Elementy przestrzeni jako doświadczenie edukacyjne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneDla efektywnej edukacji w XXI wieku znaczenie może mieć każdy obiekt, który powstaje przy współudziale społeczności uczących się w ramach działań podejmowanych na poziomie szkoły. Włączenie uczniów w proces projektowania działania edukacyjnego, może przynieść wielkie korzyści w ich kształceniu, ale również zmienić metody pracy nauczycieli.
 
Brytyjska organizacja edukacyjna Futurelab opisała ciekawy projekt edukacyjny Fountaneers, jaki miał miejsce w Szkole Podstawowej Luckwell w Brystolu. Otóż społeczność szkolna – 208 uczniów i 14 nauczycieli – dokonała w lipcu inauguracji „inteligentnej” fontanny szkolnej. Nie byłoby w tym oczywiście nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że ta fontanna została zaprojektowana i wykonana przede wszystkim w oparciu o pomysły i potrzeby wszystkich członków społeczności, zaś jej działania są tak właśnie zaprogramowane, aby odpowiadać na potrzeby uczniów z niej korzystających.
 
projekty edukacyjneFontanna działa w oparciu o sensory ruchowe i dotykowe, które kierują w różny sposób ruch wody. Na przykład gdy dziecko przebiega przez fontannę, zaczyna ona pracować, dostosowując się do prędkości ucznia. Może również grać – np. popularną wyliczankę „Simon Says” – w rytm wystukiwany przez uczniów.

Jak zauważyli nauczyciele ze szkoły, bycie współtwórcą fontanny okazało się korzystne zarówno dla kadry, jak i dla uczniów. Nauczyciele byli zaskoczeni zaangażowaniem i kontrybucją uczniów w projekcie Fountaineers. To one (i 5-cio i 11-to letnie) tak naprawdę kierowały projektem i miały największy wpływ na jej wygląd i funkcjonalność.

Jak zauważa Sue Roberts, nauczycielka z Luckwell, „kolaboracyjne podejście do nauczania i uczenia się w tym projekcie okazało się na tyle dobre i skuteczne, że zdecydowaliśmy się na szersze wykorzystanie tej metody w programie nauczania. Od września 2008 r. będziemy sukcesywnie wprowadzać program ukierunkowany na rozwój umiejętności i nastawiony na ucznia, z wykorzystaniem modelu fontanny jako jego integralnego elementu.”

projekty edukacyjneSean McDougall, którego firma realizowała projekt od strony inwestycyjnej, zauważył: „celem projektu było poszerzenie doświadczeń edukacyjnych i różnych styli uczenia się uczniów, po to, aby wzmacniać więzi pomiędzy szkołą a światem zewnętrznym. Ta inteligentna fontanna daje dzieciom już pięcioletnim możliwość nauki i rozwijania takich umiejętności jak praca zespołowa, rozwiązywanie problemów, komunikowanie, wytrwałość w dążeniu do celów. Decydując się na proces projektowania z udziałem przyszłych użytkowników fontanny, udowodniliśmy, że dzieci są w stanie faktycznie uczestniczyć i współzarządzać skomplikowanymi projektami, a jednocześnie ujawniliśmy wielkie prawdy o potrzebach edukacyjnych dzieci XXI wieku.”

Przedstawiciele Futurelab, którzy wspierali realizację projektu, przyznają, że celem „umiejscowienia uczniów jako integralnych postaci procesu projektowania i realizacji projektu fontanny było wprowadzenie nowych metod pracy w szkole i stworzenie nowego typu relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Pozytywne doświadczenia projektu Fountaineers będą miały duży wpływ na inne szkoły i inne innowacyjne projekty, jak na przykład Budowanie Szkół dla Przyszłości.”
 
Cały proces tworzenia fontanny przy współudziale uczniów i nauczycieli został udokumentowany w broszurze (PDF) wydanej przez Futurelab. Zawiera ona opis kolejnych etapów tworzenia projektu, włącznie z wkładem pracy uczniów w projekt.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie