O głośnym czytaniu i organizowaniu dużych akcji edukacyjnych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od zawsze książki i czytanie były częścią mojego życia. Rozwijały moją wyobraźnię i pozwalały mi tworzyć nową rzeczywistość. Pomysł na stworzenie ogólnopolskiej akcji “Cała Polska czyta na głos” pojawił się z chęci połączenia nauczycieli i uczniów, którzy tak jak ja czują potrzebę dzielenia się darem głośnego czytania.

Pierwsza edycja akcji, połączona ze świętowaniem Światowego Dnia Głośnego Czytania, obchodzonego rokrocznie w każdą pierwszą środę lutego, przyciągnęła 37 placówek z całego kraju, druga już ponad 50 szkół z Polski i Irlandii. W trakcie obydwu edycji akcji dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, uczniowie oraz zaproszeni pisarze przygotowali w sumie ponad 600 nagrań materiałów audio i wideo, których czas odtwarzania wyniósł prawie 300 godzin. Uczestnicy akcji, korzystając z darmowej platformy Flip, nagrywali fragmenty swoich ulubionych tekstów z różnych gatunków literackich w j. polskim i językach obcych, po śląsku i w gwarze wielkopolskiej. Pozwoliło to na dzielenie się miłością do książek, swoimi zainteresowaniami czytelniczymi, a dzięki temu budowaniu wspólnoty ludzi czytających.

Czego się nauczyłam o planowaniu i prowadzeniu dużych projektów edukacyjnych podczas tych dwóch edycji akcji “Cała Polska czyta na głos”? Swoje spostrzeżenia mogę zebrać w listę 10 rad dla osób, które chcą zorganizować akcję lub projekt edukacyjny:

1) Zastanów się, dlaczego chcesz zorganizować ogólnopolską akcję. Jaki jest jej cel? Co da Tobie jako jej pomysłodawcy, a jakie korzyści przyniesie jej uczestnikom? Jeśli to za duża skala, to może zaczniesz od projektu lokalnego lub wojewódzkiego?

2) Wybierz tematykę akcji. Pomyśl, co Cię interesuje i porusza, co jest dla Ciebie ważne. Entuzjazm pomysłodawcy przyciąga potencjalnych uczestników.

3) Poszukaj sprzymierzeńców. Kto może Ci pomóc w zorganizowaniu akcji lub projektu? Czy będą to nauczyciele w Twojej placówce, ludzie z Twojej sieci kontaktów albo znane osoby, które dołączą do akcji lub dadzą jej swój patronat?

4) Pomyśl, jakie narzędzia, platformy wykorzystasz w trakcie realizacji swojej akcji. Warto, żeby były to narzędzia dobrze Ci znane i które spełnią swoje zadanie. W mojej akcji sprawdził się Wakelet (wakelet.com), który posłużył do przygotowania materiałów informacyjnych oraz Flip (www.flip.com), dzięki któremu każdy uczestnik akcji mógł w łatwy sposób umieszczać swoje nagrania w jednej wspólnej grupie.

5) Przygotuj potrzebne materiały: formularz zgłoszeniowy, regulamin, instrukcję użycia narzędzi cyfrowych. Precyzyjnie napisane materiały ograniczą liczbę pytań ze strony uczestników w dalszej części trwania akcji.

6) Poinformuj o swojej akcji osoby, które mogą być zainteresowane udziałem w niej. Napisz na swoim profilu, stronie FB, wrzuć posty informacyjne w grupach nauczycielskich na FB, poproś o pomoc znajomych.

7) Bądź w kontakcie z uczestnikami akcji. Pomagaj im i wspieraj. Może utworzysz grupę dla uczestników akcji? Pozwoli im to na dzielenie się pomysłami i udzielanie pomocy technicznej.

8) Doceń udział w akcji. Przygotuj certyfikaty dla szkół oraz podziękowania dla nauczycieli i uczniów.

9) Dokumentuj działania podjęte w ramach akcji np. w formie kolekcji Wakeleta.

10) Doceniaj swój własny wysiłek i pomysły. Pamiętaj, że ta akcja lub projekt nie odbyłaby się bez Ciebie, Twojego czasu i zapału.

Pamiętaj, że najtrudniejsza jest zawsze decyzja, żeby zacząć, żeby zdobyć się na odwagę. Zrób ten pierwszy krok, a przekonasz się, jaką satysfakcję daje przeprowadzenie dużej ogólnopolskiej akcji edukacyjnej.

 

Notka o autorce: Monika Khan jest nauczycielką języka angielskiego. Pełni funkcję Ambasadora Programu eTwinning oraz reprezentuje marki edukacyjne Wakelet, Flip i Kahoot w Polsce. Finalistka konkursu BAS English Teacher of the Year za rok 2018. Jej nazwisko znalazło się w zestawieniu #LISTA100 za rok 2021, wśród osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie