Okazuje się, że do czytania książek można zachęcać dzieci w różny sposób. Widać to w naszym projekcie czytelniczym ,,A może książka?”, który realizowałyśmy z wykorzystaniem TIK.
Dlaczego warto czytać książki? Na to pytanie odpowiedź jest prosta. Dzieci, które lubią czytać i spędzają więcej czasu na czytaniu dla przyjemności, lepiej się komunikują, z łatwością przekazują swoje myśli, mają bogatsze słownictwo, a także większą wiedzę ogólną. Z dużą swobodą piszą wypracowanie, są kreatywne, poza tym czytanie pobudza wyobraźnię, uczy myślenia. Wiedząc o tym wszystkim, postanowiłyśmy zachęcić naszych uczniów do czytania książek i w wakacje napisałyśmy projekt ,,A może książka?”
We wrześniu, do działań czytelniczych zaprosiłyśmy uczniów z okolicznych szkół, którzy z dużym zapałem przystąpili do projektu.
W projekcie każde dziecko, w ciągu roku, musiało przeczytać co najmniej cztery książki z czterech kategorii. Następnie zaprezentować przed klasą przeczytane lektury w czterech różnych konwencjach.
Jesienią dzieci czytały fantastykę i prezentowały lektury tworząc prezentację na portalu Buncee.
Zimą powstały sketchnotki na temat przeczytanych baśni i legend.
Wiosną dzieci tworzyły elektroniczne książeczki prezentując powieści detektywistyczne.
Latem czytały książki przygodowe, o których opowiedziały w lapbookach.
Od lat jesteśmy entuzjastkami technologii informacyjno- komunikacyjnych, dlatego nie mogło ich zabraknąć w naszym projekcie. Pojawiły się aplikacje i programy do tworzenia prezentacji – Buncee oraz elektronicznych książeczek – Storybird i StoryJumper. Połączyłyśmy je z kreatywnymi metodami prezentowania lektur takimi jak lapbooki czy sketchnotki. Dla większości dzieci były to nowe, dotąd nieznane formy pracy z książką. Dlatego zorganizowałyśmy warsztaty, podczas których uczniowie uczyli się tworzyć prezentacje, sketchnotki czy lapbooki.
W ramach projektu uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku przygotowali przedstawienie bożonarodzeniowe pt. „Opowieść wigilijna”. Kolejny raz udowadniając, że ciężką, systematyczną pracą można osiągnąć wiele. Zaprezentowali je uczniom pozostałych szkół projektowych na scenie Obornickiego Ośrodka Kultury.
Dzięki współpracy z "Fundacją Zielony Jamnik - na ratunek bezbronnym", zorganizowałyśmy warsztaty z pisarzem i autorem książek takich jak np. „Psie troski", „Kocie troski”, panem Tomaszem Justyniarskim. Oprócz tego, że uczniowie kilku szkół biorących udział w naszym międzyszkolnym projekcie dowiedzieli się jakie są etapy powstawania książki, na czym polega praca pisarza, to uczestniczyli w niesamowitej lekcji empatii i wrażliwości. Dominował temat przyjaźni ludzi i zwierząt, naszej odpowiedzialności za nie. Wzruszające i pełne edukacyjnych przesłań zajęcia. Dzięki fundacji Zielony Jamnik, wszyscy uczniowie otrzymali darmową książkę z podpisem i dedykacją autora.
Dużo pozytywnych emocji czytelniczych wzbudziły ,,żywe okładki” przygotowane przez uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Dzieci prezentowały ulubione książki starając się jak najdokładniej odtworzyć ich okładki. Zebrały rekwizyty, zadbały o najdrobniejsze detale i wcieliły się w bohaterów przeczytanych lektur.
Rozwijając zainteresowania czytelnicze dzieci współpracowałyśmy z Biblioteką Publiczną w Obornikach. To właśnie tam odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego wyróżniłyśmy najciekawsze prace. Uroczystości towarzyszyła wystawa pięknych, kolorowych lapbooków.
Nagrody dla dzieci i dla szkół biorących udział w projekcie ufundował Burmistrz Miasta i Gminy Oborniki, Księgarnia św. Wojciecha, firmy Solaris oraz Cortland.
Wszystkie działania w projekcie ,,A może książka?”, zostały opisane na blogu czytelniczym, stworzonym dla tego projektu. Można tam znaleźć relacje ze wszystkich czytelniczych działań, które zadziały się w minionym roku szkolnym.
Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, autorkami blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerkami prowadzącymi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji. Należą do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.