Czy system edukacji podąża za nowoczesnym nauczycielem?

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Oświata na całym świecie mierzy się z wyzwaniami, stawianymi przez realia XXI wieku. Rozwój technologiczny, gospodarczy i wynikające z niego wysokie oczekiwania oraz ambicje edukacyjne społeczeństw wymagają zmian modelu kształcenia. Dyskusja nad przyszłością szkoły wciąż się toczy. Także w Centrum Nauki Kopernik - podczas konferencji „Pokazać – Przekazać 2019”, gromadzącej szerokie środowiska edukacyjne.

Chcemy wspólnie zastanowić się nad przeformułowaniem definicji osoby nauczającej i osoby uczącej się. Spróbować odejść od kultury nauczania na rzecz kultury uczenia się, by móc przygotować młode pokolenia do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości.

Z nauczycielami, edukatorami, naukowcami, dyrektorami szkół, przedstawicielami instytucji i organizacji zajmujących się edukacją formalną i nieformalną będziemy dyskutować o rolach, jakie nauczyciele przyjmowali i przyjmować będą w relacji z uczniami, kontekstach kulturowo-społecznych, sensie współczesnej szkoły, oraz gotowości na przyjęcie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych. Wykład wprowadzający wygłosi prof. dr hab. Tomasza Szkudlarek, kierownika Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.

Gość specjalny konferencji – dr Sharon Friesen, prodziekan Wydziału Edukacji Werklund na Uniwersytecie w Calgary opowie o metodach uczenia i uczenia się z wykorzystaniem metody badawczej, kładących nacisk na rozwój umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywanie problemów i współpracę w zespole (Inquiry Based Learning i Problem Based Learning).

Wykład podsumowujący konferencję wygłosi prof. dr hab. Barbara Fatyga, kierowniczka Zakładu Metod Badania Kultury i Ośrodka Badań Młodzieży w ISNS UW. Poszukamy odpowiedzi na pytanie, czy jako nauczyciele i edukatorzy w ogóle wiemy, z kim pracujemy. Czy znamy cele i aspiracje uczniów i uczennic? Czy oni sami mają świadomość własnych potrzeb?

UWAGA! Zaplanowaliśmy streaming powyższych wykładów na Facebooku, na profilu Centrum Nauki Kopernik:

23 sierpnia, godz. 10.15 – 11.30 „(Nieustające) pytanie o sens szkoły”- prof. Tomasz Szkudlarek

24 sierpnia, godz. 9.00 – 10.15 „Więcej niż Google. W towarzystwie wielkich idei” – dr Sharon Friesen

24 sierpnia, godz. 15.15 – 16.30 „Mity kompetencyjne polskiej edukacji” – prof. Barbara Fatyga

Tutaj znajdziesz transmisję: https://bit.ly/2Z5nM4U

Szczegóły konferencji: http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/konferencja-pokazac-przekazac/

Edunews.pl jest patronem medialnym konferencji Pokazać – Przekazać 2019.

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie