O głośnym czytaniu i organizowaniu dużych akcji edukacyjnych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od zawsze książki i czytanie były częścią mojego życia. Rozwijały moją wyobraźnię i pozwalały mi tworzyć nową rzeczywistość. Pomysł na stworzenie ogólnopolskiej akcji “Cała Polska czyta na głos” pojawił się z chęci połączenia nauczycieli i uczniów, którzy tak jak ja czują potrzebę dzielenia się darem głośnego czytania.

Pierwsza edycja akcji, połączona ze świętowaniem Światowego Dnia Głośnego Czytania, obchodzonego rokrocznie w każdą pierwszą środę lutego, przyciągnęła 37 placówek z całego kraju, druga już ponad 50 szkół z Polski i Irlandii. W trakcie obydwu edycji akcji dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, uczniowie oraz zaproszeni pisarze przygotowali w sumie ponad 600 nagrań materiałów audio i wideo, których czas odtwarzania wyniósł prawie 300 godzin. Uczestnicy akcji, korzystając z darmowej platformy Flip, nagrywali fragmenty swoich ulubionych tekstów z różnych gatunków literackich w j. polskim i językach obcych, po śląsku i w gwarze wielkopolskiej. Pozwoliło to na dzielenie się miłością do książek, swoimi zainteresowaniami czytelniczymi, a dzięki temu budowaniu wspólnoty ludzi czytających.

Czego się nauczyłam o planowaniu i prowadzeniu dużych projektów edukacyjnych podczas tych dwóch edycji akcji “Cała Polska czyta na głos”? Swoje spostrzeżenia mogę zebrać w listę 10 rad dla osób, które chcą zorganizować akcję lub projekt edukacyjny:

1) Zastanów się, dlaczego chcesz zorganizować ogólnopolską akcję. Jaki jest jej cel? Co da Tobie jako jej pomysłodawcy, a jakie korzyści przyniesie jej uczestnikom? Jeśli to za duża skala, to może zaczniesz od projektu lokalnego lub wojewódzkiego?

2) Wybierz tematykę akcji. Pomyśl, co Cię interesuje i porusza, co jest dla Ciebie ważne. Entuzjazm pomysłodawcy przyciąga potencjalnych uczestników.

3) Poszukaj sprzymierzeńców. Kto może Ci pomóc w zorganizowaniu akcji lub projektu? Czy będą to nauczyciele w Twojej placówce, ludzie z Twojej sieci kontaktów albo znane osoby, które dołączą do akcji lub dadzą jej swój patronat?

4) Pomyśl, jakie narzędzia, platformy wykorzystasz w trakcie realizacji swojej akcji. Warto, żeby były to narzędzia dobrze Ci znane i które spełnią swoje zadanie. W mojej akcji sprawdził się Wakelet (wakelet.com), który posłużył do przygotowania materiałów informacyjnych oraz Flip (www.flip.com), dzięki któremu każdy uczestnik akcji mógł w łatwy sposób umieszczać swoje nagrania w jednej wspólnej grupie.

5) Przygotuj potrzebne materiały: formularz zgłoszeniowy, regulamin, instrukcję użycia narzędzi cyfrowych. Precyzyjnie napisane materiały ograniczą liczbę pytań ze strony uczestników w dalszej części trwania akcji.

6) Poinformuj o swojej akcji osoby, które mogą być zainteresowane udziałem w niej. Napisz na swoim profilu, stronie FB, wrzuć posty informacyjne w grupach nauczycielskich na FB, poproś o pomoc znajomych.

7) Bądź w kontakcie z uczestnikami akcji. Pomagaj im i wspieraj. Może utworzysz grupę dla uczestników akcji? Pozwoli im to na dzielenie się pomysłami i udzielanie pomocy technicznej.

8) Doceń udział w akcji. Przygotuj certyfikaty dla szkół oraz podziękowania dla nauczycieli i uczniów.

9) Dokumentuj działania podjęte w ramach akcji np. w formie kolekcji Wakeleta.

10) Doceniaj swój własny wysiłek i pomysły. Pamiętaj, że ta akcja lub projekt nie odbyłaby się bez Ciebie, Twojego czasu i zapału.

Pamiętaj, że najtrudniejsza jest zawsze decyzja, żeby zacząć, żeby zdobyć się na odwagę. Zrób ten pierwszy krok, a przekonasz się, jaką satysfakcję daje przeprowadzenie dużej ogólnopolskiej akcji edukacyjnej.

 

Notka o autorce: Monika Khan jest nauczycielką języka angielskiego. Pełni funkcję Ambasadora Programu eTwinning oraz reprezentuje marki edukacyjne Wakelet, Flip i Kahoot w Polsce. Finalistka konkursu BAS English Teacher of the Year za rok 2018. Jej nazwisko znalazło się w zestawieniu #LISTA100 za rok 2021, wśród osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie