Szkoły na rzecz zrównoważonego rozwoju

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat oparty na pokoju, sprawiedliwości i zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju to nie tylko idealna wizja przyszłości, ale także zobowiązanie podjęte przez ONZ w 2015 r. Szkoła może i powinna wyjaśniać uczniom i uczennicom globalne współzależności oraz kształtować postawę współodpowiedzialności za otaczający ich świat. Centrum Edukacji Obywatelskiej zaprasza szkoły do bezpłatnych programów edukacji globalnej – trwa rekrutacja.

Świat, w którym żyjemy, jest złożony i stale się zmienia. W związku z postępującą globalizacją coraz więcej występujących zjawisk jest ze sobą powiązanych lub też zależą od siebie nawzajem. Zjawiska te nazywamy współzależnościami globalnymi. Mogą one dotyczyć społeczności, państw, instytucji, ale i poszczególnych osób, chociaż często ludzie ci są oddaleni od siebie o setki lub tysiące kilometrów. Współzależności dotyczą różnorodnych aspektów ludzkiej działalności, które wzajemnie się przenikają, takich jak kultura, środowisko, ekonomia, społeczeństwo, polityka czy technologie. Globalna sieć powiązań łączy ludzi, miejsca i wydarzenia na całym świecie.

Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza ich zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności globalnych. Jej głównym celem jest przygotowanie odbiorców i odbiorczyń do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.

Rola szkoły

Aby osiągnąć Cele Zrównoważonego Rozwoju, ludzkość musi ściśle współpracować i szukać rozwiązań. To apel do wszystkich: obywateli, ale także rządów, samorządów, sektora prywatnego, instytucji publicznych, świata akademickiego i organizacji pozarządowych – zarówno należących do krajów tzw. globalnego Południa, jak i globalnej Północy (umowny podział na państwa rozwijające się pod względem społeczno-gospodarczym i kraje rozwinięte). Nie do przecenienia jest też rola szkoły.

Edukacja globalna to nie tylko pomysł na urozmaicenie czy uwspółcześnienie zajęć w szkole. To możliwość wpływania na postawy, przyzwyczajenia, poglądy, a co za tym idzie na świat. Uwrażliwiając innych – szczególnie młodzież – możemy go zmieniać na lepsze – podkreśla Sylwia Międzybrodzka, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 86 im. Powstańców Śląskich w Krakowie.

Podczas realizacji podstaw programowych poszczególnych przedmiotów znaleźć można wiele okazji do omawiania elementów współzależności globalnych i SDG. Dzięki temu poruszanie tych zagadnień nie wymaga dodatkowego nakładu pracy oraz czasu, a wspiera lepsze uczenie się poprzez pokazywanie wiedzy z różnych perspektyw, wzrost atrakcyjności lekcji oraz podniesienie poziomu zaangażowania uczniów. Takie podejście stosuje coraz większe grono dyrektorów i nauczycieli w szkołach oraz edukatorów z organizacji pozarządowych upowszechniających edukację globalną. Dla przykładu, w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej W świat z klasą powstają scenariusze lekcji włączających wątki zagadnień globalnych.

Z kolei praca metodą projektu uczniowskiego stwarza możliwość wykorzystania w praktyce wiedzy i pomysłów z obszaru współzależności globalnych i SDG, wzmacniając jednocześnie wiele umiejętności kluczowych, takich jak: komunikacja, rozwiązywanie konfliktów czy kreatywność. Poprzez wyjście do społeczności szkolnej i lokalnej z jednej strony pozwala uczniom na lepszą integrację z ich lokalnym środowiskiem, z drugiej zaś sprzyja pogłębieniu wiedzy na temat wyzwań globalnych oraz kształtowaniu postaw szacunku wobec innych i odpowiedzialności za świat.

Możliwość zaangażowania się młodzieży w konkretne działanie jest ważna, gdyż przy tak złożonych i trudnych zagadnieniach samo dostarczanie wiedzy może rodzić poczucie bezsilności. Cała społeczność szkolna powinna mieć świadomość, że jej aktywność ma znaczenie i może kształtować sprawiedliwy, pokojowy i zrównoważony świat.

Młodzież działa

Współpraca pomiędzy Centrum Edukacji Obywatelskiej a szkołami w ramach programów edukacji globalnej to kilka lat wspólnej działalności na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Czy klimat to temat?

• Uczniowie Szkoły Podstawowej w Czaplinku i goście ze Szkoły Podstawowej w Złocieńcu przeprowadzili debatę na temat globalnego ocieplenia. Gościom przypadło bronienie tezy pt. „Indywidualne działania to za mało, żeby zatrzymać zmianę klimatu”, co okazało się nie małym wyzwaniem, ponieważ uczniom z Czaplinka nie brakowało kontrargumentów. Nad całością czuwała komisja złożona z zaproszonych ekspertów: p. Agnieszka Siedlak, przedstawiciel RDOŚ w Złocieńcu, nauczycielka biologii w SP w Złocieńcu p. Monika Klimczak oraz p. Kamil Lipski z Nadleśnictwa Czaplinek. Po prawie godzinnej wymianie argumentów komisja udała się na naradę, podczas której jednogłośnie docenili wysiłek dwóch drużyn ogłaszając remis. Wszyscy uznali, że jeżeli zsumujemy działania indywidualne to w skali globalnej mamy ogromny wpływ na zmianę klimatu!

• W Szkole Podstawowej nr 21 w Elblągu odbyła się akcja "Przekaż zabawkę w dobre ręce". Skoro produkcja wymaga zużycia energii, grupa klimatyczna – tak siebie nazywała młodzież biorąca udział w programie – doszła do wniosku, że warto przekazać zabawki młodszym dzieciom. Mniej kupujemy – mniej produkujemy – mniej zużywamy energii. Kolejną akcją był "Twój pomysł na odpady", której efekty widać na zdjęciach w artykule.

Pozalekcyjne Kluby Dobrej Rozmowy o współczesnych migracjach ludności

• Zależy nam na tym, aby lekcje przedmiotowe i zakładane w szkołach Kluby Dobrej Rozmowy były przestrzenią do prowadzenia ciekawych rozmów o zjawisku migracji z poszanowaniem poglądów innych osób i z uwzględnieniem możliwie różnych punktów widzenia. Wierzymy, że ma to kluczowe znaczenie w kształceniu obywatelskim i dbaniu o poziom debaty publicznej. Poruszanie tematyki uchodźczej i migracyjnej w rozmowach wymaga nie tylko posiadania umiejętność krytycznego myślenia czy wyrażania opinii w oparciu o fakty, ale i konfrontowania swojego punktu widzenia z inną pespektywą.

• W Klubie Dobrej Rozmowy w II Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Tarnowskich Górach nauczycielka zainicjowała rozmowę z uczniami o sytuacji uchodźców, robiąc wspólnie z młodzieżą analizę wizerunku migrantów tworzonego przez różne media. Młodzież przyniosła na lekcje dwutygodniki, które ukazały się mniej więcej w tym samym czasie. Każda grupa zbudowała obraz uchodźców na podstawie jednego tylko pisma (jest w nim mowa tylko o rozróbach, czy również o tym, że gdzieś uchodźcy wnieśli w życie społeczności istotną wartość, pokazują masy, które musza budzić lęk, czy jednostki przeżywające emocje). Uczniowie analizowali wybrane przez redakcje fotografie i podpisy pod nimi, tytuły i nagłówki artykułów. Podczas prezentacji efektów pracy okazało się, jak bardzo zróżnicowane są „wizje świata” proponowane przez media. Wnioski pozwalały zdystansować się nieco do medialnego przekazu i włączyć krytyczne myślenie.

I Ty prowadź z nami podobne działania!

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z ofertą bezpłatnych programów dotyczących edukacji globalnej i ekologicznej Centrum Edukacji Obywatelskiej w semestrze letnim 2019 r. przygotowanych z myślą o zaangażowaniu całych społeczności szkolnych. Więcej informacji: globalna.ceo.org.pl

 

(Źródło: CEO)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie