Mrozy 2008

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjne300 komputerów, kilka kilometrów kabli sieci logicznej i elektrycznej, laptopy, rzutniki, ekrany, telefonia najnowszej generacji, a do tego 500 uczestników, z których większość odpowiada na co dzień za edukację informatyczną w szkołach. Oto w skrócie VII Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych w Mrozach.

 

Co roku w gminie Mrozy k. Mińska Mazowieckiego odbywa się największe tego typu w Polsce spotkanie koordynatorów edukacji informatycznej w polskich szkołach. W tym roku – w dniach 30.05-1.06 – odbywa się on pod hasłem „Dla Najlepszych od Najlepszych, co Najlepsze - Nadchodzące technologie i projekty dla edukacji” i bierze w nim udział ponad 350 nauczycieli - opiekunów szkolnych pracowni internetowych, około 200 przedstawicieli samorządów i dyrektorów szkół, a także młodzież szkolna z Mazowsza.

 

Otwierając Zjazd wójt Gminy Mrozy Dariusz Jaszczuk z dumą mówił o doświadczeniu gminy w budowaniu infrastruktury dla społeczeństwa informacyjnego. Jak zauważył – realizacja idei e-gminy powinna zaczynać się od edukacji szkolnej – najważniejsza jest edukacja informatyczna dzieci, przygotowanie ich do sprawnego korzystania z komputerów i oczywiście wyposażenie informatyczne szkoły. Wskazał, że idea społeczeństwa informacyjnego – rozumianego na poziomie lokalnym jako e-gmina – powiedzie się, jeżeli władze lokalne zadbają o realizację pięciu równorzędnych zadań: e-szkoły, e-urzędu, powszechnego dostępu do Internetu, narzędzi edukacji na odległość (e-learning) i do tego niezbędnych działań promocyjnych.

 

Jak podkreślił Jaszczuk, w 2008 r. osiągnięto w obu zespołach szkół w Mrozach standard e-szkoły w pełnym zakresie. Rozwiązano problemy z korzystaniem z pracowni informatycznych. Opiekunowie pracowni otrzymują za administrowanie pracowniami dodatkowe wynagrodzenie, dzięki czemu pracownia nie jest wykorzystywana przez 1-2 godziny dziennie, ale znacznie dłużej. W gminie powstały również dwa centra kształcenia na odległość na wsiach (projekt Wioska Internetowa), w których mieszkańcy gminy mogą nieodpłatnie korzystać z komputerów i Internetu. Każda osoba, która zarejestruje się w urzędzie gminy, może otrzymać login i hasło upoważniające do bezpłatnego dostępu do Internetu w wybranych miejscach na terenie gminy.

 

projekty edukacyjne

 

Najważniejszym tematem Zjazdu w tym roku był rozwój e-szkoły, o którym mówili przedstawiciele Microsoft, Intela i Cisco. Cechą rozwiniętego społeczeństwa informacyjnego jest to, że technologie informacyjne funkcjonują w niej w sposób transparentny. Dotyczy to również współczesnej edukacji, w której uczeń powinien znaleźć się w centrum procesu nauczania. Na te aspekty zwrócił uwagę dr Jan Polak, szef projektu Partnerstwo dla Przyszłości w Microsoft, który zaprezentował ideę e-szkoły.

 

„Nowe technologie zaczynają zmieniać edukację. Powstaje nowy ekosystem edukacyjny” – mówił Jan Polak. „Głównym celem e-Szkoły jest transformacja od przedmiotu szkolnego do transparentnej technologii we wszystkich obszarach edukacji. Technologia informacyjne nie może być umiejscowiona jako jeden z przedmiotów szkolnych, ale musi przenikać wszystkie przedmioty. Ma umożliwić ‘odmiejscowienie’ szkoły – bo przecież uczyć się można wszędzie.”

O polskich doświadczeniach we wdrażaniu tego pomysłu mówili nauczyciele z Opolskiego, przedstawiając historię projektu, prezentując jak efektywnie wykorzystać komputery do edukacji szkolnej, a także podkreślając znaczenie wsparcia udzielonego przez samorząd. Na terenie opolskiego zasięgiem projektu objętych jest już 46 tysięcy uczniów.

 

ekosystem edukacyjny według Microsoft

 

Zjazd w Mrozach to jedna z najważniejszych inicjatyw środowiska edukatorów informatyki, okazja do wymiany doświadczeń i pomysłów, prezentacji nowinek technologicznych - urządzeń i aplikacji interaktywnych. Przyjeżdżają tu nauczyciele z całej Polski, swoje produkty dla szkół prezentują najwięksi dostawcy hardware i software.

 

W programie warsztatów i wykładów dla opiekunów szkolnych pracowni zaplanowano m.in. tematy dotyczące organizacji informatyki i wdrażania nowych technologii edukacyjnych w szkołach (e-Szkoła), stosowania narzędzi informatycznych (dziennik elektroniczny w praktyce szkolnej), tworzenia stron edukacyjnych oraz animacji i interaktywnych obrazów wspierających realizację zajęć lekcyjnych, wykorzystania telefonii IP w szkole, prowadzenia e-learningu od najwcześniejszych lat szkolnych, jak również tworzenia narzędzi informatycznych do oceny postępu prac uczniów w edukacji.

 

Honorowy patronat nad tegorocznym Zjazdem objęli Minister Edukacji Narodowej - Katarzyna Hall,  Marszałek Województwa Mazowieckiego - Adam Struzik,  Wojewoda Mazowiecki - Jacek Kozłowski,  Mazowiecki Kurator Oświaty - Karol Semik.

 

nowoczesna edukacja

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie