Mistrzowie Kodowania Junior: zabawa połączona z nauką

fot. Mistrzowie Kodowania Junior

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatni czwartek w Przedszkolu nr 180 w Warszawie odbyła się inauguracja pilotażowej edycji programu „Mistrzowie Kodowania Junior”  innowacyjnego programu edukacyjnego dla przedszkoli. Jest to "młodsze rodzeństwo" programu "Mistrzowie Kodowania”, który jest obecnie największym programem edukacyjnym w Polsce. Warszawskie przedszkole jest jednym z 18 przedszkoli w całym kraju objętych tym innowacyjnym projektem.

Misja programu

Program „Mistrzowie Kodowania Junior” ma na celu rozwijanie kompetencji miękkich u dzieci, naukę logicznego myślenia, zachęcenie przedszkolaków do współpracy w grupie, kształtowanie u dzieci dobrych nawyków cyfrowych oraz upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Tego typu umiejętności są niezwykle ważne na każdym etapie życia dziecka, również podczas zmiany otoczenia z przedszkola na szkołę podstawową.

Nauka przez zabawę

„W programie »Mistrzowie Kodowania Junior« pokazujemy, jak umiejętnie łączyć zabawę z nauką. Świat dzieci rządzi się swoimi prawami – my chcemy go zrozumieć i sprawić, aby »Mistrzowie Kodowania Junior« stali się jego naturalną częścią, dlatego do tworzenia zawartości merytorycznej i metodycznej programu zaangażowaliśmy ekspertów na co dzień pracujących z dziećmi – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager Samsung Electronics Polska, pomysłodawczyni programu „Mistrzowie Kodowania Junior”.

Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywać będą w trakcie tradycyjnych zabaw edukacyjnych pod okiem nauczycieli przedszkolnych. Ćwiczenia prowadzone będą w parach oraz w grupach, dzięki czemu dzieci będą rozwijały swoje zdolności interpersonalne i uczyły się pracy zespołowej. Eksperci programu wypracowali również własne pomoce dydaktyczne, m.in. matę edukacyjną, na której wykorzystywać można elementy sudoku, szachów czy elementarnych podstaw kodowania. Uzupełnieniem gier i zabaw edukacyjnych będą zajęcia prowadzone na tabletach, z wykorzystaniem aplikacji „Junior Scratch” opracowanej przez Massachusetts Institute of Technology specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 3-6 lat.

Warto programować

Uwzględnienie w edukacji przedszkolnej elementów kodowania niesienie ze sobą wiele korzyści. Potwierdzają to m.in. wyniki badań zawarte w raporcie „Mistrzowie Kodowania Junior. Przegląd literatury przedmiotu”, w którym badacze Centrum Cyfrowego: Projekt Polska przedstawili efekty kontaktu dzieci w wieku przedszkolnym z nowoczesnymi technologiami. Analizy dowodzą, że odpowiednie wykorzystanie technologii cyfrowych może pozytywnie wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i motoryczny małych dzieci. „Natomiast zmiana sposobu myślenia o edukacji dzieci w wieku 3-6 lat poprzez wprowadzane działań tzw. playful learning, czyli metod z pogranicza nauki i zabawy, jest ogromną wartością programu »Mistrzowie Kodowania Junior«" – mówi dr Justyna Jasiewicz, koordynator badań w Centrum Cyfrowym: Projekt Polska. 

W czasie trwania zajęć „Mistrzów Kodowania Junior” dzieci będą rozwijać podstawowe funkcje poznawcze takie jak pamięć, koncentracja uwagi, analiza, synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa.

Kodujące przedszkola

Przedszkole nr 180 w Warszawie jest jednym z 18 przedszkoli w całym kraju – i jednym z trzech przedszkoli w województwie mazowieckim – objętych tym innowacyjnym projektem. Do pilotażowej edycji „Mistrzów Kodowania Junior” zaangażowano placówki, w których kadra pedagogiczna stale poszukuje nowych rozwiązań edukacyjnych, nie boi się wyzwań oraz jest gotowa podejmować niestandardowe działania sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Programem objęto ponad 1000 przedszkolaków.

O programie „Mistrzowie Kodowania”

Ogólnopolski program edukacyjny firmy Samsung Electronics Polska opiera się na lekcjach kodowania m.in. w intuicyjnym języku Scratch. W 3. edycji programu umiejętności programistyczne pod okiem ponad 3 000 nauczycieli rozwinie 100 000 dzieci z 1 200 szkół w Polsce. Więcej na stronie: http://mistrzowiekodowania.pl/.

Materiał przygotowany w ramach współpracy partnerskiej pomiędzy Edunews.pl oraz programem Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie