Pokazać energię nauki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneUczniowie z 20 szkół podstawowych i gimnazjów woj. mazowieckiego i podkarpackiego korzystają z pokazów i eksperymentów naukowych przygotowanych w projekcie "Energia nauki". Organizatorami akcji, która jest częścią programu "Projektor - wolontariat studencki" są: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Stowarzyszenie Klanza oraz PGNiG.
 
Zajęcia rozpoczęły się w połowie wakacji, a zakończą wraz z rozpoczęciem roku szkolnego. Podczas spotkań studenci - wolontariusze przeprowadzają pokazy tłumaczące zjawiska ze świata chemii, fizyki czy nauk przyrodniczych.
 
Jak poinformowała Beata Mołdysz, kierownik programu "Projektor", jednymi z najbardziej widowiskowych zajęć, jakie przeprowadzają studenci są doświadczenia z chemii. "Z substancji takich jak płyn do mycia naczyń przygotowywane są np. wybuchy wulkanów. Dzieci mają zabawę nawet z nazw związków napisanych na specjalnie przygotowanych fiolkach. Są to nazwy tak karkołomne, że budzą ogólny uśmiech".
 
Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z robotyki. Za pomocą olbrzymich robotów zbudowanych z klocków studenci ilustrują zjawiska fizyczne wykorzystywane m.in. w przemyśle.
 
Dzięki doświadczeniom z dziedziny nauk przyrodniczych dzieci dowiadują się: jakie jest nasze miejsce w środowisku, jak na nie wpływamy i jak możemy przeciwdziałać zanieczyszczeniom. Młodzi uczestnicy sami badają zanieczyszczenia, sprawdzając ich kwasowość i zasadowość.
 
Pokazy prowadzą studenci z uczelni partnerskich programu "Projektor". Są wśród nich zarówno duże uczelnie takie jak: Uniwersytet Jagielloński czy Katolicki Uniwersytet Lubelski, ale również w mniejsze ośrodki akademickie. Wolontariusze przygotowują dla swoich podopiecznych autorskie scenariusze lekcji.
 
Jak powiedział prezes Klanzy, Zdzisław Hofman nawet 50 proc. sześciolatków ma predyspozycje do nauki przedmiotów ścisłych. Przeszkodą w rozwijaniu tych zdolności nie jest brak umiejętności, a raczej procedury rządzące edukacją.
 
Badania przeprowadzone przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności (PAFW) wskazały na 41 barier edukacyjnych, z którymi musi zmierzyć się młodzież ze wsi i małych miasteczek. Szczególnie istotnym ograniczeniem jest brak w najbliższym otoczeniu uczniów osób, które stymulowałyby uczniów do pójścia na uczelnie wyższe. Z tego powodu - jak wyjaśniał Radosław Jasiński dyrektor programowy PAFW - Fundacja postanowiła wysłać do szkół właśnie studentów.
 
Jak podkreślił dyrektor departamentu komunikacji i marketingu PGNiG Włodzimierz Kleniewski, zachęcanie młodych ludzi do podejmowania nauki na kierunkach ścisłych jest szczególnie istotne. Podczas tegorocznej rekrutacji na kierunki ścisłe w niektórych uczelniach nie było ani jednego chętnego.
 
Badania TNS OBOP przeprowadzone na zlecenie PGNiG pokazują, że aż 44 proc. przebadanych Polaków uważa nauki ścisłe i techniczne za mniej popularne niż dawniej. Uczniowie i studenci wśród powodów zniechęcających młodzież do nauki na kierunkach ścisłych wskazują: trudność nauki na tych kierunkach i duży nakład pracy (66 proc.), brak zdolności i zainteresowań w tych dziedzinach (50 proc.), a także trudność dostania się na te kierunki (31 proc.). Jednocześnie - zgodnie z wynikami badania - 90 proc. uczniów i studentów twierdzi, że nauka na kierunkach ścisłych i technicznych daje możliwość uzyskania interesującej pracy. "Akcja <Energia nauki> to pierwszy krok w odkrywaniu przyjaznego oblicza nauk ścisłych" - wyjaśnił Kleniewski.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie