poukladanych w 6 sypialniach. Ten kontener był naszym magazynem na różne nie spożywcze rzeczy, które udało nam się pociskać gdzie indziej. I tak powstało tabletorium. Nie mamy jeszcze pieniędzy na nowe siły i krzesła, te na zdjęciach pożyczyłem od parafii”.

„Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma” pisze Jacek – kontener to jedyne miejsce jakie mogliśmy zaadoptować na potrzeby programu unikając dużych inwestycji, na które zwyczajnie nie mamy środków. Nasz ośrodek jest domem dla chłopców. Są oni w różnym wieku, od 6 do nawet 19 lat. Wielu starszych chłopców uczy się w innych klasach i w innych szkołach, a zajęcia mają w różnych godzinach, wiec trudno nam zebrać ich w jednym miejscu o tym samym czasie, chyba że późnym popołudniem. Na dodatek jeszcze mamy inny system edukacyjny, właśnie rozpoczął się ostatni (3) semestr roku i rozpoczynają się egzaminy końcowe, które potrwają ponad miesiąc. I do tego dzieciaki też muszą się przygotować.

fot. Jacek Rakowski

Pierwsze działania projektowe

Wkrótce uczniowie rozpoczynają pierwsze działania projektowe – będą to wspólne prezentacje tworzone na dysku google. Za to głównym narzędziem i miejscem, które służyć nam będzie do kontaktowania się jest platforma edmodo.com – pierwsze wpisy uczestników już także się pojawiły. Dziś otrzymaliśmy jeszcze informację, że na przełomie listopada i grudnia polskich uczniów biorących udział w projekcie odwiedzi poseł Pan Killion Munyama, który urodził się w Zambii a od 30 lat mieszka w Polsce. Zrobimy wtedy wideo-konferencję i jeszcze parę innych ciekawych rzeczy.

Mam cichą nadzieję, że doświadczenie, jakie zbiorą moi uczniowie w trakcie realizacji tego projektu pomoże im trochę zrozumieć świat w jakim żyją dzieci ulicy. Naszym głównym zadaniem jest przede wszystkim wsparcie zambijskich uczniów w ich rozwoju językowym i posługiwaniu się nowoczesnymi narzędziami online – co mamy nadzieję chociaż troszkę pomoże im w trudnym egzystowaniu i przysłuży się na przyszłość. Ogólnie zapowiada się ciekawy rok szkolny :)

Śledźcie nas na blogu: https://tabletorium.wordpress.com/.

Notka o autorze: Łukasz Rumiński pracuje w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Jamielniku, woj. warmińsko-mazurskie. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

Na temat innowacji dydaktycznych na językach obcych przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie