A może książka?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Okazuje się, że do czytania książek można zachęcać dzieci w różny sposób. Widać to w naszym projekcie czytelniczym ,,A może książka?”, który realizowałyśmy z wykorzystaniem TIK.

Dlaczego warto czytać książki? Na to pytanie odpowiedź jest prosta. Dzieci, które lubią czytać i spędzają więcej czasu na czytaniu dla przyjemności, lepiej się komunikują, z łatwością przekazują swoje myśli, mają bogatsze słownictwo, a także większą wiedzę ogólną. Z dużą swobodą piszą wypracowanie, są kreatywne, poza tym czytanie pobudza wyobraźnię, uczy myślenia. Wiedząc o tym wszystkim, postanowiłyśmy zachęcić naszych uczniów do czytania książek i w wakacje napisałyśmy projekt ,,A może książka?”
We wrześniu, do działań czytelniczych zaprosiłyśmy uczniów z okolicznych szkół, którzy z dużym zapałem przystąpili do projektu.

W projekcie każde dziecko, w ciągu roku, musiało przeczytać co najmniej cztery książki z czterech kategorii. Następnie zaprezentować przed klasą przeczytane lektury w czterech różnych konwencjach.

Jesienią dzieci czytały fantastykę i prezentowały lektury tworząc prezentację na portalu Buncee.

Zimą powstały sketchnotki na temat przeczytanych baśni i legend.

Wiosną dzieci tworzyły elektroniczne książeczki prezentując powieści detektywistyczne.

Latem czytały książki przygodowe, o których opowiedziały w lapbookach.

Od lat jesteśmy entuzjastkami technologii informacyjno- komunikacyjnych, dlatego nie mogło ich zabraknąć w naszym projekcie. Pojawiły się aplikacje i programy do tworzenia prezentacji – Buncee oraz elektronicznych książeczek – Storybird i StoryJumper. Połączyłyśmy je z kreatywnymi metodami prezentowania lektur takimi jak lapbooki czy sketchnotki. Dla większości dzieci były to nowe, dotąd nieznane formy pracy z książką. Dlatego zorganizowałyśmy warsztaty, podczas których uczniowie uczyli się tworzyć prezentacje, sketchnotki czy lapbooki.

W ramach projektu uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku przygotowali przedstawienie bożonarodzeniowe pt. „Opowieść wigilijna”. Kolejny raz udowadniając, że ciężką, systematyczną pracą można osiągnąć wiele. Zaprezentowali je uczniom pozostałych szkół projektowych na scenie Obornickiego Ośrodka Kultury.

Dzięki współpracy z "Fundacją Zielony Jamnik - na ratunek bezbronnym", zorganizowałyśmy warsztaty z pisarzem i autorem książek takich jak np. „Psie troski", „Kocie troski”, panem Tomaszem Justyniarskim. Oprócz tego, że uczniowie kilku szkół biorących udział w naszym międzyszkolnym projekcie dowiedzieli się jakie są etapy powstawania książki, na czym polega praca pisarza, to uczestniczyli w niesamowitej lekcji empatii i wrażliwości. Dominował temat przyjaźni ludzi i zwierząt, naszej odpowiedzialności za nie. Wzruszające i pełne edukacyjnych przesłań zajęcia. Dzięki fundacji Zielony Jamnik, wszyscy uczniowie otrzymali darmową książkę z podpisem i dedykacją autora.

Dużo pozytywnych emocji czytelniczych wzbudziły ,,żywe okładki” przygotowane przez uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Dzieci prezentowały ulubione książki starając się jak najdokładniej odtworzyć ich okładki. Zebrały rekwizyty, zadbały o najdrobniejsze detale i wcieliły się w bohaterów przeczytanych lektur.

Rozwijając zainteresowania czytelnicze dzieci współpracowałyśmy z Biblioteką Publiczną w Obornikach. To właśnie tam odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego wyróżniłyśmy najciekawsze prace. Uroczystości towarzyszyła wystawa pięknych, kolorowych lapbooków.

Nagrody dla dzieci i dla szkół biorących udział w projekcie ufundował Burmistrz Miasta i Gminy Oborniki, Księgarnia św. Wojciecha, firmy Solaris oraz Cortland.

Wszystkie działania w projekcie ,,A może książka?”, zostały opisane na blogu czytelniczym, stworzonym dla tego projektu. Można tam znaleźć relacje ze wszystkich czytelniczych działań, które zadziały się w minionym roku szkolnym.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, autorkami blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerkami prowadzącymi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji. Należą do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie