Ważne lekcje o bezpieczeństwie w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Agresja, cyberprzemoc, narkotyki, brak ruchu i zła dieta to współczesne zagrożenia, które dotykają uczniów. Jak sobie z nimi radzić? „Ważne lekcje” to nowoczesny projekt edukacyjno-informacyjny skierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców, gdzie znajdą oni wskazówki, jak poradzić sobie z tymi problemami.fot. STO - www.waznelekcje.pl

W każdej szkole, z mniejszym lub większym natężeniem, pojawia się problem agresji. Obecnie jej przejawy to nie tylko przemoc fizyczna, ale także wulgarne słownictwo, wyszydzanie, izolowanie czy zastraszanie. Zdarzają się także zachowania przestępcze, m.in. kradzieże czy pobicia. Nową formą przemocy, która pojawiała się wraz z rosnącym dostępem do technologii informacyjnych jest cyberprzemoc. W „wirtualnym świecie” sprawca czuje się anonimowy, co wiąże się z potęgowaniem działań wobec ofiary. Jednak jednym z najpoważniejszych problemów, z którym musi mierzyć się szkoła to narkotyki, alkohol oraz inne używki. Wbrew pozorom nie mniej istotnymi zagrożeniami dla zdrowie uczniów są zła dieta oraz brak ruchu. 

Waznelekcje.pl

W ramach projektu edukacyjnego powstała platforma internetowa waznelekcje.pl, gdzie znaleźć można informacje oraz wskazówki przygotowane przez ekspertów. Autorzy materiałów to dietetyk i trener personalny Dorota Pasieczna, psycholog Magdalena Brozenbach oraz asp. sztab. Robert Bretner i kom. Wojciech Chechelski z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Materiały dostępne na platformie zostały pogrupowane w zakładki dedykowane nauczycielom, rodzicom i uczniom. – Bardzo istotne jest to, że choć w każdej zakładce poruszane są te same tematy, treści zostały opracowane i dostosowane do konkretnych odbiorców – mówi Marcin Helbin, koordynator projektu „Ważne lekcje”. Materiały dostępne są także w formie aplikacji mobilnych, do ściągnięcia na telefon lub tablet.

Ważne lekcje w TVP

fot. STO - www.waznelekcje.pl

W ramach projektu „Ważne lekcje” przygotowano także programy telewizyjne, które emitowane były na antenie TVP Kraków. To seria czterech odcinków, a w każdym z nich eksperci dyskutowali na temat jednego z problemów dotyczących bezpieczeństwa w szkole. Wśród ekspertów znaleźli się m.in. policjanci, psycholog, ale także dyrektor szkoły czy kucharz-dietetyk dziecięcy. By bardziej zwizualizować problem poruszany przez ekspertów, każdy odcinek rozpoczyna się od scenki, w której profesjonalni aktorzy odgrywają sytuację problemową. – Wszystkie programy są w całości dostępne na stronie internetowej projektu. Bardzo nam na tym zależało, ponieważ mogą one stanowić atrakcyjny materiał edukacyjny dla nauczycieli, wykorzystywany np. podczas lekcji wychowawczych – mówi koordynator projektu. Zaprasza także do polubienia profilu na Facebooku, gdzie codziennie znaleźć można ciekawe i pomocne materiały dotyczące bezpieczeństwa w szkole.

Projekt „Ważne lekcje” realizowany jest przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe pod nadzorem Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, finansowany jest ze środków publicznych otrzymanych w ramach realizacji Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.

(Źródło: STO)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie