Mistrzowie Kodowania Junior: zabawa połączona z nauką

fot. Mistrzowie Kodowania Junior

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatni czwartek w Przedszkolu nr 180 w Warszawie odbyła się inauguracja pilotażowej edycji programu „Mistrzowie Kodowania Junior”  innowacyjnego programu edukacyjnego dla przedszkoli. Jest to "młodsze rodzeństwo" programu "Mistrzowie Kodowania”, który jest obecnie największym programem edukacyjnym w Polsce. Warszawskie przedszkole jest jednym z 18 przedszkoli w całym kraju objętych tym innowacyjnym projektem.

Misja programu

Program „Mistrzowie Kodowania Junior” ma na celu rozwijanie kompetencji miękkich u dzieci, naukę logicznego myślenia, zachęcenie przedszkolaków do współpracy w grupie, kształtowanie u dzieci dobrych nawyków cyfrowych oraz upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Tego typu umiejętności są niezwykle ważne na każdym etapie życia dziecka, również podczas zmiany otoczenia z przedszkola na szkołę podstawową.

Nauka przez zabawę

„W programie »Mistrzowie Kodowania Junior« pokazujemy, jak umiejętnie łączyć zabawę z nauką. Świat dzieci rządzi się swoimi prawami – my chcemy go zrozumieć i sprawić, aby »Mistrzowie Kodowania Junior« stali się jego naturalną częścią, dlatego do tworzenia zawartości merytorycznej i metodycznej programu zaangażowaliśmy ekspertów na co dzień pracujących z dziećmi – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager Samsung Electronics Polska, pomysłodawczyni programu „Mistrzowie Kodowania Junior”.

Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywać będą w trakcie tradycyjnych zabaw edukacyjnych pod okiem nauczycieli przedszkolnych. Ćwiczenia prowadzone będą w parach oraz w grupach, dzięki czemu dzieci będą rozwijały swoje zdolności interpersonalne i uczyły się pracy zespołowej. Eksperci programu wypracowali również własne pomoce dydaktyczne, m.in. matę edukacyjną, na której wykorzystywać można elementy sudoku, szachów czy elementarnych podstaw kodowania. Uzupełnieniem gier i zabaw edukacyjnych będą zajęcia prowadzone na tabletach, z wykorzystaniem aplikacji „Junior Scratch” opracowanej przez Massachusetts Institute of Technology specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 3-6 lat.

Warto programować

Uwzględnienie w edukacji przedszkolnej elementów kodowania niesienie ze sobą wiele korzyści. Potwierdzają to m.in. wyniki badań zawarte w raporcie „Mistrzowie Kodowania Junior. Przegląd literatury przedmiotu”, w którym badacze Centrum Cyfrowego: Projekt Polska przedstawili efekty kontaktu dzieci w wieku przedszkolnym z nowoczesnymi technologiami. Analizy dowodzą, że odpowiednie wykorzystanie technologii cyfrowych może pozytywnie wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i motoryczny małych dzieci. „Natomiast zmiana sposobu myślenia o edukacji dzieci w wieku 3-6 lat poprzez wprowadzane działań tzw. playful learning, czyli metod z pogranicza nauki i zabawy, jest ogromną wartością programu »Mistrzowie Kodowania Junior«" – mówi dr Justyna Jasiewicz, koordynator badań w Centrum Cyfrowym: Projekt Polska. 

W czasie trwania zajęć „Mistrzów Kodowania Junior” dzieci będą rozwijać podstawowe funkcje poznawcze takie jak pamięć, koncentracja uwagi, analiza, synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa.

Kodujące przedszkola

Przedszkole nr 180 w Warszawie jest jednym z 18 przedszkoli w całym kraju – i jednym z trzech przedszkoli w województwie mazowieckim – objętych tym innowacyjnym projektem. Do pilotażowej edycji „Mistrzów Kodowania Junior” zaangażowano placówki, w których kadra pedagogiczna stale poszukuje nowych rozwiązań edukacyjnych, nie boi się wyzwań oraz jest gotowa podejmować niestandardowe działania sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Programem objęto ponad 1000 przedszkolaków.

O programie „Mistrzowie Kodowania”

Ogólnopolski program edukacyjny firmy Samsung Electronics Polska opiera się na lekcjach kodowania m.in. w intuicyjnym języku Scratch. W 3. edycji programu umiejętności programistyczne pod okiem ponad 3 000 nauczycieli rozwinie 100 000 dzieci z 1 200 szkół w Polsce. Więcej na stronie: http://mistrzowiekodowania.pl/.

Materiał przygotowany w ramach współpracy partnerskiej pomiędzy Edunews.pl oraz programem Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie