Obserwacja trendów odnośnie relacji młodzieży do mediów audiowizualnych powinna cieszyć każdego edukatora filmowego. W 2015 roku do kina wybrało się prawie 45 milionów widzów. Jest to imponująca liczba, jeżeli porównać ją z wynikiem z przed 10 lat, kiedy to frekwencja w kinie wyniosła niecałe 24 miliony. Podobnie zwyżkowa jest tendencja angażowania się młodych ludzi w tworzenie własnych form filmowych, co zauważyć można choćby na portalu YouTube. Wydawać by się mogło, że film stał się dla młodych ludzi czymś tak naturalnym, jak powietrze...
Dlaczego więc te obserwacje nie każdego napawają optymizmem? Po pierwsze dlatego, że niekoniecznie przekładają się na wzrost kompetencji młodych ludzi. Najpopularniejsze tytuły z zeszłego roku, takie jak „Listy do M.2”, czy „Gwiezdne Wojny. Przebudzenie Mocy” to raczej rozrywkowe dzieła filmowe, których atrakcyjność opiera się na coraz skuteczniejszym bodźcowaniu młodych widzów i utrzymywaniu ich uwagi w ciągłej gotowości, a nie na innowacyjnej treści, czy też frapującym przekazie. Wielu bywalców sal kinowych, wydawałoby się doświadczonych i „wyoglądanych” odbiorców sztuki filmowej, ma kłopot ze śledzeniem bardziej skomplikowanej fabuły filmowej i przeprowadzeniem analizy i syntezy, niezbędnych, by dotrzeć do pełnego przekazu twórcy. Po drugie, jeśli chodzi zaś o tworzenie własnych filmów, to często młodzieżowe produkcje zaskakują błahością swojej tematyki i brakami technicznymi. W tym miejscu wszyscy zadajemy sobie pytanie, jak pomóc młodym ludziom wyciągnąć jak najwięcej ze swoich naturalnych zainteresowań.
Młodzi ludzie kochają film, jak więc zachęcić ich do mądrego korzystania z dobrodziejstw nowoczesnych technologii, rozważnego patrzenia na świat, samodzielnego analizowania i wyciągania wniosków, i włączania w to filmu? Tak samo, jak powinniśmy nauczyć młodego człowieka, jak wziąć kredyt (lub jak tego uniknąć), powinniśmy też nauczyć go oglądania filmów ze zrozumieniem. Statystyki pokazują, że współczesne dzieciaki będą filmy oglądać. Oprócz tych, którzy pójdą do kina, mamy też takich, którzy poczekają na premierę telewizyjną lub znajdą film w internecie. Nasza – edukatorów, nauczycieli, wychowawców, bibliotekarzy – w tym głowa, żeby młodzi ludzie obejrzeli film legalnie i coś z tego seansu wynieśli, by rozwijali się jako twórcy filmowi, świadomi reguł i możliwości sztuki filmowej, chętni do tego, by czynić ją narzędziem swojego namysłu nad światem i przejawem swojego aktywizmu społecznego.
Możliwością takiego wsparcia dla młodych ludzi jest projekt Filmoteka Szkolna. Akcja! prowadzony od 2009 roku, który jest kompleksowym założeniem edukacji filmowej w szkole. Centrum Edukacji Obywatelskiej dzięki współpracy z Filmoteką Narodową i wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oferuje wsparcie uczniom i nauczycielom. Wszyscy zainteresowani mogą zapisać się na kursy internetowe lub realizować z uczniami projekty.
Projekt „Filmoteka Szkolna. Akcja!”! oferuje:
- każda zapisana szkoła otrzyma od nas pakiet wspierający realizację zajęć: publikację "Zmontuj sobie projekt. Dobre praktyki Liderek i Liderów Filmoteki Szkolnej", płytki z instruktażami dotyczącymi realizacji własnych projektów filmowych oraz gadżety dla Państwa uczniów.
- uczestnicy projektu mogą brać udział w wydarzeniach zaplanowanych na ten rok: w webinariach, grach filmowych, Wirtualnym Festiwalu Filmowym, konkursie na etiudę i recenzję filmową "Nakręć się", czy też w końcu w szalenie popularnym wśród młodzieży i nauczycieli FESTIWALU FILMOTEKI SZKOLNEJ
- wsparcie dla uczestników projektu, oferując im szkolenia i kursy: kurs dla uczniów i kurs dla nauczycieli "Edukacja filmowa - nowe wyzwania", sieci Liderek i Liderów Filmoteki Szkolnej
- NOWOŚĆ: w tym roku zapraszamy do gry filmowej z elementami grywalizacji: do wygrania co miesiąc odznaki i nagrody w postaci warsztatów edukacji filmowej oraz pakietów gry filmowej.
Więcej informacji tutaj: http://filmoteka.ceo.org.pl/
Link do formularza zgłoszeniowego: https://spolecznosc.ceo.org.pl/
(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)