Otwórz swoje lekcje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyszły tydzień (9-13 marca) będzie stać pod znakiem otwartych zasobów edukacyjnych. Na całym świecie po raz czwarty obchodzony będzie Tydzień Otwartej Edukacji. To globalne wydarzenie poświęcone dostępności i otwartości materiałów i praktyk edukacyjnych, te zaś z roku na rok rozwijają się coraz lepiej. Tegoroczne obchody mają być jednak również okazją do szerszej dyskusji nad problemami z prawem autorskim jakie doskwierają edukacji np. ograniczenia i zróżnicowanie dozwolonego użytku.CC-BY Centrum Cyfrowe Projekt: Polska

Wydarzenia podczas tygodnia będą odbywać się m.in w Kolumbii, Kanadzie, Czechach, Grecji, Irlandii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych. Wiele z nich będzie odbywać się online i można w nich wziąć udział w języku angielskim. Tydzień Otwartej Edukacji można śledzić w mediach społecznościowych pod tagiem #openeducationwk.

W Polsce głównym wydarzeniem w ramach Tygodnia Otwartej Edukacji są Otwarte Lekcje - warsztaty przygotowane przez Centrum Cyfrowe i Stowarzyszenie Otwarte! we współpracy z nauczycielami i ekspertami edukacyjnymi. Odbędą się one w całej Polsce, m.in. w: Pile, Cieszynie, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Sosnowcu, Częstochowie, Szczecinku, Słupsku czy Włocławku, a także w Warszawie. Warsztat może przeprowadzić każdy, kto chciałby zebrać chętną do tego grupę.

Zapraszamy zatem wszystkich chętnych edukatorów, nauczycieli i nauczycielki, trenerów i trenerki, bibliotekarzy i bibliotekarki do przeprowadzenia warsztatu nt otwartości dla swoich kolegów i koleżanek w jednej szkole, bibliotece, domu kultury lub innym miejscu, w którym tworzy się i wykorzystuje zasoby edukacyjne. Celem tego warsztatu jest przede wszystkim zapoznanie danej grupy z ideą otwartości w edukacji i prezentacja prostych, ale wymiernych korzyści, które wiążą się z wyborem modelu otwartościowego.

To nowatorska, modułowa formuła wspólnego uczenia się w grupie osób bezpośrednio związanych z edukacją, przygotowująca także do stopniowego odchodzenia od tradycyjnych podręczników w kierunku otwartych, darmowych zasobów edukacyjnych. Mamy nadzieję rozpocząć przy pomocy tych warsztatów dyskusję na temat przydatności otwartych zasobów w polskich szkołach – zachęcamy wszystkich uczestników warsztatów, także tych, którzy pierwszy raz stykają się z tym tematem do tego, aby podzielili się z nami swoimi refleksjami na temat OZE.

Warsztat ten składa się z kilku modułów, które można dobierać i ustawiać w zależności od potrzeb i charakteru grupy. Moduły te to m.in.: idea otwartości, przegląd linków do repozytoriów z poszczególnych przedmiotów, wyszukiwanie zasobów (wersja podstawowa i zaawansowana), oraz „najczęściej zadawane pytania”. Do przeprowadzenia Otwartych Lekcji wystarczy scenariusz, który udostępniamy na stronie uwolnij.podrecznik.org. Zamieściliśmy tam również plakat z linkami do repozytoriów, który można powiesić w pokoju nauczycielskim tak, aby nauczyciele w każdej chwili mogli sprawdzić, gdzie szukać otwartych materiałów.

Partnerami Tygodnia Otwartej Edukacji są: KOED, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Otwarte!, Creative Commons.

"Otwarta Lekcja” jest realizowana w ramach projektu “Równość w edukacji” finansowanego ze środków EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji.

(Źródło: Centrum Cyfrowe: Projekt Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie